De to ukene til far etter fødsel

anines

Elsker forumet
Jeg er så usikker på hvordan vi skal gjøre det.. Jordmor mente på tirsdag at jeg mest sannsynlig hadde født i løpet av to uker (termin 5. Juli). Skal jo ta det med en klype salt, men for min/vår del hadde det vært best om han holdt seg inne til 1. Juli i hvert fall. Grunnen til dette er barnehagen til storebror. Den er jo stengt i hele juli, så hadde vært deilig om samboer hadde vært hjemme to av de ukene, så jeg slapp å være hjemme alene med en på snart to år og en nyfødt en hel måned. Man vet jo aldri hvordan ting kommer til å være etter fødsel osv. Kan man utsette de to ukene litt tror dere? Kommer vel kanskje bare an på arbeidsgiver og hvor "grei" og fleksibel han kan være?
 
Er sikkert noe man avtaler med arbeidsgiver direkte, akkurat som hvorvidt man kan ta lønnet eller ulønnet permisjon. Greia er vel at far med loven i hånda kan kreve å ha fri de to ukene etter fødsel. Men skal ikke si noe bastant her. :)
 
Far har krav på 2 uker fri etter fødsel, men arbeidsgiver bestemmer om det er betalte uker eller ikke. Disse ukene har ikke NAV noen ting med :) Så her må far avtale med arbeidsgiver hvordan de skal gjøre det. Min samboer har fått vite at han får ikke betalt for de to ukene, dessverre. Så her blir det nok fri kun de første dagene, slik at han unngår å gi fra seg så alt mange vakter (jobber turnus).
 
Far har rett til 2 ukers permisjon i forbindelse med fødsel. Dvs at de skal taes umiddelbart i følge loven. Men, man kan alltids spørre arbeidsgiver om de kan utsettes
 
Det er opp til arbeidsgiver.Min mann må ta de direkte etter fødsel,og får betalt.Har lite å si for min del da jeg har toåringen hjemme,og hun på fire går tre dager i uka.Vandt med travle tider :p
 
Jeg er så usikker på hvordan vi skal gjøre det.. Jordmor mente på tirsdag at jeg mest sannsynlig hadde født i løpet av to uker (termin 5. Juli). Skal jo ta det med en klype salt, men for min/vår del hadde det vært best om han holdt seg inne til 1. Juli i hvert fall. Grunnen til dette er barnehagen til storebror. Den er jo stengt i hele juli, så hadde vært deilig om samboer hadde vært hjemme to av de ukene, så jeg slapp å være hjemme alene med en på snart to år og en nyfødt en hel måned. Man vet jo aldri hvordan ting kommer til å være etter fødsel osv. Kan man utsette de to ukene litt tror dere? Kommer vel kanskje bare an på arbeidsgiver og hvor "grei" og fleksibel han kan være?
Mannen min fikk avtalt med sin arbeidsgiver. Vi venter tvillinger så han tar ut sine to uker når vi er hjemme fra sykehuset. Det var faktisk hans arbeidsgiver som foreslo og
 
Her får han heller ikke fri med lønn. Men tror og håper at sjefen synes det er greit at han utsetter det til juli om noe evt skulle skje før.
 
Back
Topp