Dehydrering?

Christine88

Elsker forumet
Har ikke vært aktiv her inne tidligere, men håper noen kan svare meg! Sønnen min, Jacob, er 6 mnder i dag, og er syk for første gang.

Jacob har fått har luftveisinfeksjon, i allefall etter det vi fant ut på legevakten i går! Men i dag synes jeg han er  verre enn i går, slimete hoste og øyekatarr i tillegg..
Begynte på fredag med oppkast, på natten fikk han feber. På lørdag var han slimete, slapp og hadde fortsatt feber.

På søndag var han enda slappere, feberen var høyere og han drakk/spiste veldig lite. Tok en tur på legevakten, fikk luftveisinfeksjonsdiagnose, var redd for UIV (da hadde det blitt innleggelse). I løpet av kvelden fikk han i seg noe grøt, fruktmos og vann, men kastet opp igjen Fikk i han litt melk etterpå. Feberen før paracet i går kveld var på 38,6. Etter å ha vært oppe i 39,3 på det høyeste.

I dag tidlig var feberen oppe på 38,9, og han har kun fått i seg drøye 50ml melk i dag.. Så er redd for dehydrering.. Bleiene har vært så godt som tørre, med kun bittelitt kjempegul urin.
Tilsammen etter legevakten i går (kom hjem derifra kl 16)har han fått i seg mellom 1,5-2dl væske.

Han fikk også apocillin i går, og har fått i seg 3 doser med den til nå. I stad hadde han en liten bæsjebleie, men avføringen var veldig løs. Så begynner å bli redd for dehydrering!

Har også snakket med legesenteret i dag, og de sa at om han ikke fikk i seg mye væske i dag, så ville de at vi skulle ta en tur på barnepoliklinikken på Haukeland

Han er slapp hele tiden, utenom den lille tiden paraceten fungerer på sitt beste! Skal bare soven på brystet mitt..

Noen som har vært borti lignende?

uff stakkars lille gutt da :( *god bedring*

Han har behov for mer veske, så ville kanskje ha ringt igjen å kanskje hørt med legevakten! Er så skummelt (synes jeg) når de er så små [:(]

Ja, synes det er skummelt jeg også[:(] Har alt snakket med legesenteret, der  hadde de ikke kapasitet til å ta han inn i dag, og legevakten åpner ikke før kl 16. Barnepoliklinkken åpner 18, så tror vi tar en tur dit om han ikke drikker mer! Skriver opp alt han drikker i dag, så vi har oversikt!

Og tusen takk, begge to[:)]

ORIGINAL: Christine88

Ja, synes det er skummelt jeg også[:(] Har alt snakket med legesenteret, der  hadde de ikke kapasitet til å ta han inn i dag, og legevakten åpner ikke før kl 16. Barnepoliklinkken åpner 18, så tror vi tar en tur dit om han ikke drikker mer! Skriver opp alt han drikker i dag, så vi har oversikt!

Om du ikke har prøvd så prøv å gi han lunket vann me sukker i (bare får å få han til å drikke )  så får dere ha god bedring og lykke til idag;)

Jeg hadde nok tatt han med til barnepoliklinikken, er jo så skummelt med de søte små[&:] Ønsker han ihv god bedring! [:)]

ORIGINAL: gravidjente

ORIGINAL: Christine88

Om du ikke har prøvd så prøv å gi han lunket vann me sukker i (bare får å få han til å drikke )  så får dere ha god bedring og lykke til idag;)

Min eldsteman var litt eldre (18mnd) når hun hadde en slik runde. Jeg brukte sprøyte med sukkervann og "tvang" i henne veske. Men hvis du kniper sammen huden opp på hånda hans, står den opp eller spretter den tilbake som normalt? Om den står opp er det et tegn på dehydrering. Men om du ikke føler deg trygg,  hadde jeg dratt på polieklinikken.
God bedring og lykke til.

uff... stakkars lille gutt...

Hadde jeg blitt veldig bekymret for lillegutt hadde jeg bare reist på
sykehuset selv om de sier de ikke har kapasitet...
Du kjenner babyen din best...
men hvis du føler du kan vente... så gjør du det..

Men ikke alltid legen vet best... er mamman som gjør det!!!

God bedring og lykke til!!!!

