De stjal favorittnavnet mitt

x1xmaren@sandviks.com

Redaksjonen
VIP
Hei

Jeg skriver en artikkel om å fortelle andre sitt favorittnavn og så oppleve at de bruker det før du selv får anledning til det. Eller at andre bruker likt eller nesten likt navn til sine barn, selv om barna blir søskenbarn eller er i samme vennekrets. Kjenner du deg igjen?

Del din erfaring i tråden eller sendt epost til maren@sandviks.com. Bidrag kan bli brukt i artikkelen.

Da jeg gikk gravid var jeg helt sikker på at jeg kom til å få en gutt, og jeg var så dum at jeg fortalte alle hva jeg ville kalle sønnen min.
Men jeg fikk ingen sønn, jeg fikk en datter.

Så ble dama til broren min  gravid, og de fikk en sønn. De valgte et navn som var veldig likt det navnet jeg hadde tenkt at min sønn skulle hete.
Vil ikke skrive navnene her i frykt for å bli gjenkjent.
Men tenkt deg at du f.eks ville kalle ungen din Theodor eller William, og så bruker broren din og dama hans navnet Theo eller Will på sin sønn.

Skal sies at jeg har et litt anstrengt forhold til broren min.
Men ok, man eier ikke navn, så man har i det store og hele ingenting å si på andres navnevalg.

Men en ting er sikkert, hvis jeg skal få flere barn skal jeg ikke fortelle navnene jeg tenker på, til noen, ikke før ungen er født.

Jeg fortalte om navnet vi ville bruke til vår neste (om vi fikk jente) til ei tidligere venninne som var flyttet vekk. Vi snakka litt rundt navnet, vi har felles minner rundt dette navnet men jeg fikk aldri inntrykk av at hun noen gang hadde vurdert det.

Kjente på en sorg da jeg fikk vite at hun hadde kalt barnet sitt for "mitt" navn. Angret på at jeg i det hele tatt hadde nevnt det. Fikk senere høre at det var noe hun hadde tenkt på lenge, alltid likt osv.

For meg ble navnet ødelagt, det er såpass gammalt og sjeldent at jeg kunne aldri kalt min datter for det samme. Nå er vi heldig, blir gutt denne gang så vi slipper jakten på den nye perfekte jente navnet:)

Nærmeste erfaringen jeg har med det er at en bekjent ga navnet på datteren sin Stine ETTER at mamma luftet naveforslag på det hun ville gi meg i '89, og det må jeg innrømme er good riddance.

Skjønner VELDIG godt at folk holder navn hemmelig. Folk stjeler!Og selv om man ikke har #1 i verden eller i landet, så har man et slags eierforhold likvel. (Med mindre man har stjålet eller hentet fra topplisten på navnelisten)

Jeg syntes ikke det er riktig i det hele tatt å "holde av" navn. Hvis en søster av meg eller veninde sier hva de ønsker at barna sine skal hete når hun får barn, så er det en ting. men når hun sier det når jeg går gravid at hvis jeg vik kalle barnet mitt det navnet det er snakk om, så må jeg vite at hun også vil bruke det, og det er henne som kom på det først osv.. det er ikke realt i det hele tatt. det er ikke en gang sikkert hun får barn, eller det kjønnet

Jeg har i flere år visst hva jeg ville babyen min skulle hete om det ble ei jente.
Så fikk broren til samboeren min barn, og valgte et navn som ligner litt på det navnet jeg ønsker å ha til jenta mi. (Har ikke sagt navnet til noen av dem.)

Men nå når jeg er gravid, og lufta navnet, fikk jeg kommentar fra svigermor at " det var da veldig likt". Kjente det stakk da hun sa det. Dette navnet har jeg ønsket å kalle en datter i flere år. (Vil kalle opp etter min mor. Navnet er nesten likt mors navn)

SKal jeg "vike" fordi min niese har et navn som kan minne om det jeg vil bruke??

