De første 12 ukene....

Grete71

Forumet er livet
Vi jubler jo når vi kommer til 12 uker. Men har vi egentlig misforstått litt? Kanskje vi burde juble når de 12 ukene er over, altså når vi kommer til uke 13? Ikke for å ta gleden fra noen, men...

Dette står her på BV om uke 12:

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 10 uker gammelt, og mange regner dette tidspunktet som en milepæl. De fleste spontanaborter skjer i løpet av de 12 første ukene av svangerskapet, og fra nå av er spontanaborter mindre vanlige. Årsaken er at fosterets organer nå er ferdig dannet, og det er som regel feildannelser som ender i tidlig spontanabort.
Det lille fosteret ligner stadig mer på et lite menneskebarn, selv om det ikke er mange centimeter langt. Ansiktet har øyne, nese og munn og nå formes også strupen og stemmebåndene.
Leveren begynner å skille ut galle, som lages i den ferdig formede galleblæren. Både skjoldbruskkjertelen og bukspyttkjertelen er ferdig formet, og bukspyttkjertelen begynner å produsere insulin. Det er fremdeles vanskelig å bestemme barnets kjønn ved ultralyd, men fosteret begynner å vise karakteristiske trekk i de ytre kjønnsorganene. Mye av bevegelsene til fosteret er reflekser, og det tynne hudlaget er veldig sensitivt.

TIL MOR
Gratulerer med første etappe!
Alle overganger er vanskelige for de fleste av oss. Til og med de som vi kan ha ønsket oss, planlagt og lengtet etter. Kanskje ble disse første ukene helt annerledes enn det du hadde tenkt deg.
Har du vært gjennom tårer, bekymring og uro kan jeg trøste deg med at dette pleier å slippe taket nå. I alle fall vil du merke at det stadig går lengre og lengre tid mellom hver gang disse vonde følelsene kommer. Selv om de kanskje aldri forsvinner helt.
For de som har tenkt en del på, og vært redd for, at "noe skulle gå galt" er dette tiden da de fleste puster lettet ut. Sjansen for at det lille nye livet du bærer vil se den verden du lever i, er veldig stor.
Er kvalmen til å leve med, trøttheten avtagende, og du og partneren i god dialog, er det deilig. Har dere i tillegg fått høre hjerteslagene til minibabyen, ja da er dere underveis i riktig retning! Hold stø kurs fremover, og dere vil oppleve at den resterende delen av reisen har mye å by på.

TIL FAR: Sex
Både kvinner og menn kan av ulike årsaker oppleve mindre lyst i perioder av svangerskapet. Nyere forskning viser at par som venter barn har mindre sex enn før. Men skrekkhistoriene om mannens sølibat under svangerskapet stemmer ikke. Noen menn opplever at partneren faktisk har økt sexlyst under deler av svangerskapet, mens andre opplever at deres egen lyst avtar. Det som er sikkert er at det ikke er grunn til å være redd for å skade verken mor eller barn. All normal seksuell aktivitet er sunt.
Det kan være andre sider ved svangerskapet som får konsekvenser for sexlivet. Dersom partneren din er fysisk uvel under svangerskapet, er det ikke tanken på sex som opptar henne mest når hun våkner eller legger seg. Mange opplever også andre fysiske reaksjoner i form av smerter, tretthet og uopplagthet, som heller ikke stimulerer til et aktivt sexliv. Og noen gravide kvinner mister også lysten som følge av at de blir mindre fortrolige og komfortable med at kroppen gradvis endrer seg under svangerskapet.
Slik er det bare. Du må ta hensyn til det og respektere at de endringene som eventuelt måtte skje er et resultat av et svangerskap dere er sammen om. Det er mulig å snakke sammen om alt om bare viljen er til stede. Og det er også det eneste som hjelper dersom endringer i sexlivet under svangerskapet oppleves som et problem for en av partene.

men, når du er 12 uker, begynner du jo på den 13. uken..?

Hmm, jeg vet ikke, mulig jeg missforsto nå, for dette uke greiene går litt i surr for meg fremdeles. Men både lege og jordmor har iallefall sagt til meg at "den 26 august, er du jo 12 uker, så da kan du iallefall senke skuldrene" og det er den dagen jeg er 12+0..?

Og på babyverden står det:

Du er nå 11 uker og 1 dager på vei.

Unnfangelsen finner sted omkring:
17. juni 2009

Hjertet begynner å slå:
12. juli 2009

Embryoet beveger seg: 5. august 2009
Embryoperioden er slutt, du bærer på et foster: 12. august 2009
Alle indre organer er ferdig formet: 12. august 2009
Risikoen for spontanabort avtar:  26. august 2009
Kvalmen avtar for de fleste: 2. september 2009
Kjønnet begynner å bli tydelig (ikke på ultralyd): 9. september 2009
Fosteret svelger og tisser: 23. september 2009
Tid for ultralyd: 30. september 2009
Du kan kjenne fosterets bevegelser: 7. oktober 2009
Fosteret begynner å få et søvnmønster: 21. oktober 2009
Fosteret begynner å høre: 11. november 2009
Ni av ti barn overlever om de blir født nå: 9. desember 2009
Mange fostre legger seg med hodet ned: 13. januar 2010
Svangerskapspermisjonen begynner: 19. februar 2010
Antatt termindato: 12. mars 2010

Ja nå er du 11+1. Men du har ikke begynt på den 12.uken? Og hvis risikoen din avtar den 26.august, altså 6 dager til, ja da har du jo begynt på den 12.uken... Ikke den 13..... [8|][8|][8D][8|]

Hmmmmm......

