Deig, kan den heve så lenge jeg vil?

LilleBurugla

☆ En del av Juni-13 ☆
jentene i juni13
Tilgangsansvarlig
VIP
Driver å lager deig til hamburgerbrød. Men så skal vi vekk, og blir borte i ganske mange timer. Deigen skal egentlig kun heve i 30 minutter. Bør jeg bake ut før jeg drar? Er det ikke sånn at deig kan heve så lenge enn har mulighet ?

Mvh ei med et hat forhold til gjærbakst.

Last edited:
Jeg mener ja en deigblir bare bedre jo lenger den står:D fordelen hvis den skal langtidsheve er også at du ikke trenger like mye gjær

Hvis jeg ikke hadde hatt mulighet til å bake ut så tror jeg at jeg hadde satt den kaldt slik at den hevdes saktere. Som f.eks de brødene som lages med kaldt vann og 1/4dels t-skje gjær for så å stå (i romtemp) i 12-18 timer til heving.

Lykke til :)

Hvis jeg skal lage noe og skal vekk så bruker jeg å sette d i kjøleskapet :) Da hever det sakte.

Om sjølve deigen allerede er ferdig så sett den i kjøleskapet. Ellers vil den kunne få slik gjær smak. Om du ikkje har laga deigen, kan du halvera gjær delen.

Om du lar dei heve for lenge i romtemperatur så vil man risikere at stekeresultatet blir dårlig... Gjort det en gang eller to for mye selv :P Ville isåfall gjort slik dei andre nevner over her :)

Det blir gjærsmak hvis det hever for lenge, er min erfaring.. Har ikke prøvd kaldheving selv, men høres jo ut som et fornuftig forslag :)

Fanken.. Deigen står på benken, og har stått der i 4 timer. Og vi er ikke hjemme før om en time. :p Så da er det vel boss da sikkert. Æsj asså, så kjedelig! Jeg og gjærdeig er ikke venner. ...

Fanken.. Deigen står på benken, og har stått der i 4 timer. Og vi er ikke hjemme før om en time. :p Så da er det vel boss da sikkert. Æsj asså, så kjedelig! Jeg og gjærdeig er ikke venner. ...
Neida ikke kast! Prøv å se hvordan det blir. Jeg har aldri merket noe til deigsmak når det har hevet lenge. Kommer nok an på hva en baker.

Neida ikke kast! Prøv å se hvordan det blir. Jeg har aldri merket noe til deigsmak når det har hevet lenge. Kommer nok an på hva en baker.

Jeg kasta den. Når jeg tok av plastfolien så lukta det øl i hele huset, og deigen hadde sunket sammen. :p Vil ikke tro det var sånn den skulle være :p

Takk før tips till dere som sa att man kunde setta der i kyleskapet.

Back
Topp