Deler denne her i frustrasjon..

Nappy

Betatt av forumet
Det gjelder altså NAV og foreldrepenger, hovedsakelig fra første barn. Jeg har funnet ut at om jeg bare leverte en sykemelding til NAV kunne jeg ha skaffet meg rettigheter til bla foreldrepenger.

Jeg hadde tilkal.arbeid og fikk bekkenløsning å måtte takke så mye nei til jobb at de sluttet å ta kontakt til slutt(forståelig nok). Jeg sporte NAV hva jeg skulle gjøre, å de sa at jeg en sykemelding ikke hadde noe å si for min del.

http://forum.babyverden.no/threads/nav-og-foreldrepenger.1662578/

Skal ta kontakt med jusshjelpa på mandag å høre hva de sier..
Det er ikke sikkert de har kapasitet til vår sak, eventuelt lang ventetid.

Er det noe vi kan gjøre? Har noen opplevd lignende?

Jeg var tilkallingsvikar før jeg ble gravid første gang, ble sykmeldt når kroppen ikke klarte mer, og fikk foreldrepenger utifra det! Fikk en sum som var riktigt i forhold til hva jeg hadde tjent.
Er tilkallingsvikar nå også, vært sykmeldt siden starten av september, og får sykepenger utifra hva jeg har tjent, på lik linje som forrige svangerskap:)...
Hvor mye jeg får fra nav i mnd. Enda vet jeg ikke, da de utbetalingene er litt merklige:p...

Men er du tilkallingsvikar, og blir for dårlig til å klare å jobbe MÅ du skaffe deg sykmelding, og levere inn denne, for å få sykepenger, som også gir rett på foreldrepenger.. Jeg hadde ingen problemer med dette iforhold til nav:)..
I vår situasjon forrige gang hadde ikke far opparbeidet rett på permisjon heller, så jeg fikk hans del også...

Vet ikke om dette var til noe hjelp men..

Sent from my iPad using BV Forum

Det er jo det jeg har fått info om nå... Dette viste jeg ikke "sist gang". Jeg er ennda i "perm" med nr1, han er 7 mnd. Hadde jeg bare vist om dette med sykepenger da, hadde jeg levert sykemelding.. Men jeg trodde man måtte ha jobbet i 3 mnd for å få rett til sykepenger slik som med egenmeld.. Og når jeg itilegg sporte saksbehandleren min på NAV ang sykemeld og hun sa at det ikke var nødvendig fordi det ikke hadde noe å si. Hun var mer opptatt av meldekortet, jeg måtte huske å sende det ellers kuttet de pengene mine..

Jeg manglet ikke mange penger for å få rettigheter med nr 1. Pga det har vi tapt masse penger, og det er et kjempeproblem for nå mister far jobben og skal ta ut permisjon.. Men det er vist ikke så enkelt siden jeg ikke har rettigheter, da mister far fedrekvoten... Og jeg må ha minimum 50% stilling for at far skal kunne ta ut av felles perioden.. Nye regler fra 1 juli, da har far rett på fedrekvoten selv om jeg ikke har rettigheter..

Men jeg kunne hatt rettigheter den dag idag hadde NAV fortalt meg om den teite sykemeldingen!
Har bare lyst å skrike av hele opplegget..

Jeg også kom opp i det samme, og jeg fikk legen min til å skrive sykemld tilbake i tid. Forklarte hele situasjonen og han hadde jo dokumentert at jeg var for syk til å jobbe. Heldigvis. Kanskje du kan få til det samme? Ihvertfall at han kan dokumentere at du er syk.

Min erfaring er å ikke alltid ta det de sier på nav for god fisk.. Jeg har opptil flere ganger måtte fortelle de som sitter der, om regler osv., da flere ikke har peiling, og bare svarer sånn de tror det er...

Sykmelding kan man få før man kan ta ut egenmelding, man kan jo ikke noe for hvis man plutselig blir syk før man har jobbet lenge nok til egenmelding.. Når jeg ble syk før jeg kunne få egenmelding, fikk jeg beskjed fra arbeidsgiver om at hvis jeg fill sykmeldnig, får man sykepenger da også.. (Litt over et år siden..)

Skjønner godt at situasjonen deres er veldig kjedelig, håper dere finner en løsning, og at det ordner seg for dere :)..

Sent from my iPad using BV Forum

Man må jobbe seg opp rettigheter til sykepenger. Går det fire uker uten lønnet arbeid må man jobbe fire uker sammenhengende for å tjene opp retten til sykepenger igjen.

Jeg jobber mot Nav og vi må hver eneste dag fortelle de på tlf hva reglene og lovene demmes er.... ta aldri det Nav sier for god fisk.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Har jo skjønt det at man ikke skal stole 100% på det NAV sier nå.. Syntes de var hjelpsom og gode å ha, inntil nå når jeg finner ut at vi har blitt "lurt" :(

Back
Topp