Så koselig at dere tenker på oss[:)]

Joda, vi dro nå på poliklinikken i 1730-tiden, satt å ventet og ventet. Følte oss godt tatt i mot av ei av sykepleierne som var ute å snakket med oss opptil flere ganger. Hun lot oss også få sitte ett annet sted enn alle de andre, hvor det var roligere og mørkere. For Jacob skulle bare sove!
Så kom vi endelig inn til legen, han var fra Italia (hørtes i allefall slik ut). og vi følte oss så dumme og teite når vi satt der:( Følte at vi ikke ble tatt på alvor i det hele tatt. Og Jacob kviknet selvsagt litt til når vi kom inn. Han lyttet på jacob og kikket i ørene. Trykket litt på halsen og magen, og spurte om hvordan han har vært. Vi fortalte alt som vi kunne komme på.
Vi fortalte også at legen som så på han i går anbefalte en ny CRP om det ikke var en drastisk bedring i formen hans. Da sa han at det var så mange virusinfeksjoner ute å gikk nå, så man kunne nesten  ikke se noe på CRP'en, man måtte bare vente.
Han sa at om vi hadde 2 våte bleier i døgnet går det nok bra. Fortalte at vi ikke har hatt en eneste ordentlig våt bleie siden lørdag morgen, de er knapt våte i det hele tatt. Da sa han at "allmenntilstanden hans er jo fin", vi sa det at han er litt kvikk nå, men langt i fra slik som han er til vanlig! Jacob er en utrolig aktiv gutt som ikke sitter/ligger i ro ett sekund!

Vi fikk også beskjed om at det var ikke noe mer å gjøre, enn å fortsette å prøve å få i han drikke, og å gi han stikkpiller så feberen gikk ned.
Når vi kom hjem tok vi tempen, den var steget igjen. Fra 38,6 til 39,1. Ga han en paracet, og overraskende nok drakk han 1 dl MME:D
Han sov litt til, og vi ga han litt blåbær. Da var klokken blitt såpass at det var på tide med apocillinen igjen. Den har han brekt seg av de andre gangene han har fått den, og denne gangen kastet han opp. 2 ganger! Alt han hadde fått i seg kom opp igjen:( Melk og blåbær utover hele sofaen..
Inn på badet, og forsøkte med en ny dose apocillin, og på nytt kastet han opp. Inn i dusjen, og sambo laget en ny flaske MME, den gikk heldigvis ned den også. 1,5 dl.
Så nå sitter vi bare å venter på at tiden skal gå, så vi kan gi han en ny stikkpille. Blir varmere etterhvert som tiden går.

I morgen ringer jeg fastlegen og forteller om reaksjonen på apocillinen, hører om det er noe annet som han kan bruke. Skal også høre om det er mulig å komme ned for å få en ny CRP. Håper så inderlig at feberen er på retur!! Og at han starter dagen i morgen med masse melk!

Huff, dette ble ett utrolig rotete innlegg, men er trøtt og sliten. Og føler meg ikke noe beroliget etter besøket på barneklinikken :(

Ser forresten at jeg skrev feil å første innlegg, han ble 6 måneder i dag!

off... synes veldig synd på dere ...

Håper lillegutt snart har tenkt å bli bedre!!!!

Ha en fin dag!

Hvordan er formen hans idag?? Hoff, syns sånn der er skummelt! Er ikke så mye som skal til før et barn blir dehydrert!.... [&:] Men man må jo nesten bare stole på legen at de kan det de holder på med... [&:]

Nei, det er ikke noe særlig:(
I går kveld når vi la oss hadde han 38 i feber, fikk ingen paracet da. og når vi våknet i dag hadde han 37[:D] Endelig ser det ut til at feberen er på retur! *bank i bordet*
Han drakk også ca 70ml MME i sted.. Har ett stykke igjen til hva han pleier å drikke til frokost(245ml), men litt er SÅ mye bedre enn ingenting!
Men noe må jo veie opp for det gode, og han har blitt enda mer slimete og harkete i hosten sin[:o] Har våknet uttallige ganger i natt av at han har grått og hatt hoste og brekningsanfall. Han har ikke våknet de andre nettene han har vært syk.

Har også snakket med legesenteret, og jeg fortalte om reaksjonen på vaksinen i går kveld, og at han har blitt mer slimete, samt at feberen er vekke. De ville gjerne ha oss inn der kl 14. Så håper vi finner en løsning!
Virker som at de tok meg på alvor, og det er utrolig godt!

Back
Topp