Jmd skrev:
Jeg har i flere år visst hva jeg ville babyen min skulle hete om det ble ei jente.
Så fikk broren til samboeren min barn, og valgte et navn som ligner litt på det navnet jeg ønsker å ha til jenta mi. (Har ikke sagt navnet til noen av dem.)

Men nå når jeg er gravid, og lufta navnet, fikk jeg kommentar fra svigermor at " det var da veldig likt". Kjente det stakk da hun sa det. Dette navnet har jeg ønsket å kalle en datter i flere år. (Vil kalle opp etter min mor. Navnet er nesten likt mors navn)

SKal jeg "vike" fordi min niese har et navn som kan minne om det jeg vil bruke??

Bare bruk navnet. Har sett dette tilfellet før, man venner seg bare til det.  Det finnes mange nesten like navn, men det gjør vel ingenting det. 

Vi skulle kalle barnet vårt opp etter besteforeldre på begge sider. altså to navn.. sa til svigerinner og et par venner en kveld hva det skulle være... vi var da to svigerinner som var gravide... da tok den ene svigerinna mi det andre navnet som var det navnet etter mannen min sin familie... så vi måtte da finne på noe annet og endte opp med at ingenting fra hans side passet til navnet fra min side.. og hun var ikke sikker på at hun ville ha det navnet en gang... etter vi sa hva navnet på barnet vårt skulle være istedet, så endret hun navnet på barnet sitt... 

Nær familie har da stjelt "Navnet mitt". Jeg ville oppkalle ungen min etter min bestefar jeg aldri hadde møtt, men som visstnok var en fantastisk mann. Men dette var jo avhengig av kjønn, og p.d.d hadde jeg motsatt kjønn (fikk i senere tid motsatt kjønn også)
Men da tok altså noen i nær familie dette navnet til sin unge.
Husker jeg synes det var dumt. iom jeg hadde sagt at det var i forbinnelse med oppkalling og at dette var bestemt at mitt barn skulle hete- Ble da altså et navn som vedkommende fikk fra meg, og navnga sin unge.

Gjort er gjort og sau er sau.. jeg bryr meg ikke serlig nei ;)

Her blir to søskenbarn hetende Live og Levi. Og det er fullstendig uproblematisk for meg! Liven er min, og Levien er fremdeles inni magen til min svigerinne. Vi bor 5 minutt fra hverandre og omgås flere ganger i uken, men selv om navnene er like har de på ingen måte "stjelt" navnet vårt og jeg tror ikke det blir merkelig for noen andre enn svigermor, som kommer til å rote maaaaasse

Da jeg var sammen med eksen, snakket vi om navn på eventuelle fremtidige babyer. Jeg kom med mitt forslag - et jentenavn jeg hadde tenkt på i flere år.

Noen år etter at det ble slutt ringer ei vennninne til meg og forteller meg at eksen min venter barn med sin nye kjæreste (og det var greit nok det asså), men så forteller ho meg hvilket jentenavn de hadde gått for - nemlig mitt favorittnavn.

Det føltes veldig rart!
 Men men.. I'm over it nå da! Det navnet har blitt alt for populært for min smak i dag!

Synes ikkje det er greit å ta eit navn som noken har sagt som sitt favorittnavn dersom vedkommande er gravid. Men utenom det så er det ikkje sikkert at den personen får (fleire) barn og kanskje ikkje det kjønnet.
Synes ikkje at det skal gå an å holde på eit navn som du kanskje aldri får brukt, spesielt dersom det er oppkalling.

Jmd
Synes ikkje det er noke problem at du bruker eit nesten likt navn :-)

Jmd skrev:

Bruk det! Jeg kjenner noen som er søskenbarn som har det samme navnet. Den ene bruker det, den andre har det som mellomnavn. Om søskenbarn har lignende navn, hva gjør vel det?

