Dele permisjon?

Ellibelly84

Forelsket i forumet
Septembermødre <3
Leste denne for noen dager siden:
http://mobil.aftenposten.no/okonomi...er-kvinners-karrire-7493274.html#.Ux7ZWXm9Kc0

Om at det eneste som bremser kvinners karriere er barnefødsler. Og det tror jeg på. Jeg er litt redd for å være vekke fra jobben for lenge. Har bare jobbet 2 år etter 5 års utdannelse. På en annen side vil jeg jo sikkert vil jeg jo sikkert være hjemme med barnet også. Men jeg har aldri vært en sånn mammatype som ville være mye hjemme. Dette kommer nok til å endre seg litt, men ikke totalt. Dessuten virker det jo ikke som om noen valg er sosialt akseptert nesten. Enten man velger å være hjemme eller satse på karriere.
Jeg har jo lyst å jobbe siden jeg har investert mye tid og penger i lang utdannelse. En på jobben til mannen skal dele permisjon 50/50 høres egentlig litt fint ut.

Hva tenker dere i forhold til barn og jobb og permisjon?

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg vil ha mest mulig av permisjonen selv :) vil ha tid til å ta et avbrekk og bare nyte tiden med barnet. De blir fort store. Jeg er heller ingen person som har " dilla på babyer" eller å tråkke hjemme i utgangspunktet , men jeg vil gripe sjansen til å nyte denne første tiden uten jaget fra hverdagen. Har 6 års høgskoleutdanning og jobbet 4 år.

Mamma til storebror og lillesøster
<3

Her kommer han til å ta ut fedrekvoten, og ingenting ellers. Han skal ha permisjon 1 dag i uken, også tar jeg fri fra permisjonen den dagen. Da kan vi ha langhelg hver helg, storebror har kortere uke i bhg. Dette er det som passer best for oss :)
Gjorde det sist også, og jeg syns det var nydelig og være sammen som en familie så mye som vi fikk da! :)

Jeg tenker at for arbeidsplassen er det mye vanskeligere å finne en vikar for 3 mnd (pappapermisjon) enn det er å finne en vikar for 9mnd (mammapermisjonen). <--- tilbakemelding fra arbeidsgivere som sliter med å få tak i vikarer for mennene som er i permisjon... Men det var ikke helt hva artikkelen handlet om da :p

Men sånn ellers tror jeg mye handler om prioritering hos kvinnene selv.
Jeg vet at når jeg får barn selv så vil jeg heller prioritere barn og familien enn karriere.
toppstillinger krever jo ofte veldig mye av en person og det å være super på jobben krever ofte at en må jobbe på bekostning av familien. For min del ville ikke det vært aktuelt. Og jeg vet at om jeg skulle kombinert så hadde jeg møtt veggen!
Så enten måtte jeg satset fullt på jobb og latt mann ta seg av sykdom og det som følger med, eller så må jeg bare holde meg til en litt lavere stilling :) Noe som passer meg personlig litt bedre. Kjenner ikke karriere suget noe særlig :p

MEN det er jo alltid noen supermammaer som klarer å kombinere alt mulig rart så tviler ikke på at noen får det til, og at det bare er "fordommer" slik som de tankene jeg har som ødelegger for at flere finner veien opp til toppstillingene.
Tror også at mange kvinner er litt dårlige til å "brøyte seg frem" slik som mange menn gjør på veien opp til toppen!

Hos oss skal samboer ta ut det han kan av felleskvoten :)
Han reiser til vanlig på jobb i 6-tiden og er ikke hjemme igjen før mellom kl. 20-22 så for at vi skal få noe tid som familie, utenom helger, blir det mest naturlig at det vi har felles faller på han.
Jeg har hjemmekontor og kommer til å fortsette med det etter bolla er født, så er uansett hjemme når han er det :) gleder meg sånn til å bli en ordentlig familie :D <3

Her kommer han til å ta ut fedrekvoten, og ingenting ellers. Han skal ha permisjon 1 dag i uken, også tar jeg fri fra permisjonen den dagen. Da kan vi ha langhelg hver helg, storebror har kortere uke i bhg. Dette er det som passer best for oss :)
Gjorde det sist også, og jeg syns det var nydelig og være sammen som en familie så mye som vi fikk da! :)

