Debatten om tidlig UL

2 små og en huleboer

Forumet er livet
Som sikkert de fleste husker, foreslo AP tidligere i år å tilby alle gravide UL i uke 12.
Hele debatten druknet i diskusjonen om Downs syndrom (DS).
Og nå er det på'n igjen.

http://www.dagbladet.no/2011/07/17/nyheter/politikk/ultralyd/downs_syndrom/17340796/

Når skal de som uttaler seg skjønne at dette handler om så mye mer enn DS.
Det er så utrolig mye mer man kan oppdage på UL i uke 12 enn bare DS.

De fleste som tar abort etter ordinær UL, tar det fordi babyen er så syk at det ikke er forenlig med liv, eller vil bli multihandicappet.
De fleste av disse kvinnene har vært hos fastlege/jordmor før dette og hørt hjertet slå, kanskje har de en angelsound hjemme.
De fleste av disse kvinnene har kjent liv. Bevegelse og spark.
De fleste av disse kvinnene har begynt å se magen vokse.

Hadde det ikke vært bedre å fått denne beskjeden i uke 12?

Eier av en gutt med huleboer skrev:
Som sikkert de fleste husker, foreslo AP tidligere i år å tilby alle gravide UL i uke 12.
Hele debatten druknet i diskusjonen om Downs syndrom (DS).
Og nå er det på'n igjen.

http://www.dagbladet.no/2011/07/17/nyheter/politikk/ultralyd/downs_syndrom/17340796/

Når skal de som uttaler seg skjønne at dette handler om så mye mer enn DS.
Det er så utrolig mye mer man kan oppdage på UL i uke 12 enn bare DS.

De fleste som tar abort etter ordinær UL, tar det fordi babyen er så syk at det ikke er forenlig med liv, eller vil bli multihandicappet.
De fleste av disse kvinnene har vært hos fastlege/jordmor før dette og hørt hjertet slå, kanskje har de en angelsound hjemme.
De fleste av disse kvinnene har kjent liv. Bevegelse og spark.
De fleste av disse kvinnene har begynt å se magen vokse.

Hadde det ikke vært bedre å fått denne beskjeden i uke 12?

Akkurat det er vel ikke reellt uansett, selv om man skulle få tidlig ul i uke 11-12 vil det ta tid å bekrefte at fosteret har downs så da går ukene slik at det ofte blir en senabort uansett.. Det er jo ikke nok bare med ul og blodprøve - det må taes fostervann/morkake prøve for å bekrefte at barnet har downs - og resultatene får man ikke før etter et par uker.. Så man går nok over uke 16 uansett..

Når det er sagt, jeg er absolutt for at man skal tilby tidlig ul til de som ønsker det for slik det er nå tar de som ønsker det/har råd/har mulighet tidlg ul uansett mens mange ikke har råd eller mulighet eller vet hva det innebærer.. DET er urettferdig og må gjøres noe med..

Syns alle burde få ultralyd i uke 12! Men dette med Downs syndrom, det er jo ikke alle som tar abort fordi om de finner ut at barnet har downs syndrom (eller andre syndrom), men bare det å ha muligheten til å forberede seg på at man ikke får en helt frisk baby syns jeg er veldig viktig! Naboen her ante ikke at hun var gravid med ei lita jente som hadde downs, så det ble et stort sjokk for henne da jenta ble født. Og det ødela jo helt barsel tida og alt, for da hadde hun så masse nytt å sette seg inn i at hun klarte ikke å nyte den lille babyen hun hadde fått. Hun har også sagt at om hun visste dette før jenta ble født, så hadde det ikke forandret noe, hun hadde ikke tatt abort, men hun kunne ha brukt tida som gravid, på å lære om downs syndrom og forberede seg på at ting ikke kom til å bli helt slik hun hadde sett for seg. Men det er jo så mye mer en bare downs syndrom man kan finne utav.
Kjenner også ei som var på ordinær ultralyd i uke 18 og da var det ikke noe liv der, og legene visste ikke hva som hadde skjedd. Det var bare fostervannsposen og ikke noe foster der, 18 uker er nesten halve graviditeten og det blir en mye større påkjenning for de som faktisk ikke får så gode nyheter.

