Definisjon på 'kan sette seg opp selv'?

Annemor93

Gift med forumet
Desemberlykke 2018
Vi skal på helsestasjonen i morgen og skal kontakte fysioterapeuten igjen når hun kan sitte men hva er definisjonen på å kunne sette seg opp selv?

Jeg har lagt lille ned slik at hun er i krabbestilling men hun har bare lagt seg paddeflat ned på gulvet og dyttet seg bakover til hun ikke har kommet lenger Men! De siste dagene har hun satt seg opp på rompa fra den krabbestillingen på gulvet, vil det ikke si at hun klarer å sette seg opp da? Det er jo dét hun gjør:p

Hun kommer seg også ned på magen igjen, men hun krabber ikke, tror ikke hun har knukket koden, men hun dytter seg opp på rompa og begynner å leke med ting. Jeg har bare latt henne sitte og leke sånn jeg da, er det feil? Det er vel en indikasjon på at kroppen hennes tåler det siden hun har klart å komme inn i den stillingen? Hun tar seg for og balansen er det ikke noe i veien med, snur seg begge veier for å titte på andre ting og er forsåvidt ganske mobil selv om hun ikke kommer noe sted sånn sett.
Om jeg ligger på gulvet med henne så er hun veldig klatrete, jeg tror hun er mer selvsikker siden hun da også har noe å holde fast i.

Jeg merket også at om noe er litt langt unna så strekker hun seg etter det men det ene benet legges bak ("for å krabbe") mens det andre blir liggende foran magen så hun kommer ingen vei. Jeg har justert benet foran for at hun skal ha mulighet til å krabbe om hun plutselig skulle knekke koden men da vugger hun bare og setter seg opp igjen for å leke med noe annet Altså ikke rompe aking men en litt rar tilling til å "krabbe" :laughing002
 
Sette seg opp selv er at de kommer seg fra mage eller rygg og opp i sittende. Jeg lot også min sitte å leke før han hadde lært å sette seg opp selv, men fortsatt kunne sitte. Tid på mage for å øve på å krabbe utgikk ikke på grunn av det og han lærte seg å krype ved 8,5 mnd. Satt fra 7 mnd. Satt seg opp rundt 9,5 mnd.
 
Sette seg opp selv er at de kommer seg fra mage eller rygg og opp i sittende. Jeg lot også min sitte å leke før han hadde lært å sette seg opp selv, men fortsatt kunne sitte. Tid på mage for å øve på å krabbe utgikk ikke på grunn av det og han lærte seg å krype ved 8,5 mnd. Satt fra 7 mnd. Satt seg opp rundt 9,5 mnd.

Da har jeg en sitter! :D og snart krabber.
Hun krabbet noen få cm i kveld, og er veldig klar for å komme seg fremover nå. Jeg tenker meg noen dager til, så krabber hun. Dette var gøy! (sier jeg nå før vi må virkelig passe på henne som en hauk og hun er O V E R A L T:hilarious:)
 
Da har jeg en sitter! :D og snart krabber.
Hun krabbet noen få cm i kveld, og er veldig klar for å komme seg fremover nå. Jeg tenker meg noen dager til, så krabber hun. Dette var gøy! (sier jeg nå før vi må virkelig passe på henne som en hauk og hun er O V E R A L T:hilarious:)

Da løsner det nok snart, herregud som jeg venta på den krabbing her :hilarious: synes det tok eeeevigheter før han fikk det til. Ja det er jo mange som sier sånn: Åh, bare vente når de krabber overalt da anger du, eller bare vent, når de lærer å gå så angrer du på at du venta på det for da må du løpe etter dem overalt.
MEN, jeg synes det bare ble morsommere når babyen lærte og krabbe og senere å gå. Masse nytt og utforske og gjøre sammen :D mye bedre enn når de er forbanna over at det bare går bakover.
Så jeg sier bare å glede seg til babyen knekker koden med å komme seg fremover, det blir en ny og kjempemorsom tid! Feks kan man dra til leos lekeland sammen og klatre rundt å småbarnsavdeling :hilarious:
 
Da løsner det nok snart, herregud som jeg venta på den krabbing her :hilarious: synes det tok eeeevigheter før han fikk det til. Ja det er jo mange som sier sånn: Åh, bare vente når de krabber overalt da anger du, eller bare vent, når de lærer å gå så angrer du på at du venta på det for da må du løpe etter dem overalt.
MEN, jeg synes det bare ble morsommere når babyen lærte og krabbe og senere å gå. Masse nytt og utforske og gjøre sammen :D mye bedre enn når de er forbanna over at det bare går bakover.
Så jeg sier bare å glede seg til babyen knekker koden med å komme seg fremover, det blir en ny og kjempemorsom tid! Feks kan man dra til leos lekeland sammen og klatre rundt å småbarnsavdeling :hilarious:

Ja, jeg må si meg litt enig der altså. Hun er så sinna og frustrert når hun ikke får til det hun vil, altså å komme deg rundt, så det er ikke så koselig alltid å leke på gulvet:hilarious:


Ser fremover til en ny epoke med baby som kan krabbe med positivitet, kanskje hun blir inspirert av andre babyer på helsestasjonen i morgen:thumleft
 
Da løsner det nok snart, herregud som jeg venta på den krabbing her :hilarious: synes det tok eeeevigheter før han fikk det til. Ja det er jo mange som sier sånn: Åh, bare vente når de krabber overalt da anger du, eller bare vent, når de lærer å gå så angrer du på at du venta på det for da må du løpe etter dem overalt.
MEN, jeg synes det bare ble morsommere når babyen lærte og krabbe og senere å gå. Masse nytt og utforske og gjøre sammen :D mye bedre enn når de er forbanna over at det bare går bakover.
Så jeg sier bare å glede seg til babyen knekker koden med å komme seg fremover, det blir en ny og kjempemorsom tid! Feks kan man dra til leos lekeland sammen og klatre rundt å småbarnsavdeling :hilarious:
Vi fikk også en hel ny hverdag hjemme da krabbingen startet. Som regel holder de jo bare på rundt deg, men min var mer fornøyd etter krabbingen startet og måtte ikke bli båret like mye. Det ble litt lettere og hyggeligere dager som hjemmeværende. Det du beskriver er at babyen din setter seg opp. Alt de får til selv kan de gjøre så mye de vil (hvis ikke du har fått beskjed om noe annet av helsestasjonen). Grunnen til at det snakkes en del om sitting er at babyene ikke skal bli plassert i en stilling over lang tid som det verken kommer seg ut eller inn av (derfor man må ta pauser på lange bilturer), da det er dette som ikke er bra. Kommer de seg inn og ut av sittende stilling selv så klarer de selv å velge hvor lenge de orker å sitte. Før det kan de sitte litt, men man må som forelder passe litt mer på, ikke la det være for lenge og hjelpe med å endre stilling, som feks. Gjøres naturlig når de sitter på fanget.
 
Back
Topp