En venninne av meg brukte navnet "mitt" når hun fikk en sønn, og jeg kunne virkelig ikke brydd meg mindre. Jeg har på ingen måte rett til å nekte henne det vel? Isåfall kan jeg jo skrive en lang liste med navn og dele ut til alle jeg kjenner og si at dette er mine navn, så d emå dere holde dere unna hvis dere blir gravide.

Nå er vi i en sånn situasjon selv, med tanke på at vi får en liten gutt i sommer. Vi har tre mulige navn, som vi begge liker kjempegodt. Forloveden min sa til meg at han har utrolig lyst at gutten vår skal hete William, men det får vi ikke lov til av søsteren hans, for det har visst hun bestemt for lenge siden at hennes sønn skal hete den dagen hun får en. 

1. Er det sikkert at hun får barn?
2. Er det sikkert at hun får en sønn?
3. Er det sikkert at hun fortsatt vil kalle sønnen sin for William den dagen hun eventuelt får han?

Takk til dere som har støttet opp om mitt babynavn =)
Det er bare de tre siste bokstavene som er like, og alle sier jeg skal drite i hva svigermor sier =) (Gjør igrunnen det og)
Diskuterer fremdeles andre navn.
Utrollig hvor mangen navn som blir "Nei-navn" pga at noen du kjenner heter det eller har barn som heter det osv osv osv.

Trenger jo ikke ha et helt unikt navn som ingen andre har, men vil gjerne gi ungen mitt et navn som ikke 5 andre i klassen hans/hennes heter.

CaritaA skrev:
En venninne av meg brukte navnet "mitt" når hun fikk en sønn, og jeg kunne virkelig ikke brydd meg mindre. Jeg har på ingen måte rett til å nekte henne det vel? Isåfall kan jeg jo skrive en lang liste med navn og dele ut til alle jeg kjenner og si at dette er mine navn, så d emå dere holde dere unna hvis dere blir gravide.

Nå er vi i en sånn situasjon selv, med tanke på at vi får en liten gutt i sommer. Vi har tre mulige navn, som vi begge liker kjempegodt. Forloveden min sa til meg at han har utrolig lyst at gutten vår skal hete William, men det får vi ikke lov til av søsteren hans, for det har visst hun bestemt for lenge siden at hennes sønn skal hete den dagen hun får en. 

1. Er det sikkert at hun får barn?
2. Er det sikkert at hun får en sønn?
3. Er det sikkert at hun fortsatt vil kalle sønnen sin for William den dagen hun eventuelt får han?
Synes ikke man kan holde av navn på denne måten!

Jeg fortalte venninna mi om de to navnene jeg ruget på. Dersom det ble ei jente skulle hun hete xx xx og at jeg hadde ruget på navnet siden jeg var ca14. Veldig uvanlig navn. Dersom det ble en gutt skulle han hete xxx xxxx. Også uvanlig sammensetning, bare 40 heter det i Norge (anno 2011).

Så fikk jeg ei jente og 3,5 år senere er vi ikke lengre venner dessverre. Så hører jeg at hun har fått en gutt og kalt han opp mitt navn, begge to, helt likt stavemåte. Vi bor på et sted med 5-6000 innbyggere så det er håpløst å bruke navnet nå. Hun kommer til å gå rundt og fortelle alle hvordan vi "hermet" etter henne.. Orker ikke tanken og navnet er ødelagt for meg. Nå er jeg gravid igjen og finner ingen navn som var like fint som "mitt" navn.

Det som irriterer meg mest er at hun opplevde noe lignende da hun gikk gravid, ei venninne av henen som var gravid samtidig spurte om hun kunne bruke den ene navnet hennes. Hennes datter skulle nemlig hete Thea Malene og venninnen ønsket å bruke malene. Hun svarte at det var greit, men angret siden og hele resten av svangerskapet klaget hun over hvor fælt det var at disse andre også skulle bruke Malene navnet selv om de bodde i nabokommunen og hadde ikke felles omgangskrets. Syntes det er ekstra råttent gjort at hun flat ut stjeler mine navn når hun har kjent på egen kropp hvor sårt det kan være..

Back
Topp