Sånn vi tenker også. På den måten får jo jeg forlenget permisjonen min. Tok du fri uten lønn de fredagene? Må man søke arbeidsplassen om det? (ulønnet permisjon)

Min samboer jobber offshore, og tjener mye bedre enn meg.
Vi har tenkt at han skal ta ut hele felleskvoten + pappakvoten. Jeg skal ta den permisjonen jeg må ha, og deretter ha ulønnet permisjon fra jobb for å ta nettstudier på fulltid.
Han kan nemlig ta ut permisjon i friperiodene sine, og dermed heve både lønn og permisjonspenger.
Vi må selvfølgelig høre nøye med nav om dette er lov, men i nettpratsamtalene jeg har hatt med dem foreløpig virker det som om dette er helt legitimt.

Her har vi alltid fordelt det sånn at pappaen kun har fedrekvoten. Han jobber i et lite firma med sin far som sjef (3 arbeidstakere pluss sjefen) og de jobber etter anbud. Om han skal være borte fra jobben over lang tid, så er dette ganske risikabelt for arbeidsplassen og de kan i verste fall gå konkurs om det i tillegg er en periode med lite oppdrag.
For oss fungerer dette utmerket og vi vil gjøre det sånn med nestemann også.
Han har forresten permisjon en dag i uken med vår yngste nå, og det er veldig behagelig.

Jeg har også høyskoleutdanning i jobber i hjemmetjenesten. Venter mitt 5. barn på 8 år, så det har blitt minimalt med jobbing i de årene. Jeg synes jeg har en meget tålmodig sjef ;)

Min samboer jobber offshore, og tjener mye bedre enn meg.
Vi har tenkt at han skal ta ut hele felleskvoten + pappakvoten. Jeg skal ta den permisjonen jeg må ha, og deretter ha ulønnet permisjon fra jobb for å ta nettstudier på fulltid.
Han kan nemlig ta ut permisjon i friperiodene sine, og dermed heve både lønn og permisjonspenger.
Vi må selvfølgelig høre nøye med nav om dette er lov, men i nettpratsamtalene jeg har hatt med dem foreløpig virker det som om dette er helt legitimt.

Ja, det er "lov" dvs de kan ikke nekte dere, hehe. Det er et smutthull. Men han får ikke permisjonspenger og lønn samtidig altså, han får permisjonspenger i friperiodene og lønn når han er på jobb. Så da må han ta gradert, og så må du ta ferie eller noe sånt. Hvis du googler det kommer det opp en del gode råd :)

---

Nei, det er ikke lett det der. Jeg har jo selvfølgelig lyst å være hjemme med barnet mitt, men det er kjipt å dette av karrierestigen likevel. Jeg hadde akkurat begynt å få ansvar i prosjekter og sånt. Satt tilogmed med et tilbud om ny stilling, men måtte takke nei fordi det hadde blitt for mye stress å begynne med når jeg var 5-6 mnd på vei.
Men det er uansett ikke noe problem å kombinere min jobb (ingeniør) med familieliv, det er det mange som gjør. Vi har flexitid og mulighet til å jobbe hjemmefra. Mange som er på kontoret fra 9-15 og jobber litt på kvelden hjemme istedet. Så det er ikke sånn at man må velge det ene eller det andre.

Men økonomisk sett så (ihvertfall sånn som situasjonen er nå) lønner det seg for meg å ta mesteparten av permisjonen. Han tjener litt mer enn meg, men jobben betaler bare full lønn over det man får av NAV i 6 uker, mens min jobb betaler mellomlegget hele perioden i tillegg til at jeg opparbeider meg feriepenger.. Han skulle prøve å få forhandlet det frem til lenger enn 6 uker, men tviler på at han kan forhandle det frem til hele perioden uansett.

Sånn vi tenker også. På den måten får jo jeg forlenget permisjonen min. Tok du fri uten lønn de fredagene? Må man søke arbeidsplassen om det? (ulønnet permisjon)

Ja, hvis jeg tar 100% dekning, blir det da 80% lønn over en lengre tidsperiode, samt at sambo ikke mister noe av sin lønn de dagene har har fri..

