Delamming..?

• Trådstarter Trådstarter Luna30
  • Opprettet Opprettet
L

Luna30

Guest
Noen som har bestemt seg for å delamme?

Fikk ikke melk før ungen var ca 1 1/2-2 uker sist, da ble det til at jeg ikke ville amme og babyen fikk mme. Tenker at det blir sånn nå også, men har lyst til å delamme, altså pumpe og gi morsmelk og mme.

Noen som har noen tips og gode råd?

Blir ikke komfortabel med amming, og det veldig unaturlig for meg, ønsker ingen kritikk... :Heartred

Gjør det som føles rett for deg ❤️

Selv fullammet jeg sist og kommer sikkert til å gjøre det denne gangen også om kroppen tillater det :)

Jeg måtte delamme de fire første månedene sist, og regner nærmest med å måtte delamme ihvertfall i starten denne gangen også. Og det er jeg nå helt ok med; mye bedre å delamme, enn å kave seg ihjel for å skulle tvinge igjennom fullamming. Delamming er like bra som fullamming for barnet. Antistoffene blir mer konsentrert i melken, så ungen får i seg like mye av dem som ved fullamming. Mamming foran amming, som de sier.

Delamming involverer ikke nødvendigvis pumping, bare så det er sagt, det kan like gjerne være at man ammer, og supplerer med mme. Jeg ammet, pumpet, og ga litt mme for å toppe opp.

Pumping fungerte dårlig på mine pupper, jeg fikk bare ut bittelitt, selv om jeg kjente det var masse igjen i puppene. Jeg fikk nesespray som skulle hjelpe på utdrivingseffekten.

Pumpe-bh er et must, så slipper du sitte i en krøkkete stilling og holde pumpen på plass. Dobbeltpumpe stimulerer melkeproduksjonen bedre enn enkeltpumpe, så om du har lav produksjon er den best, mens om du har overproduksjon kan det være best å bare pumpe en og en pupp om gangen.

Det er mye deler med en pumpe som skal steriliseres, så dampsterilisator anbefales på det varmeste. Mye raskere og enklere enn å styre med å koke opp en svær panne med vann flere ganger i døgnet.

Vi brukte også flaskevarmer for å varme opp flaskene med morsmelk.

Jeg har ikke delammet, men forsøkte å pumpe.
For min del ble det vanskelig å få ut noe særlig når jeg pumpet, i motsettning til amming.
Fikk ut mest når den lille ammet samtidig.

Men en venninne av meg som fikk prematur hadde noen gode råd for å få igang pumpingen.
Og det var å starte med å pumpe med en gang. Ikke vent (som jeg gjorde). Pump ofte. Gjerne begge, for det stimulerte mer produksjon. Når venninnen min måtte få igang melk når barnet var for lite til å amme selv, så det er mulig å pumpe seg igang og fortsette med det :)

Masse lykke til.

Back
Topp