De små og mat

Hønemor2017

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Hva spiser deres små nå? Og hvor ofte spiser hen?

Her har bolla 3 måltider med fast føde og 6 ganger med amming i løpet av en dag ca. Vi har en kjempe grei rutine med mat om morgenen men jeg kjenner det at det er på tide og få faste rutiner resten av dagen også
 
Hun får fire måltider med fast føde:

Grøt når vi spiser frokost en gang mellom 7 og 8. Da får hun også gjerne en brødbit og/eller banan/avocado som fingermat. Hun liker å gnage og klemme på dem, men mesteparten ender i gapet på hunden til slutt :)

En klemmepose med grøt og kanskje pæremos eller sviskemos kl 11. Gjør det enkelt siden vi ofte er på farten når hun får dette måltidet. Hun skal ikke ha sitrus pga eksem og da de fleste klemmeposene inneholder en liten skvett sitron, er det begrenset med variasjon.

Middag kl 14. Da spiser hun normalt veldig lite, for hun foretrekker søte ting. Foreløpig får jeg kun i henne nestlés gulrot- og potetmos for babyer på 4 mnd +. Prøver iherdig å få i henne andre ting, men både hjemmelagde pureer og barnematglass for 6 mnd + blir spyttet ut...

Kveldsgrøt kl 17.

Hun får også smake på vår mat innimellom, men foreløpig er det grøt, frukt og brød som er favorittene.

Ammer før hun legger seg kl 9, 13 og 18, i tillegg til et par ganger i løpet av natten. Hun får også pupp andre ganger i løpet av dagen hvis hun ber om det.
 
Her er det hvertfall ikke noe problem å få i bolla mat spiser som bare det, men redd hun ikke får nok.. Men virker fornøyd og går enn så lenge opp etter kurven sin så er ikke så bekymret for det.. Men går i middagsglass og grøt. Får smoothie noen ganger som mellommåltid og drikker vann til maten.

Smakte på litt brød med kaviar i dag for første gang! Gled rett ned.

Men kjenner jeg syntes det er vanskelig med kveldsrutiner har en fast rekkefølge på ting men ikke noe fast tidspunkt. Det er vel noe vi voksne må bli flinke til her!

Ble veldig rotete innlegg her
 
Hirsegrøt med aprikos og olivenolje til frokost, klokka 7. Det er ikke alltid han spiser like mye, alt ettersom hvor mye pupp det har blitt i løpet av natten.

Til lunsj rundt 11 får han enten skive, banan eller avokado. Hvis vi er på tur får han en klemmepose fra ellas kitchen. Dette blir noen ganger byttet ut med pupp.

Middagen sliter vi med å få plassert på et greit tidspunkt mtp lur. Det blir ofte mellom 14-17. Til middag får han innimellom det vi spiser, om det lar seg gjøre. I fryseren har jeg fryst ned terninger med pastinakk, gulrot, blomkål, brokkoli, søtpotet og mais. Til middag til vanlig tar jeg litt diverse terninger og kjøttet/fisken vi har til middag. Krydrer med litt forskjellig krydder. Han er veldig glad i cumin og karri.

Mellom her blir det pupp.

18 får han hirsegrøt med olivenolje og en eller annen terning fra fryseren. Enten mango, sviske, aprikos, eple eller pære.

19 er det natta og pupp i senga.

Kveldsrutinene er litt så som så, men vi begynner 17:30 med å roe det ned. Da leser vi bok, eller leker litt rolig. 18 får han kveldsgrøten, og etter det er det bad eller dusj. Så får han massasje og blir smurt med krem. Pysj og tannpuss og så er det pupp og sang i senga til han sovner. :)
 
Hirsegrøt med aprikos og olivenolje til frokost, klokka 7. Det er ikke alltid han spiser like mye, alt ettersom hvor mye pupp det har blitt i løpet av natten.

Til lunsj rundt 11 får han enten skive, banan eller avokado. Hvis vi er på tur får han en klemmepose fra ellas kitchen. Dette blir noen ganger byttet ut med pupp.

Middagen sliter vi med å få plassert på et greit tidspunkt mtp lur. Det blir ofte mellom 14-17. Til middag får han innimellom det vi spiser, om det lar seg gjøre. I fryseren har jeg fryst ned terninger med pastinakk, gulrot, blomkål, brokkoli, søtpotet og mais. Til middag til vanlig tar jeg litt diverse terninger og kjøttet/fisken vi har til middag. Krydrer med litt forskjellig krydder. Han er veldig glad i cumin og karri.

Mellom her blir det pupp.

18 får han hirsegrøt med olivenolje og en eller annen terning fra fryseren. Enten mango, sviske, aprikos, eple eller pære.

19 er det natta og pupp i senga.

Kveldsrutinene er litt så som så, men vi begynner 17:30 med å roe det ned. Da leser vi bok, eller leker litt rolig. 18 får han kveldsgrøten, og etter det er det bad eller dusj. Så får han massasje og blir smurt med krem. Pysj og tannpuss og så er det pupp og sang i senga til han sovner. :)
Ja vi sliter også med å få et fast tidspunkt for middag, sliter egentlig med å ha et fast tidspunkt for leggetid også =/ men tenker at 19-20 er et passende tidspunkt, er bare det at vesla ikke er enig :O pleier å sovne alt mellom 21 og 22.. Og eneste måten jeg får henne til å sove er å gi henne pupp :O og det er litt krise når jeg jobber til 23 nå,flaske er heeeeelt uaktuelt..

Men den hirsegrøten, hvordan lager du det? Og disse terningene med forskjellig, har du kun most f.eks pastinakk også fryst ned?
Kunne vært spennende å prøvd til vesla :)
 
Men den hirsegrøten, hvordan lager du det? Og disse terningene med forskjellig, har du kun most f.eks pastinakk også fryst ned?
Kunne vært spennende å prøvd til vesla :)

Hirsegrøten har jeg kjøpt på sunkost. Den er vel fra merket Holle :happy: De ulike terningene har jeg laget helt likt: dampet grønnsakene og most med stavmikser. Blir mosen litt fast har jeg hatt litt av dampevannet oppi. :) Så har jeg hatt fryst det ned i isterningformer, og hatt de i poser når det har fryst :) Dampet aprikos, svisker og frukt på samme måte.
 
Hirsegrøten har jeg kjøpt på sunkost. Den er vel fra merket Holle :happy: De ulike terningene har jeg laget helt likt: dampet grønnsakene og most med stavmikser. Blir mosen litt fast har jeg hatt litt av dampevannet oppi. :) Så har jeg hatt fryst det ned i isterningformer, og hatt de i poser når det har fryst :) Dampet aprikos, svisker og frukt på samme måte.
Så lurt tenker jeg gjør noe lignende
 
Back
Topp