Delamming

Kicki_90

Elsker forumet
Augustbarna 2021
Jeg lurer på hvordan dere som delammer/har delammet har gjort det.

Har du ammet fulle måltider og flaskematet andre eller en blanding på alle måltider?

Og har det vært tider på døgnet hvor du kun har ammet eller flaskematet og en blanding ellers?

Jeg syns at det tar så utrolig lang tid, spesielt på natt, med å amme først på begge bryst, for deretter å måtte gi flaske. Det var første gangen i natt, på 3 uker, at det holdt å amme første måltidet uten flaske. :)

Jeg er ute etter erfaringer og tips for hvordan delamming og flaskemating kun fungere best mulig.
 
Jeg har vært pumpemamma og måtte supplere med flaske da jeg ikke hadde stor nok melke produksjon. Jeg pumpet først begge bryst. Gav det på flaske og supplerte med mme på flaske etterpå. Utenom om natta da gav jeg, rettere sagt samboer, mme på flaske mens jeg pumpet for å spare litt tid. Gav det jeg pumpet på morgenen.
 
Delammet fra fødsel til mini var ca 8 uker. Her var målet å få til fullamming (noe vi klarte), så ble derfor amming + flaske/kopp hver gang, minus på natta, da klarte vi oss med bare amming heldigvis, det gjorde det mye mer holdbart :) Siden målet var fullamming reduserte vi derfor gradvis mme over 2,5 uke og ammet mer og mer, men hadde det ikke gått hadde vi muligens heller gått over til å heller gi noen flaskemåltider på dagtid og heller ammet resten for å gjøre det lettere. Nattamming er så viktig for produksjonen så den ville jeg holde på - og lettere på natta enn flaske siden vi ikke har mikro.

Hadde det tatt lengre tid å få til fullamming hadde vi nok og heller testet hjelpebryst, da får man gjort måltidene litt mer effektive OG det stimulerer melkeproduksjonen samtidig noe flaske ikke gjør :)

Jeg fikk god hjelp av ammehjelper til det her, hadde henne tilgjengelig på Mail, det var super hjelp og mye av grunnen til at vi klarte det :)
 
Back
Topp