Jeg vet faktisk ikke om man må søke arbeidsgiver om det? Sist hadde jeg bare et vikariat som gikk ut under permisjonen, og fikk beskjed om at jeg ikke trengte å søke permisjon i det hele tatt.. Skulle overhode ikke tilbake dit..
Men tror uansett at man må søke arbeidsgiver om permisjon, og da søker man vell for en bestemt tidsperiode?
For det blir jo som gradert uttak? Jaggu usikker, merker jeg :P

Ja, det er "lov" dvs de kan ikke nekte dere, hehe. Det er et smutthull. Men han får ikke permisjonspenger og lønn samtidig altså, han får permisjonspenger i friperiodene og lønn når han er på jobb. Så da må han ta gradert, og så må du ta ferie eller noe sånt. Hvis du googler det kommer det opp en del gode råd :)

Forrige gang gjorde vi det på samme måten da han tok ut pappakvoten. Da fikk han full lønn (for han har jo jobbet fullt på jobb) og permisjonspenger for de fire ukene han var hjemme av gangen.

Her blir nok far kun å ta fedrekvoten. Han jobber på båt og er borte 5 uker og hjemme 5 uker, så blir jo likevel mye hjemme. Jeg har en jobb med mye reising som dårlig lar seg kombinere med f.eks ammepauser, så må være helt sikker på at babyen ikke er avhengig av puppen før jeg begynner å jobbe. Men ser for oss at vi kan drøye persmisjonen en del mot slutten med at jeg jobber mens han er hjemme og tar permisjon igjen når han reiser ut.... (Litt spent på hva arbeidsgiver synes om den løsningen da, men...... :-p

Her skal han ha 14 uker :)

Jeg vet med meg selv at jeg ønsker mest mulig tid med babyen, og mtp amming osv. I tillegg så ønsker ikke han å ha mer enn 14 uker, han er en person som liker å holde på med det han gjør og blir rastløs selv på ferier. I tillegg er han "hovedforsørger" her hjemme fordi jeg er ufør og jobber 15% bare. Og vi vet at dette kommer til å passe oss og vår situasjon.
I tillegg hadde jeg vært kjemperedd for å gjøre den tabben å gå på jobb for tidlig og ikke ha nok tid med babyen. De blir så fort store, det er så mye som skjer det første året og man kan ikke helt se for seg den måten man knytter seg og vil være med barnet. Mange som sier de velger 49 uker istedet for 59, angrer og kunne tenkt seg å være lenger hjemme.

Dette er slik vi ser det hvertall :)

Vi veit ikke helt hvordan vi skal gjøre det enda, men kan hende jeg skal være hjemme de første 5-6mnd. og dele resten av fellesperioden 50/50. Jeg er hjemme i permisjon fram til 28.april, så blir det to mnd.jobbing før ferie og ny perm..gikk på sv.skapspenger de siste 5mnd.av forrige graviditet og var bare 5mnd.i jobb før det pga.lang sykemelding i forbindelse med graviditet og døfødsel..har blitt mye hjemmetid på meg, men får bare se hva jeg tenker når det nærmer seg :)

Sent from my GT-I9000 using BV Forum mobile app

Mannen ønsker seg så mye av permisjonen som mulig :) Jeg ønsker meg også lang permisjon :) Så hos oss kommer vi til å dele den, og ta omtrent 50-50.. Mulig jeg tar noen få uker mer, siden jeg trossalt har vært gravid og født ungen, og bruker litt tid i starten på å komme meg :p

Husk at det kan være at mammaperm og pappaperm går fra 14 til 10 uker, og fellesperioden øker med 8 uker.

Her vet vi ikke hvordan det skal være denne gangen... :) Mulig det blir lite på mannen, da jeg ikke har noe fast jobb å gå tilbake til, så dumt å ha begge hjemme.

Med første hadde han 12 uker sammenhengende, med nr to passet ikke det med jobben (de er to mekanikere i den nye jobben), så da tok han to og tre dager for uka over en periode. :)

Trivdes med begge deler. :) Så noen uker tar han nok :) kanskje tar ut litt før jul og sånt. :)

Back
Topp