BreeVanDeKamp
Gift med forumet
Er du for eller imot?
Begrunn svaret[:)]
Begrunn svaret[:)]
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: Smulan*
Jeg og!
Også neste gang kommer jeg til å ta tidlig UL, og betaler MED GLEDE de 1000kronene det koster å få vite om fosteret er friskt.
ORIGINAL: *Minibønna*
For min del var bekymringene mye større i begynnelsen enn mot slutten...
ORIGINAL: frøken Andersen*
ORIGINAL: Smulan*
Jeg er FOR.
Fatter ikke at det er diskusjon om det en gang. Er vel bare ûberkristne konservative folk som mener det er uetisk å "velge bort" barn. Jeg for min del mener det får være opp til foreldrene, og at man bør ha krav på å få vite så tidlig som mulig om barnet er friskt eller ikke. Teknologien er der, så hvorfor kan vi ikke bruke den?!
Selvsagt kommer det an på avviket, men jeg ville nok tatt det bort dersom jeg fikk vite at det hadde alvorlige avvik. Å måtte gi opp et ellers "normalt" liv for å ta seg av et multihandicappet barn som trenger omsorg 24 timer i døgnet hele livet, er ikke noen ønskesituasjon.
Og det er jo selvsagt mye enklere både fysisk og psykisk å måtte abortere i uke 12 enn i uke 18.
Sign!
Men, jeg er i mot at folk da kommer til å ta abort pga "feil" kjønn!
Noe jeg tror mange kommer til å gjøre... Sykt spør du meg...
ORIGINAL: Lilletulla
For!
Tenk på dem som går med en baby i magen i mange uker uten at den lever og ikke får vite det før på ordinær ultralyd! Og så mange sykdommer som ikke er forenelig med liv som kunne vært oppdaget så tidlig, er litt værre å måtte ta abort eller få vite at babyen er død når man har gått så langt, enn i uke 12 [:)]
Ser ikke det med abort pga. kjønn som noe problem for da kunne dem bare lagd regel om at det ikke er lov å si kjønn på den tidlige ultralyden [:)]
Jeg er for, har selv mistet flere ganger, en vennine fikk vite i uke 20 at barnet var så sykt at det kom til å dø. dette kunne vært oppdaget mye tidligere.
Norge er et av de få landene som ikke har 2 rutine ultralyder av gravide, merkelig..
ORIGINAL: *Prinsessa
Jeg er for, har selv mistet flere ganger, en vennine fikk vite i uke 20 at barnet var så sykt at det kom til å dø. dette kunne vært oppdaget mye tidligere.
Norge er et av de få landene som ikke har 2 rutine ultralyder av gravide, merkelig..
Signerer denne.
Jeg har aldri mistet.
Jeg hadde tatt abort om barnet mitt hadde en hjerneskade som gjorde det 100% hjelpetrengende eller som ville dø kort tid etter fødselen.
Det er nok lettere å "slippe" sorgen for en abort enn for et barn som dør kort tid etter fødsel pgr en feil eller som er døfødt.
ORIGINAL: frøken Andersen*
ORIGINAL: IngiManathingi
Jeg er enig i at det må være bedre å ta abort i uke 10 enn uke 20. Men jeg ville da beholdt barnet mitt sjøl om en UL viste at hun/han var syk, men levedyktig. Når jeg velger å bli gravid, så kan barnet både være friskt eller sykt. Har ingen rett til å kvitte meg med et sykt barn. Diskusjonen handler hele .tiden om hva som er best for oss. Men hva med det som er best for barnet da?
Derfor er jeg litt usikker så hva jeg synes om dette. Absolutt mange fordeler med tidlig UL, feks døde eller ikke levedyktige foster, men redd for at aborttallene vil øke siden noen kanskje synes det er lettere å ta abort tidlig i svangerskapet og at flere da vil velge å ta abort om de venter et sykt barn.
Hvis et barn er funksjonshemmet, vil jeg si at det beste for barnet er å ikke oppleve verden. (Til en viss grad selvfølgelig)
Hadde jeg funnet ut at min baby var funksjonshemmet FØR uke 12, hadde jeg antaglig tatt abort..
Selvom jeg hovedsaklig er i mot det, men om barnet er sykt, ønsker jeg ikke at mitt barn skal "lide" seg gjennom alle sine leveår som syk, hjelpesløs og ha ulike plager..
ORIGINAL: Lillesnillehæ? det viste jeg ikke lillesnille[:(] nå fikk jeg vondt av deg
Er veldig for.. mest på grunn av at jeg selv fikk vite at jeg hadde et sykt barn i uke 19, som ble født i uke 22..