De har ingen jordmor til meg..

Bkno2745982

Blir kjent med forumet
Jeg fikk beskjed om at min jordmor ikke lenger jobber på helsestasjonen min, og de har ingen erstatter enda. Dvs. at jeg må bruke fastlegen til kontroller. De vet ingenting om når de får satt inn en ny. Jeg ser for meg at de lyser ut stillingen snart, og det evt. starter en til høsten..?!

Da vil jeg i såfall være høygravid, og synes ikke det er ålreit å ta alle kontroller hos lege. Hva bør jeg gjøre her, for det virket litt som jeg er låst til denne helsestasjonen, og ikke kunne bruke en annen..
Har jeg ikke rett på en jordmor, evt. hvor raskt?

Så kjedelig.
Det må da kunne være mulig å dra til et annet kontor dersom det ikke er så langt unna.
Eller så finnes det private jordmødre.

Jeg vet ikke om man har krav på jordmor når det ikke er noen der. Er nok alt for få jormødre i Norge til å dekke behovet. Jeg kjenner ikke til reglene, men kanskje du kan ta kontakt med en annen helsestasjon og spørre om muligheten til å ta det der? Kanskje de gjør et unntak om du forklarer situasjonen.. Privat jordmor er jo alltids en mulighet, selv om det koster litt

Det er kommunen som er ansvarlig for å dekke behovet for jordmødre, så da hadde jeg tatt kontakt med dem :) Tror ikke det er helt uvanlig å måtte dra til en annen helsestasjon,, men jeg er ikke helt sikker på det. Du er i alle fall ikke låst til én, det er fritt valg [emoji1303]

Her er det samme opplegget. Jordmor er i permisjon og ingen har søkt på vikariatet.
Hun som var jordmor her tidligere har åpnet «privat praksis» da behovet er ganske stort, så jeg går dit. Betaler selv.
Alternativet er å reise til nabokommunen.

Jeg fikk beskjed om at min jordmor ikke lenger jobber på helsestasjonen min, og de har ingen erstatter enda. Dvs. at jeg må bruke fastlegen til kontroller. De vet ingenting om når de får satt inn en ny. Jeg ser for meg at de lyser ut stillingen snart, og det evt. starter en til høsten..?!

Da vil jeg i såfall være høygravid, og synes ikke det er ålreit å ta alle kontroller hos lege. Hva bør jeg gjøre her, for det virket litt som jeg er låst til denne helsestasjonen, og ikke kunne bruke en annen..
Har jeg ikke rett på en jordmor, evt. hvor raskt?

Sist fikk jeg ikke jordmord da de ikke hadde kapasitet. Fortalte det til jordmor denne gangen, og da sa hun at jeg hadde krav på jordmor og burde ha blitt sendt til en nabokommunen.

Ville ringt kommunen eller en annen helsestasjon. Masse lykke til.

Sist fikk jeg ikke jordmord da de ikke hadde kapasitet. Fortalte det til jordmor denne gangen, og da sa hun at jeg hadde krav på jordmor og burde ha blitt sendt til en nabokommunen.

Ville ringt kommunen eller en annen helsestasjon. Masse lykke til.

Takk skal du ha! Skal absolutt gjøre det:-)

Sniker fra november. Forrige (og mitt første) svangerskap var jeg kun til fastlegen min. Jordmor var sykemeldt og de fikk ikke inn en erstatter før jeg var veldig langt på vei, så da bare fortsatte jeg å gå til legen. Og her på bygden er det ikke flere alternativer. For meg gikk det veldig fint å kun gå til legen, men så har ikke jeg vært hos jordmor noen gang, så kan ikke sammenligne. :)

Back
Topp