Dele bilder på sosiale medier?

EllaDuracella

Flørter med forumet
Prøver med egen tråd om dette temaet!

Vil gjerne høre hva dere syns om eksponering av barn i sosiale medier? Kommer dere til å dele bilder av den lille på Instagram/facebook e.l?

Selv har vi pratet litt om dette, og bestemt oss for å hvertfall ikke dele på Facebook da begge har mange "venner" vi egentlg ikke kjenner. Instagram føler jeg man har mer kontroll på da profilen er lukket, men det er vel ikke så mye bedre? Vurderer å ikke dele noen ting, men har familie spredd over landet så da er spørsmålet hvor det er Ok å dele bilder? Messenger bruker jeg vanligvis, men da eier vel også Facebook bildeneo_O tror dette er noe som er greit å ta stilling til når man blir foreldre i 2019!:)

Spent på å høre deres meninger!

For vår del deler vi lite bilde av jenta vi har. Det hender det blir et bilde i ny og ne, men helst ganske anonyme bilder. Det føles ikke ok å eksponere henne voldsomt for alle vi har på face. Nå er vi ingen storbrukere der uansett da.
Det jeg vil anbefale er appen lifecake. Her kan du invitere familie og venner og bruke den som et album. Den legger automatisk bilder i rekkefølge på dato og viser alder på barnet. Helt supert!

Normalt legger vi ikke ut bilder av mini på facebook eller instagram, men noen få bilder er delt på messenger og en skjult familiegruppe, typ mini med oldeforeldre etc. Kan legge til at vi er generelt lite aktive på SoMe og legger sjelden ut så mye.

Jeg er nok tilhenger av at barn selv bør kunne få muligheten til å samtykke til hva som skal deles av seg selv på SoMe. På en annen side kan det bli rart å ikke dele noen bilder av barnet dersom man er ganske aktiv på SoMe og legger ut en del bilder av hverdagslivet - kanskje vil barnet oppleve seg eksludert når det blir eldre og selv kan se hva som er lagt ut..

For vår del deler vi lite bilde av jenta vi har. Det hender det blir et bilde i ny og ne, men helst ganske anonyme bilder. Det føles ikke ok å eksponere henne voldsomt for alle vi har på face. Nå er vi ingen storbrukere der uansett da.
Det jeg vil anbefale er appen lifecake. Her kan du invitere familie og venner og bruke den som et album. Den legger automatisk bilder i rekkefølge på dato og viser alder på barnet. Helt supert!

Den skal jeg definitivt sjekke ut!

Normalt legger vi ikke ut bilder av mini på facebook eller instagram, men noen få bilder er delt på messenger og en skjult familiegruppe, typ mini med oldeforeldre etc. Kan legge til at vi er generelt lite aktive på SoMe og legger sjelden ut så mye.

Jeg er nok tilhenger av at barn selv bør kunne få muligheten til å samtykke til hva som skal deles av seg selv på SoMe. På en annen side kan det bli rart å ikke dele noen bilder av barnet dersom man er ganske aktiv på SoMe og legger ut en del bilder av hverdagslivet - kanskje vil barnet oppleve seg eksludert når det blir eldre og selv kan se hva som er lagt ut..

Jeg er enig, og føler det er lurt å ta stilling til. Barna våre vokser nok opp med et helt annet syn på sosiale medier, og syns ikke noe om at barnet får en "digital identitet" av foreldrene. Nå er jo skrekkeksemplene barn av kjente ansikter, eller bloggerbarn der foreldrene livnærer seg på å eksponere dem i sosiale medier. Det blir jo ikke helt det samme å dele et par bilder på Instagram der man har 200 følgere, men syns likevel man skal tenke over hvem som eier bildene osv:)

Jeg har en mann som aldri bruker sosiale medier, men selv bruker jeg Instagram en del, og tror nok venner og familie ville tittet innom for å se om det var noen bilder. Men skal absolutt sjekke ut appen som ble anbefalt over her!

Vi deler noen bilder ved spesielle anledninger, som 17. Mai eller jul. Men det blir stort sett mer nøytralt og synes jeg. :) Ellers er jeg ikke glad i å eksponere så mye.

Her er det ingen bilder av barn på sosiale medier, bruker sms og sender til familie etc :happy: Og sånn blir det med nestemann også. Jeg synes det er viktig at de selv skal få bestemme hva som evt skal ligge av bilder av de på sosiale medier/nettet :happy:

Jeg har hatt noen bilder som ikke viser ansikt, men sletta dem å. Syns at barn selv skal bestemme hva som ligger ute på nettet. Trur ikke jeg hadde likt det selv, hvis jeg va 16 år og googlet meg selv så ligger det bilder fra hele barndomen, alt fra mår man var syk, bæsjet ner seg eller annet som foreldrene syntes var moro der o da.. Er kanskje litt streng, men hvis jeg lærer barna mine om at man skal passe på hva man legger ut, så legger dem kanskje ikke ut så mye etterhvert heller (jeg har en som blir 13 i år-dvs blir vel medlem på facebook). Ingen annen i familien/slekta/ venner får lov å legge ut bilder på mine barn heller! :)

