Dekningsgrad og fordeling av permisjonen

Earthling

Glad i forumet
Septembermødre <3
Septembergull'17
Velger dere 80% eller 100% dekning? Og hvordan fordeler dere permisjonstiden mellom mor og far/partner?

Vi tenker i utgangspunktet å ta 49 uker med 100% dekning, og supplere med en måneds ulønnet permisjon for meg da far skal levere masteroppgave i mai/juni neste år. I med at mini kommer i september klaffer det ganske bra med sommerferie, så det vil jo bli et år til sammen uansett, og hvis vi er så heldige å få barnehageplass (tvi tvi) går det da akkurat opp. Da tar far 3 mnd/12 uker permisjon.

100% men legger av 20% av lønna hver mnd. Så blir det ulønna fra mai men vi har leeenge satt av penger til dette slik at jeg kan gå hjemme me lille gull lenge :) søker bhage fra januar 2016 :)

100% dekning, far tar 10 uker og jeg tar 39 :) Som lærer har jeg fri hele sommeren, noe som gjør at vi går hjemme til lille blir ett år og begynner i bhg i august :)

Vi tenker å ta 80%. Far skal å permisjon hver fredag i 50 uker. Jeg er hjemme uten lønn på fredager (han er selvstendig , så beste løsningen for oss) :-) Slik får jeg ganske lang permisjon.

Vi tar 100%, men forlenger permisjonen med begge sin ferie i år og neste år, men tror vi vil være litt hjemme samtidig også da. Forhåpentligvis får mannen også noen kule jobbreiser jeg og småen kan henge oss på også ;) foreløpig er planen at jeg blir hjemme ca 6 mnd og han resten. Og så blir det vel dagmamma om vi ikke får barnehage..

Sent from my iPhone using BV Forum

vi har ikke bestemt oss for dekningsgrad enda, men sidne min kjære jobber 5 uker på og 5 uker av har jeg spurt arbeidsgiver om det er mulig for meg å dele opp permisjonen utpå våren, slik at jeg jobber litt når samboer er hjemme og dermed får dratt ut permisjonen litt for å komme oss frem til barnehagestart. Blir nok også å legge inn noe ferie i permisjonen, både i år og neste. Og her blir pappan kun å ta de pålagte ukene pappaperm, men han blir jo hjemme med oss likevel når han har friuker da... :)

Kan far sine uker overføres til mor? Noen som vet? Har spurt nav sine sider på fb så får vel svar i morgen.. men der er så lenge til :p

Kan far sine uker overføres til mor? Noen som vet? Har spurt nav sine sider på fb så får vel svar i morgen.. men der er så lenge til :p
Jeg skal ikke påstå at jeg er sikker på dette, men mener det bare kan gjøres om far ikke har opparbeidet rett til fødselspenger/permisjon. Jeg trodde nemlig det ikke lenger var mulig å overføre, men svigerinna mi fikk nettopp overført faren sine uker siden han ikke hadde vært i jobb og dermed ikke hadde opptjente rettigheter....

Jeg skal ikke påstå at jeg er sikker på dette, men mener det bare kan gjøres om far ikke har opparbeidet rett til fødselspenger/permisjon. Jeg trodde nemlig det ikke lenger var mulig å overføre, men svigerinna mi fikk nettopp overført faren sine uker siden han ikke hadde vært i jobb og dermed ikke hadde opptjente rettigheter....
hmm.. ja, er litt forskjellig jeg har hørt også.. han har forsåvidt rett på det teoretisk, men umulig og innfri i praksis pga da må han stenge jobben.. og det går ikke.. :/

hmm.. ja, er litt forskjellig jeg har hørt også.. han har forsåvidt rett på det teoretisk, men umulig og innfri i praksis pga da må han stenge jobben.. og det går ikke.. :/
Har et par venninner med menn som er selvstendig næringsdrivende der det i praksis ikke lar seg gjøre og de har ikke fått overført dessverre... :p Men regner med du fårklart svar fra NAV i morgen, så krysser fingre for deg jeg... ;)

Har et par venninner med menn som er selvstendig næringsdrivende der det i praksis ikke lar seg gjøre og de har ikke fått overført dessverre... :p Men regner med du fårklart svar fra NAV i morgen, så krysser fingre for deg jeg... ;)
takk for det :) er ganske sikker på at det ikke går :/

takk for det :) er ganske sikker på at det ikke går :/

Mannen min er også selvstendig og det gjør at vi må ta hans perm en dag i uken. Noe annet blir umulig for firmaet..

