Delamming selv om man har nok melkeproduksjon

Lmg

Første møte med forumet
Hei!
Jeg har en baby på 4 uker og har frem til nå fullammet. Han går opp i vekt og jeg har nok melkeproduksjon. Jeg synes imidlertid at ammingen er krevende, jeg føler meg veldig låst og har derfor lurt på om delamming kan være et alternativ for oss slik at jeg kan få litt avlastning. Vet at mange som sliter med nok melkeproduksjon så jeg er takknemlig for at jeg har mulighet til å fullamme, men må likevel tenke på hva som er best for vår situasjon. Lurer på om noen som har hatt nok melkeproduksjon har erfaringer med delamming? Hvor mange og hvor store måltider osv?

Det er helt greit å delamme, husk at det er DIN kropp og du bestemmer. Delamming er en fin måte å få avlastning på samtidig som baby fortsatt får alt det gode med morsmelk. Jeg ville prøvd å erstatte kun ett måltid i første omgang, ellers risikerer du å utvikle tette melkeganger og i verste fall brystbetennelse. De sier vel at et gjennomsnittig måltid er ca 70ml, så det kan være et greit utgangspunkt. Skal dere bruke morsmelkerstatning, kan det være lurt å prøve først på formiddagen i tilfelle babyen får luft i magen. Ville også anbefalt "langsom flaskemating". :)
Det er også mulig å gå fra delamming til fullamming igjen om du ønsker det om noen uker.

Back
Topp