Dele navn med familie

Aiko

Glad i forumet
Julibarna 2019
Har noen av dere delt navn ned familie og opplevd manglende glede over navnet?

Det mest positive jeg har fått er at det er uvant, men opp til oss og alt kler jo et barn uansett.

Der litt mer negative er vitsing om ay det ene av to navn minner dem om en tegnefilm karakter og spm om det var det beste forsforslaget vi hadde og om han skulle sende oss flere forslag.

Jeg er ganske sjokkert over det siste der, selv om det kanskje ble sagt med en tullete tone..

En i familien sender meg og tilfeldige: hva synes du om dette navnet, men avviser at det har noe med barnet. Bare tilfeldig samtale..

Ps: Navnet er ikke sjenerende og har vært brukt i Norge over mange hundre år, men er sjeldent. Navn nr 2 er oppkalling etter mannens morfar

Jeg delte navn i starten, før vi fikk vite kjønnet. Ble ikke akkurat møtt med positive reaksjoner, noe jeg syntes var veldig sårende. Har valgt gamle norske oldemor-navn på jenta vår, men det falt likevel ikke i god jord. Moderne og internasjonale navn for å si det sånn er ikke helt min smak. Så velger fra nå av å holde navnene for meg selv. :)

Det mest positive jeg har fått er at det er uvant, men opp til oss og alt kler jo et barn uansett.

Der litt mer negative er vitsing om ay det ene av to navn minner dem om en tegnefilm karakter og spm om det var det beste forsforslaget vi hadde og om han skulle sende oss flere forslag.

Jeg er ganske sjokkert over det siste der, selv om det kanskje ble sagt med en tullete tone..

En i familien sender meg og tilfeldige: hva synes du om dette navnet, men avviser at det har noe med barnet. Bare tilfeldig samtale..

Ps: Navnet er ikke sjenerende og har vært brukt i Norge over mange hundre år, men er sjeldent. Navn nr 2 er oppkalling etter mannens morfar

Sniker

Ja, vi fikk rare lite entusiastiske tilbakemeldinger. Alle liker navnet nå etter at han er født. Det er et lite brukt norsk navn, men sånn 4-500 som har det, så det er ikke så uvanlig heller. Kloke av skade kommer vi aldri til å dele navn før etter fødsel ved et nytt barn ;)
Folk tror at de har noe med navnevalget å gjøre når de får høre det før fødsel. Etter fødsel må de bare godta det. Det synes jeg forsåvidt de bør før også, men da er det en del som tror det er oppe til forhandling :p

Vi har valgt å holde det for oss selv foreløpig. Frykter at slekta (les:mamma) kommer til å bli helt tullerusk hvis jeg nevner navnene vi har tenkt på, og kommer med både innvendinger og "gode forslag". En annen grunn at jeg holder litt igjen er at vi vurderer å gi mini mormor sitt pikenavn, og det vil jeg overraske mamma med isåfall. Men så lenge ingenting er bestemt enda, holder vi kortene tett til brystet enn så lenge :)

Vi har delt navnet med familien men fått manglende respons fra svigerfam. Heller det en negativitet. :p

Vi har ikkje bestemt oss for navn en gang så nei ikkje delt, men hadde nok ventet uansett. Ombestemte navn rett før sist så ja. Fam har vært med å sette navn på listen då.

Her er hele familien rundt oss med på navnedebatten. Jeg bryr meg ikke om de liker eller ikke liker navnene vi vurderer, og synes det er kjekt å få forslag. Men de er alle høflige og greie, så ingen kommer med veldig kjipe kommentarer. Jeg vet jo at når vi tar avgjørelsen så blir det ikke alle sitt favorittnavn, men jeg kjenner kun etter om navnet kjennes riktig ut for meg.

Synes det var ganske uhøflig å gi deg sånne kommentarer når navnet er bestemt..

Familien her tror de har noe å si når det kommer til navnet. Spesielt min side av familien. De kommer med forslag og sier rett ut hva de mener om våre. Vi har et navn vi tror er det rette, men har ikke delt det med noen enda. Vil vente til fødselen for å se om det passer, men usikker på om jeg klarer å vente:rolleyes:
Bryr meg ikke om reaksjonene deres, jeg liker ingen av navnene de har valgt eller liker, men har alltid holdt det for meg selv.
Svigers derimot kom med kjempe rare forslag i første graviditet og jeg sa klart ifra at det blir ikke Snorre liksom:laughing002 De tør nok ikke si meningen sin denne gangen da de vet jeg ikke bryr meg hva de eller andre syns.

Vi holder navn for oss selv, men opplever allikevel at familie skal ha meninger -akkurat som med førstemann!

Fra vi luftet tanken om at den første kanskje ville få et navn fra slekta, kom det stadig meninger om hvilket navn det burde være.. Svigermor gikk for et spesifikt navn under hele forrige svangerskap, og kalte også sønnen vår for dette i et par uker etter fødsel og presentasjon av det som faktisk var navnet hans..! Det opplevde jeg som veldig sårende og respektløst..