Mannen min er også selvstendig og det gjør at vi må ta hans perm en dag i uken. Noe annet blir umulig for firmaet..

her har han fri kun natt til lørdag.. tror ikke nav går med på det :p

Tror vi tar 100% så tar far 3 mnd. Jeg tror jeg kommer til å begynnte å studere samme høst som lillegutt blir ett år, og tror jeg kommer til å velge samlingsbasert studie, sånn at lillegutt i alle fall ikke trenger begynne i barnehage før han er to år. Så får vi heller har det litt trangt et år, det tror jeg vi klarer.

100%, da jeg egentlig er ufør og ikke får noe foreldrepenger og dermed får han 100% de ukene som er hans.
Jeg kommer heller ikke til å gå ut i noe særlig i sommermnd neste år (jobber mars-sept) og etter det får jeg kontantstøtte. Han har kun krav på de 10 ukene pga min ufør, med mindre jeg blir såpass dårlig at jeg trenger hjelp, da kan vi søke om at han får overta min permisjon.

Velger 100% dekningsgrad og sparer heller noen 1000-lapper hver måned og tar noen måneder ulønnet permisjon. Far kommer til å ta ut kun fedrekvote og han vil ta 3-4 uker sammenhengende, samt en dag i uken på de resterende ukene. Vi har gjort det sånn tidligere også, og det har fungert veldig bra.
Jeg jobber i helsesektoren og har mulighet til å jobbe kvelder og helger. Så etter endt foreldrepermisjon kommer jeg til å ta permisjon på mine faste dagvakter, og bare jobbe kveld og helgevakter til babyen er 2 år og han begynner i bhg.

fikk bare et generelt svar.. :/ så da er jeg like i tvil enda.. jaja får gå ned dit personlig å hente papirer så får jeg vel svar.. :p

Vi tar ut 100% perm med 80% utebetaling.
Jeg har bonusordning på jobb som trekker opp den gjennomsnitlige utbetalingen per mnd stiger såpass mye at selv om jeg bare får 80 utbetalt så får jeg mer enn det jeg vasnligvis får i grunnlønn. Og jobben til sambo dekker de siste 20% uansett så rent økonomisk så klarer vi oss fint.

Ser også for meg at pga mangel på barnehageplass så prøver vi på nr 2 med en gang slik at jeg ikke rekker å jobbe 6 mnd før jeg må ut i ny permisjon. Da er det litt kjipt hvis jeg har hatt ulønnet permisjon og plutselig ikke har krav på permisjonspenger når nestemann kommer :)

MEn fikk svar fra nav nå at ulønnet permisjon ikke har noen innvirkning så lenge man har jobbet 6 av 10 mnd før permisjonen starter. Siden permisjon regnes som lønnet arbeid vil en jo da ha vært i arbeid i 6 av de 10. Så lenge man har maks 4 mnd ulønnet permisjon da vel og merke :)

Last edited:
Vi har 80% nå, men med min termindato er det akkurat 49 uker til 1.august så da regner jeg med vi tar 100% denna gangen :) Jeg tar nok ut feriedager i desember..pga helligdagene trenger jeg bare bruke 6 feriedager for å få fri i to uker og da får vi fri litt ut i august for en evnt.mykere bhg.start :) Regner med jeg tar ut litt ferie neste år når sambo har permisjon også, så vi får litt tid sammen..evnt.en feriedag i uka så vi får noen langhelger :D I forhold til fordeling så tar jeg 37 eller 39 og sambo sine 10 eller evnt.12 :)

Back
Topp