Delammet 4 mnd er sulten. Mer MME eller fast føde?

Sillynelly

Betatt av forumet
Mini på 4 måneder får 2 mme-måltider om dagen. Forøvrig ammes han.

Den siste tiden viser han tegn til å være sulten, og må ammes betraktelig oftere enn tidligere. Oppe i 3-4 nattmåltider, til tross for aktiv jobbing for å få opp produksjon.

Blir det ikke bedre i løpet av en ukes tid nblir det å øke tillegget. Men er usikker på om jeg skal gi mer mme eller begynne med fast føde. Han sliter mye med magen, så egentlig var planen å vente lengst mulig med å innføre fast føde. Men det heter seg vel st man fra 4mndr heller skal gi mat enn mme hvis barnet trenger mer enn mor greier å gi.

Hva ville du, eller har du, gjort?
 
Først jeg tenker på er at mange babyer våkner hyppigere og vil nattammes oftere rundt 4 mnd som resultat av utvikling i søvnmønsteret. Dersom han fortsetter å gå opp i vekt ville jeg tenkt at det kunne være noe sånn like gjerne som økt sultfølelse på natta :)
Jeg fortsatte å amme oftere på natt gjennom denne perioden. Venta til 6 mnd før vi innførte fast føde, men baby gikk bra opp i vekt. Det gikk i perioder etter 4 mnd om han sov godt eller ville ammes oftere på natta.
 
Må si meg enig med Veivalsa over her.
Skulle han ikke gå tilstrekkelig opp i vekt tross hyppigere amming i tillegg til det han allerede får av mme, så ville nok jeg selv valgt å gi mer mme. Rett og slett fordi tarmen ikke er moden for fast føde enda (selv om man får beskjed om at de kan få fast føde fra 4mnd). Så lenge man har alternativet mme, så tenker jeg at det er førstevalget, og så får tarmen tid på å modnes fram til 6mnd.
Kan være andre som vil velge annerledes, og du må velge det som du føler er rett for deg og gutten din :)
 
Last edited:
Mini på 4 måneder får 2 mme-måltider om dagen. Forøvrig ammes han.

Den siste tiden viser han tegn til å være sulten, og må ammes betraktelig oftere enn tidligere. Oppe i 3-4 nattmåltider, til tross for aktiv jobbing for å få opp produksjon.

Blir det ikke bedre i løpet av en ukes tid nblir det å øke tillegget. Men er usikker på om jeg skal gi mer mme eller begynne med fast føde. Han sliter mye med magen, så egentlig var planen å vente lengst mulig med å innføre fast føde. Men det heter seg vel st man fra 4mndr heller skal gi mat enn mme hvis barnet trenger mer enn mor greier å gi.

Hva ville du, eller har du, gjort?
Det er veldig vanskelig å svare på. På grunn av det du skriver om at han sliter litt ned magen,ville jeg nok også prøvd å vente litt. Evt bare begynne veldig forsiktig med feks fruktmos. Bare som en liten smak for å forberede, så kan du ta deg bedre tid heller så magen får bedre tid å venne seg til.
 
Takk for svar alle. En liten oppdatering herifra. Uroen har helt kaldt sammenheng med utviklingstrinn også, men han har også vært veldig sulten (noe fet tok litt tid før vi skjønte stakkar :sorry:).

Etter litt om og men, har vi landet på å starte så smått med fast føde. Mye tyder på at han har behov for litt flere kalorier, og at det ikke hjelper å øke mengden melk i seg selv - da gulper han bare.

Nå har han smakt på sviskemos og tynn grøt ('suppe'), til STOOR begeistring! Baby jubler og spreller når skjeen kommer frem :woot:.

Så langt uten magetrøbbel, det kan nesten virke som om det hjelper tarmen å få litt mer å jobbe med!
 
Min gutt ble bedre i magen ved innføring av fast føde :) han begynte å få sviskemos 3.5mnd ganmel pga hard mage, begynte med grøt 1 uke før 4mnd /) har endelig avføring omtrent hver dag.
 
Mini på 4 måneder får 2 mme-måltider om dagen. Forøvrig ammes han.

Den siste tiden viser han tegn til å være sulten, og må ammes betraktelig oftere enn tidligere. Oppe i 3-4 nattmåltider, til tross for aktiv jobbing for å få opp produksjon.

Blir det ikke bedre i løpet av en ukes tid nblir det å øke tillegget. Men er usikker på om jeg skal gi mer mme eller begynne med fast føde. Han sliter mye med magen, så egentlig var planen å vente lengst mulig med å innføre fast føde. Men det heter seg vel st man fra 4mndr heller skal gi mat enn mme hvis barnet trenger mer enn mor greier å gi.

Hva ville du, eller har du, gjort?

Jeg hadde heller ikke nokk melk, og delammet til han var ca 2 mnd. da ble det krasj med magen da han fikk både mme og mm. Vi begynte med grøt på dagen 4 mnd! Gutten var så sulten, og spiste nesten 1500ml mme i døgnet!
Begynte i det smååå og økte. Allerede uka etterpå var han nede i 5-600 ml mme i døgnet, så her var grøt en livredder :) er 5 mnd nå
 
Back
Topp