Dehydrering?

LadyZ

Gift med forumet
Min sønn har hatt spysyken i 2 1/2 dag nå. I dag har han ikke kastet opp, men har dårlig matlyst og vil ikke ha så mye drikke. Jeg er redd for dehydrering!

I dag har han bare tisset to ganger..... hvor går grensen på dehydrering? Hvilke tegn bør jeg se etter?

Om Belgia er tørr, så ville jeg tatt kontakt med legevakta! Også prøv ofte om han vil ha en liten slurk med drikke, har du prøvd med saft eller brus? Kanskje han vil ha då?

Vår sønn ble lagt inn på sykehuset pga dehydrering etter omgangssyke. Vi observerte da at han hadde tørre bleier i noen timer, innen vi var i gang med intravenøs behnadling hadde han hatt tørre bleier i ti timer. Ellers ser man jo etter "stående hudfolder" når man ser etter dehydrering, dette er ikke så lett å oppdage hos barn som hos voksne/eldre men ses lettest da i lysken og over øyet. Ellers er jo generell allmenntilstand viktigst:) Vi har også fått anbefalt å gi vann/farris med sprøyte 5 ml hvert 5 minutt ved oppkast, fordi så små mengder som regel ikke fører til spontant oppkast.  Ikke fått testet det ut da vi heldigvis har sluppet unna omgangssyken siden han var innlagt. God bedring til barnet ditt:)

Frufloppi skrev:
Om Belgia er tørr, så ville jeg tatt kontakt med legevakta! Også prøv ofte om han vil ha en liten slurk med drikke, har du prøvd med saft eller brus? Kanskje han vil ha då?

hakke peil på spørsmålet men denne teksten lo jeg av   Damnyouautocorrect!

Frufloppi skrev:

Haha..prøv leger uten grenser istedenfor legevakta

Vi ble nettopp utskrevet fra sykehuset fordi jenta vår var dehydrert.. Også etter omgangssyken..
Hun startet med det på mandag, tømte magen. Kastet opp og hadde en diare bleie. Ikke noe oppkast på nattet. På tirsdag drakk hun bra om morgenen, men ville ikke ha mer på dagen.
Natt til onsdag spydde hun magesyre hele natten og drakk ingen verdens ting. Diare fikk hun også.

Det luktet forferdelig av munnen hennes og hun var helt bleik og slapp.
Ringte fastlegen og han sa ånden hennes var ett tegn på dehydrering. Ikke hadde hun drukket noe den dagen så vi ba om henvisning til barne akutten.
Der ble vi lagt inn og hun fikk væske via sonde. Lå i 2 dager på sykehuset.

Rota-virus..

Hei!

Vi har også hatt samme problemet. Han er svært utilpass og drikker ikke like mye som før. Men det er fortsatt noen våte bleier om dagen. Han har vel drukket ca 400 ml saft i dag. Så er ikke så redd lengre.

Men fikk tips til å se etter om han gråt tårer! sjekk etter om når du klyper lett i armen eller beinet om huden blir stående litt opp.

Men hvis du er usikker!??! Ta turen til legevakt, for sikkerhetsskyld :)

Lykke til med goingen din :)

mørkt og sterkt tiss.
Klypetest, se om det tar lang tid før huden trekker seg sammen... tror du å kan prikke å se hvor lang tid det tar før det hvite merket går bort. (f.eks på magen)
"matte" øyne.
slapphet... bare ligger der og ikke leker "innimellom"

jentami* skrev:
Vi ble nettopp utskrevet fra sykehuset fordi jenta vår var dehydrert.. Også etter omgangssyken..
Hun startet med det på mandag, tømte magen. Kastet opp og hadde en diare bleie. Ikke noe oppkast på nattet. På tirsdag drakk hun bra om morgenen, men ville ikke ha mer på dagen.
Natt til onsdag spydde hun magesyre hele natten og drakk ingen verdens ting. Diare fikk hun også.

Ringte fastlegen og han sa ånden hennes var ett tegn på dehydrering. Ikke hadde hun drukket noe den dagen så vi ba om henvisning til barne akutten.

Rota-virus..

Hvor mange våte bleier hadde hun det døgnet dere ble lagt inn?? Spiste hun noe?

LadyZ skrev:

jentami* skrev:

Rota-virus..

Hvor mange våte bleier hadde hun det døgnet dere ble lagt inn?? Spiste hun noe?

Spiste ingen ting. Hadde våt bleie om morgenen men mye mindre enn vanlig. Tisset litt i 11 tiden, svært mørk urin. Så måtte vi vente 8 timer på litt tiss på sykehuset, de skulle ta urinprøve.

Back
Topp