De nye reglene fra regjeringen

Det er vel en prinsippsak og en tanke om barnas beste kanskje.
Jeg svarte bare på det hun skrev.
Jeg regner med det bunner ut i KRF sine verdier med at alle barn skal ha en mor og en far. Regner med de er like mye imot det om man finansierer det selv.
 
Jeg svarte bare på det hun skrev.
Jeg regner med det bunner ut i KRF sine verdier med at alle barn skal ha en mor og en far. Regner med de er like mye imot det om man finansierer det selv.
Jeg stemmer ikke KrF. Jeg er rødere enn dem, og dessuten ikke kristen :)
Jeg mener at private klinikker for kunstig befruktning ikke bør tillates i Norge. Videre mener jeg at det er greit å ikke åpne for og finansiere slik hjelp til enslige. De som virkelig vil, reiser til Danmark og lignende.

Det er forskjell på å se gjennom fingrene med at noe skjer, og på å tilrettelegge for det.

Jeg mener at alle barn har rett til en mor og en far. Så blir det ikke alltid slik og det er sånn det er. Jeg har vokst opp med en alenemor selv.

Men barna rettigheter er viktigere enn voksnes rettigheter slik jeg ser det. Barn bestemmer ikke om de blir født. De må leve med foreldrenes beslutninger.

Jeg mener ikke at man skal forby det til den grad at man skal straffeforfølge de som reiser til utlandet for å få det gjort. Bare at det ikke skal tilrettelegges for i Norge.
 
Jeg stemmer ikke KrF. Jeg er rødere enn dem, og dessuten ikke kristen :)
Jeg mener at private klinikker for kunstig befruktning ikke bør tillates i Norge. Videre mener jeg at det er greit å ikke åpne for og finansiere slik hjelp til enslige. De som virkelig vil, reiser til Danmark og lignende.

Det er forskjell på å se gjennom fingrene med at noe skjer, og på å tilrettelegge for det.

Jeg mener at alle barn har rett til en mor og en far. Så blir det ikke alltid slik og det er sånn det er. Jeg har vokst opp med en alenemor selv.

Men barna rettigheter er viktigere enn voksnes rettigheter slik jeg ser det. Barn bestemmer ikke om de blir født. De må leve med foreldrenes beslutninger.

Jeg mener ikke at man skal forby det til den grad at man skal straffeforfølge de som reiser til utlandet for å få det gjort. Bare at det ikke skal tilrettelegges for i Norge.

Jeg synes bare det er mye mer kompleks enn dette. Det er veldig mange familier som ikke når opp til idealet. Fedre eller mødre som ikke stiller opp for barna sine, barn som blir mishandlet osv. Hva med 2 mødre eller 2 fedre som ønsker barn. Ved å gjøre det lovlig vil man kunne følge de bedre opp og gi disse et bedre tilbud.

Og med mødre som behøver eggdonasjon for å kunne få barn.

Om det er en mor alene, 2 fedre, 2 mødre eller en far og en mor så er det høyt ønskede barn av deres foreldre. Jeg synes folk skal få bestemme dette selv.[/QUOTE]
 
Jeg synes bare det er mye mer kompleks enn dette. Det er veldig mange familier som ikke når opp til idealet. Fedre eller mødre som ikke stiller opp for barna sine, barn som blir mishandlet osv. Hva med 2 mødre eller 2 fedre som ønsker barn. Ved å gjøre det lovlig vil man kunne følge de bedre opp og gi disse et bedre tilbud.

Og med mødre som behøver eggdonasjon for å kunne få barn.

Om det er en mor alene, 2 fedre, 2 mødre eller en far og en mor så er det høyt ønskede barn av deres foreldre. Jeg synes folk skal få bestemme dette selv.
[/QUOTE]
Jeg er veldig enig med deg i mye av det du skriver. Når det gjelder par av samme kjønn er jeg langt på vei enig med deg. Her var det vel snakk om enslige?

Noe som vanskeliggjør det hele er at eggdonasjon er mye mer omfattende enn sæddonasjon. Sæddonasjon er ikke et inngrep hos mannen på samme måte.

Og selv om det finnes gifte par som er helt forferdelige, og enslige som er fantastiske foreldre, så er det statistisk enklere å være to. Da har man avlastning og hjelp i hverandre (klar over at ikke det gjelder alle par dessverre..) og i tillegg har barnet to voksenpersoner å forholde seg til.