Det går jo an å opprette egne album som deles med familie i bilde appen på IPhonen. Trenger ikke laste ned egne apper. Det har broren min gjort og det kommer vi også til å gjøre. Ellers synes jeg ikke det er noe i veien med å snappe til familie og venner. Synes heller ikke det er noe feil med å legge ut noen bilder på insta. Har lukket profil og typ 250 følgere. Man har jo lyst å vise frem barnet sitt litt også [emoji7] Man skal ha respekt for sosiale medier og utøve nettvett, men man trenger ikke bli hysterisk heller. Sunn fornuft kommer man langt med tenker jeg [emoji1]

Vi har ett barn og har et bilde på facebook av hånden til den lille lagt ut noen dager etter fødsel. Ikke noe dato eller navn. På insta har vi noen bilder av barnevognen for å indikere at h*n var med på tur. Deler med familie og venner på Snap, men aldri på mystory eller til alle på en gang. Samme regel gjelder for familie ellers.

Deler minimalt på sosiale medier av 2åringen min, legger vi ut bilder en sjelden gang, så ser man som regel ikke ansiktet hans. Utleverer han heller ikke i tekster. Han skal få velge selv når han blir stor, om han vil eksponere seg eller ikke.

Jeg har hatt noen bilder som ikke viser ansikt, men sletta dem å. Syns at barn selv skal bestemme hva som ligger ute på nettet. Trur ikke jeg hadde likt det selv, hvis jeg va 16 år og googlet meg selv så ligger det bilder fra hele barndomen, alt fra mår man var syk, bæsjet ner seg eller annet som foreldrene syntes var moro der o da.. Er kanskje litt streng, men hvis jeg lærer barna mine om at man skal passe på hva man legger ut, så legger dem kanskje ikke ut så mye etterhvert heller (jeg har en som blir 13 i år-dvs blir vel medlem på facebook). Ingen annen i familien/slekta/ venner får lov å legge ut bilder på mine barn heller! :)

Tenker det er veldig forskjell på å legge ut et bilde av feks barnet der det fisker og de situasjonene du beskriver. Hadde selv ikke likt å finne bildet av meg som liten med bæsjebleie eller naken på Internett. Men et bilde der vi sitter i båt feks hadde ikke gjorde meg noen ting.

Men heldigvis får foreldre lov til å bestemme selv :)

Tenker det er veldig forskjell på å legge ut et bilde av feks barnet der det fisker og de situasjonene du beskriver. Hadde selv ikke likt å finne bildet av meg som liten med bæsjebleie eller naken på Internett. Men et bilde der vi sitter i båt feks hadde ikke gjorde meg noen ting.

Men heldigvis får foreldre lov til å bestemme selv :)

Ja jeg tok det litt på spissen der ;) Men er jo noen som gjør det utrolig nok..

Ja jeg tok det litt på spissen der ;) Men er jo noen som gjør det utrolig nok..

Ja, det er det. Til det har vi en bildegruppe på iCloud :D :p neida. Men de fleste bildene går der så går feks bilde fra 17 mai og at han har bursdag og litt sånn på Facebook. Tante legger også ut litt bilder når vi har vært sammen. Men det syns jeg bare er koselig. Sånn bilder der de sitter sammen og har det kjekt :)

Vi deler skjeldent bilder, og da aldri av ansiktet. Stort sett bare ryggen, altså. :P Og folk har vært veldig flinke til å respektere det, så det finnes få bilder av han på nett.

Har en sønn fra før av på 2 år. Det er delt yderst få bilder av han, og enda færre med ansikt. Vi er bevisste på dette. Kan legge ut et og annet bilde, men her snakker vi om at det ligger ute kanskje 5 bilder.
Jeg syns det er helt ok, så lenge bildene er ordentlige og de ikke over eksponeres.
Vi kommer nok til å dele et bilde når h*n er født, men om det blir et bilde av ansikt eller bare storebror som holder handa er ikke bestemt.

Min oppfatning at noe er greit.

Vi er svært restriktive med bilder, noe resten av familien og de rundt oss respekterer heldigvis. Bruker snap litt til deling med familien og nære relasjoner, men ellers er det svært lite av poden vår som er delt i SoMe.

Jeg tenker det er greit å være litt restriktiv, men det kan gå litt for langt også. Jeg har et søskenbarn som jeg ikke møter så ofte, og de sladder konsekvent ansikter av barna, så jeg kjenner dem omtrent ikke igjen når vi treffes en sjelden gang.

Selv tenker jeg det er greit å legge ut litt på Facebook, og evt begrense hvilke venner som har tilgang. Ønsker uansett å være bevisst på hva vi deler, og ingenting blir nok lagt ut «offentlig».

Vi har familiegrupper på Facebook, og der tenker jeg det er naturlig å dele litt flere bilder, men også der med måte.

Back
Topp