Jeg tror også at de som er redde for at det er noe galt med babyen går til privat ultralyd i uke 12 eller før. Og man bør vel ha mer tiltro til alle gravide damer i dette landet enn at alle som finner ut at det er noe galt med babyen kommer til å ta abort!?

Jeg mener absolutt alle burde få tilbud om tidlig UL..
Synes det burde være opp til hver enkelt om de vil velge bort barn med downs eller ikke. Selvfølgelig er det andre ting som er viktigere enn det, men det er jo faktisk ikke alle som er moden nok til å takle enda en større utfordring enn rollen som vanlig forelder.
De som blir foreldre med uhell veldig tidlig f.eks. Om man er 15-16 år og finner ut at sin framtidige baby har downs, burde det ikke være deres sak om de vil ha barnet eller ikke? Hvorfor skal staten bestemme at alle som er gravide skal takle alle utfordringer som kommer?

Dette er vel kanskje superfarlig å skrive her inne, men jeg mener rett og slett at man skal ha rett på å velge sitt liv. Det er ikke det samme livet å få et "vanlig" barn og et barn som kanskje aldri vil klare seg selv (og jeg tenker ikke bare på downs altså)
Ikke alle er villige eller klar til å ta imot en såpass stor utfordring. Barn burde bli født fordi de er ønsket. Ikke fordi folk blir tvunget til å beholde

Det handler jo heller ikke bare om man vil ta abort eller ikke. Det handler jo om å være forberedt. Jeg tror med hånden på hjertet at jeg hadde brukt barseltiden min på å være et totalt vrak/knust om min jente om ut "annerledes" enn jeg hadde forventet. Fordi ingen hadde forberdt meg på forhånd..

I en tid der hvor vi er vant til, i mangel på bedre beskrivelse; "instant gratification" på alt vi lurer på med google på enhver dings vi bærer på oss og informasjon om alt lett tilgjengelig. Ja da virker de 18 ukene frem til ordinær ul utrolig lange i forhold til at vi faktisk ikke vet hva som skjer inni oss!

Det er så ulogisk for oss nå å slippe kontrollen over noe som helst og spesielt da noe så livsforandrende som å bli mor.

Jeg har troen på mennesket og tror at vi alle klarer å ta de valgene som passer oss, uavhengig om det er det tilsynelatende enkleste eller tøffeste valget, hvis vi bare får ansvaret for oss selv til å faktisk gjøre dette. Derfor tror jeg at med kompetent helsepersonell rundt de gravide så vil en tidlig ul rundt uke 12 være betryggende for den gravide.

Vi er tross alt utrolig alene om graviditeten de første månedene; lege og jordmor "skyr" oss med mindre det er noe skikkelig gærnt, for det kan jo gå galt uansett og da er det ikke noe de kan "gjøre". Venner og familie vet ofte ikke om graviditeten enda, siden mange holder det skjult i tilfelle noe går galt så de ikke trenger å forklare det til hele verden om det faktisk gikk galt. Og de vordene fedre klarer ikke å forstå alle tankene som foregår inne i en gravid kvinnes hode, tusen tanker som spinner rundt fra øyeblikket med positiv test; glede, frykt, spenning, forventning og alle mulige slags planer.

Gravide kvinner er like gravide når de er 6 uker på vei som 36 uker på vei og burde tas like seriøst og hensynsfullt av helsepersonell. Jeg tror at en ul i uke 12 vil hjelpe gravide kvinner med å forstå hva som skjer, leve sunnere, knytte mer bånd til barnet og så videre på et tidligere tidspunkt enn kun ordinær ul. Det er horribelt at en skal kunne gå i 4-5 mnd og tro at en er gravid, leve med planer om å bli foreldre bare for så å få vite at der ikke er noe når det kunne ha blitt oppdaget mange måneder i forveien. Ja, ting kan gå galt, men man kan aldri vite når. Det kan være i uke 6, 16, 26 (you get the picture) eller på vei hjem fra barsel i bil for den saks skyld. Det er ingen grunn til å ikke ta den gravide kvinnens psyke på alvor!

Back
Topp