Nå får vi støtt og stadig meldinger fra svigermor med navn fra hennes slekt, som forslag til hva den lille i magen kan/bør hete, og jeg føler veldig på at «da blir det ihvertfall ikke de navnene!» etter hva som skjedde sist:bored: -Gravid,hormonell og nærtagende much?:laughing002

Jeg har hatt ett jentenavn jeg har vært skråsikker på i flere år. Fikk en sønn sist, så de fleste nærmeste vet navnet. Tror jeg får en jente denne gangen så da skal navnet etter mormor endelig bli brukt:happy:

Her er det svigermora som kommer med «gode forslag» hele tiden. :D
Vi har ikke sagt hva vi tenker eller hvilke navn vi har i hodet.

Kjenner at jeg blir oppgitt på vegne av dere, men ikke overrasket. Enkelte mennesker tror tydeligvis det er greit å si hva de vil om andres navnevalg. Spesielt på nettet, men også i virkeligheten... synd at det er sånn, for det er så utrolig unødvendig. Som om andre enn dere har noe de skulle ha sagt, det er 100% deres beslutning.

Vi har ikke bestemt navn enda, begynte å diskutere navn først i går etter at vi fikk vite kjønn. Tror ikke vi kommer til å avsløre noe før babyen kommer. Det er noe med det at en søt baby gjør noe med det navnet den har fått. Etter en stund blir en vant til navnet på det barnet, og da finner en ut at det slett ikke er ille likevel.

Vi har ikke bestemt oss enda, men blir ikke å dele med noen - nettopp av den grunn av at folk ikke klarer å holde sine kjipe reaksjoner for seg selv! De fleste reagerer ikke slik etter fødsel uansett, så de får pent vente :) Og skulle vi bestemme oss før fødsel kan det godt være vi ombestemmer oss og, så like greit å ikke si noe :)

Sniker fra Juni...

Her vurderte vi i flere mnd Freya, men min mor sa at «modellen»(som hun elsker å kalle henne) (rulle med øyene smiley) skulle få eget rom hos dem, og at hun gledet seg til at bare FRØYA skulle sove der (omtrent fra dag en) Og så var det mobbing av navnet at det var av Freia melkesjokolade og at hun var nok oppkalla etter sin mormor som elsker sjokolade. Hun er ikke den eneste med negativ kommentar om navnet heller. Folk er jammen frekke!!

Hormonella her bestemte fra da av at det ikke blir det navnet nei. Det er så mange dumme kommentarer! Har ikke bestemt navn, men kommer ikke til å si det ut før hun er født.

Vi har delt navnet med alle vi møter, men det har nok bakgrunn i at det er et risikosvangerskap og at vi ønsker at familie, leger og andre skal tenke på lillebror som et menneske. Det har vi opplevd tidligere at ikke er en selvfølge...
Familien på begge kommenterte hvor «vanlig» og «godt brukt» navnet var, men her har storebrødrene bestemt navnet og det synes vi er veldig koselig :Heartblue folk burde absolutt bli flinkere til å holde negativitet for seg selv, er det ikke ditt barn er det ikke din oppgave å bestemme :greet015

Takk for historiene dere deler.

Det er trist det skal være slik. Jeg ville heller dratt en hvit løgn om at et navn er fint selv om jeg ikke liker det. Min mening ville jo ikke vært relevant for andre sine barn og navnevalg.

Ped leder i barnehagen til sønnen likte det da :) det kjentes godt at noen kommenterer spontant at det er fint <3

Kommer aldri til å dele navn før baby er ute og navnet er gitt!

Så lenge baby er i magen, tror alle at man kan kommentere/påvirke/endre meningen vår, og det blir jo kjempeubehagelig om man da likevel velger et navn som feks ens egen far har kritisert/hintet negativt til.

Skjønner at noen er usikre å gjerne vil ha innspill, men det er dessverre svært få som gir konstruktive tilbakemeldinger, særlig i nære relasjoner. Har mange eksempler på dem som har brent seg på det..

Har akseptert at folk er uforbederlige, og at eneste tiltak er å bare tie og holde det for seg selv til navnet er gitt. For DA kritiserer ikke folk - iallefall ikke direkte til foreldrene :p

Vi har vel ikke delt navn før ungene har blitt født, og da kan ikke folk si så mye på det :) filk har en tendens til å si rett ut hva de tenker uten å tenke h ordna det høres ut......! Jeg kan godt forbinde et navn med en fiksjonsfigur, men h is et barn blir hetende det, vil jeg jo heller forbinde barnet med det navnet :)

Skjønner ikke hvorfor alt med graviditet skal kommenteres.

At man er gravid, eller ikke er det. Og hvor mange barn man bør få og kjønn

Str på magen

Formen til den gravide med masse "gode" råd

Navnevalg

Hvis noen skal ha keisersnitt eller epidural eller vannfødsel/hjemmefødsel

Amming

Jeg ville aldri sagt navnet høyt om jeg ikke visste at jeg ville valgt det usnsett hva andre sier. Svigerfar kan stappe meningen sin en viss plass. Jeg blir bare så irritert over at de absolutt skal kommentere

Gravide er tydeligvis allemannseie

Back
Topp