Mye som kan gå bra behøver ikke gå bra. Moren min som var alene med meg klarte seg ikke så bra, og jeg er overbevist om at om hun hadde hart hjelp og støtte rundt seg hadde ting gått bedre. Den dag i dag har jeg ikke kontakt med henne og jeg har måttet bearbeide barndommen min i mange år. Dette skyldes selvfølgelig ikke at hun var alene, men det hjalp ikke at hun hadde null overskudd, hjelp og avlastning og dårlig økonomi...
 
Forskjellen for meg blir i så fall at om jeg blir gravid med tvillinger, så vil jeg antageligvis terminere hele svangerskapet.

Uenig med stort sett alt disse folka kommer opp med.
 
="Nanakorobi Yaoki, post: 25139438, member: 121924"]
Jeg er veldig enig med deg i mye av det du skriver. Når det gjelder par av samme kjønn er jeg langt på vei enig med deg. Her var det vel snakk om enslige?

Noe som vanskeliggjør det hele er at eggdonasjon er mye mer omfattende enn sæddonasjon. Sæddonasjon er ikke et inngrep hos mannen på samme måte.

Og selv om det finnes gifte par som er helt forferdelige, og enslige som er fantastiske foreldre, så er det statistisk enklere å være to. Da har man avlastning og hjelp i hverandre (klar over at ikke det gjelder alle par dessverre..) og i tillegg har barnet to voksenpersoner å forholde seg til.

Mye som kan gå bra behøver ikke gå bra. Moren min som var alene med meg klarte seg ikke så bra, og jeg er overbevist om at om hun hadde hart hjelp og støtte rundt seg hadde ting gått bedre. Den dag i dag har jeg ikke kontakt med henne og jeg har måttet bearbeide barndommen min i mange år. Dette skyldes selvfølgelig ikke at hun var alene, men det hjalp ikke at hun hadde null overskudd, hjelp og avlastning og dårlig økonomi...[/QUOTE]

Det er nok veldig stor forskjell på hvor ressurssterke folk er. Jeg tror enslige som forsøker å få barn er mye mer innstilt på det enn de som blir alene uten å ha valgt det i utgangspunktet. Jeg synes det er feil å si at ingen skal få mulighet å få barn bare fordi de ikke passer inn i a4 bildet eller fordi noen enslige forsørgere gjør en dårlig jobb.
Jeg tror mange barn ville hatt det bedre om foreldrene hadde gått fra hverandre hvor det er mye krangel, vold, alkohol ol. i bildet.

Leit at du har hatt en vanskelig oppvekst, og alle barn fortjener trygge og tilstedeværende foreldre. Uansett om det er en eller 2 foreldre.
Var pappaen din tilstede
 
Forskjellen for meg blir i så fall at om jeg blir gravid med tvillinger, så vil jeg antageligvis terminere hele svangerskapet.

Uenig med stort sett alt disse folka kommer opp med.
Jeg tror også at dette blir en konsekvens.. for de 8(?) parene dette gjaldt i 2018 :hilarious: Går det ann å virkelig være sånn, ender bare med at de rike drar til utlandet for å fjerne en, også får de med mindre penger enten tvillinger de ikke har råd til, eller ingen barn :confused:
 
Dere må fikse på quotene for der er noe på bærtur som blir verre og verre for hver gang det quotes :p

Jeg synes det er håpløst at noen skal bestemme over min kropp. Hvis jeg er i en situasjon hvor fosterreduksjon er aktuelt så er det jo gjerne en grunn og en årsak for det - som er min sak. Ikke KrF. Man gjør jo ikke noe sånt for "moro skyld"?!

Ad assistert befruktning av aleneforeldre, her er jeg litt ... todelt. Jeg synes igjen det skal være folks egen sak, men tenker det kanskje bør behovsprøves litt? Altså en slags "du må ha god nok lønn til en hel husholdning" eller noe, slik at man ikke lager et samfunnsproblem... Man er resurrssterke nok til å klare det helt fint. Jeg vokste opp med bare ei mor men kan ikke si det har preget meg på noe annet vis enn at jeg likte eldre menn når jeg var yngre (antakeligvis pga mangel av mannsperson i min barndom). Det gjevna seg ut når jeg ble over 23. Men om man er på fattigdomsgrensa så må det ekstra stønader til så folk klarer å komme seg gjennom hverdag, én persons lønn skal jo dekke både hus og bil og utstyr og hobby og mat.... Går det bra? Vet ikke helt jeg.
 
Angående fostereduksjon så tror jeg konsekvensen av dette blir at flere velger å fjerne begge fostrene. Er vel ikke helt dette som er baktanken til KRF?

De (FÅ) som er uheldige å komme opp i denne problemstillingen gjør det nok ikke med lett hjerte, jeg regner med at alle har gode begrunnelser for at de velger som de gjør.
 
Back
Topp