Risikoen for spontanabort avtar:

22. august 2009

Altså om 2 dager for meg.... [8|]

ORIGINAL: Grete71

Ja nå er du 11+1. Men du har ikke begynt på den 12.uken? Og hvis risikoen din avtar den 26.august, altså 6 dager til, ja da har du jo begynt på den 12.uken... Ikke den 13..... [8|][8|][8D][8|]

Hmmmmm......

Risikoen for spontanabort avtar:

22. august 2009

Altså om 2 dager for meg.... [8|]

Hmmm...[8|] Ok, jeg kan unnsyldes med at jeg nettopp har stått opp, og at hjernen fungerer treigt.. Men, jeg har fått vite at jeg nå, som er 11+1 har 11 fullgåtte uker og er 1 dag inn i "uke 12"... DVS. når jeg er 12 uker har jeg 12 fulgåtte uker, 12+1 har jeg 12 fullgåtte uker + 1 dag inn i "uke 13"

Herlighet, jeg er dårlig å forklare! Godt mulig jeg har missforstått legen altså!! [:D] For jeg har alltid synes dette med uker, og mnd er litt vanskelig.. Men uansett.. når jeg er 12 uker, er jeg 12 fulgåtte uker, når jeg er 12 +1, er jeg 12 fulgåtte uker pluss en dag inn i uke 13. Altså vil jeg da være i uke 13, men den er ikke fullgått?

Er iallefall slik legen og jordmor har forklart det, MEN, som sagt, mulig jeg er HELT på bærtur??
Men finnes jo de som sier at de er i uke 12. når de er 11+1, men at den ikke er fullgått.. men de har begynt på uke 12 liksom..?

Jeg vet ikke, men når det står risikoen for spontanabort avtar den dagen jeg er 12+0, følger jeg nok det.. [:D]

Hmm, ok, innser når jeg leser over det jeg skriver at det bliiir jo feil! [:D][8D]

men er iallefall det jeg har fått vite.. MEN, man kan jo ikke være 12 fullgåtte uker før man bikker over i 13+0..
Eller er jeg fremdeles på bærtur?? [:D][:D]

Fann dette:
Du er i tolvte uke fra 11+1 til 12+0 og begynner på den trettende når du er 12+1 (og da er du i 2 tri)

Men snakker man om antall fullførte uker så er du tolv uker fra du er 12+0 til 12+6 og så er du 13 uker fra du er 13+0.

Så ja Grete, jeg tror jeg ble litt klokere av innlegget da, om ikke annet! Mulig jeg forvirret alle andre, men jeg lærte noe nytt! hehehe!

Men, hvorfor står det da på babyverden at risikoen for spontanabort avtar når vi er 12+0?
Avtar spontanaborten når vi går inn i den 12 uken, eller når vi har fullført 12 uker??

Hmm!

Hihi.... Var nok kanskje litt tidlig på morgenen, ja! [8D] Men du har jo et godt poeng, angående UKER og FULLGÅTTE uker... Dette MÅ sjekkes opp! [8D]

Da har jeg sendt mail til BV (Sandviks) så får vi se hva de svarer! [8D]

Jeg blir jo mer forvirra jo mer jeg tenker på det...

"I løpet av de 12 første ukene".... Jeg er nå FULLGÅTT 11 uker og 5 dager.... [&:][:D] Hjernetrim ja!!!!! [8D]

Supert!! Da jeg jeg spent på svaret!! [:D]

Nå ble jeg nysgjerrig[:D]

ORIGINAL: babyz

sånn jeg tolker deg så er i løpet av de første 12 ukene helt frem til den dagen du er 12+0. da har du jo gått 12 uker gravid...
er jo en grunn til at alle sier at man kan puste lettet ut når man er 12 uker...

Nei, når du er 12+0 har du nettopp begynt på den 12'e uka? Eller 12+1 da.

Når BV da sier at de fleste aborter skjer i løpet av de første 12 ukene, så tolker jeg det som fra 0 uker [8D] til 12+6. Da er det 1 dag igjen så har du fullført disse 12 ukene...

Eller? [;)]

Flere? [;)][:D]

Hehehe nei jeg er ikke sikker!!!!!! [:D]

Altså, nå er jeg 11+5. Da tenker jeg at jeg har gått 11 hele uker + 5 dager gravid. [8|]

Jepp, 12 uker på lørdag.. Men så var det den der tolkinga da.. [8D]

Hehehe nei jeg er ikke sikker!!!!!! [:D]

Altså, nå er jeg 11+5. Da tenker jeg at jeg har gått 11 hele uker + 5 dager gravid. [8|]

Hehehe, ja, det var vel dette jeg konkluderte med jeg også? Etter å ha vært innom ettpar andre alternativer! haha! [8D] Men da har du 11 fullførte uker, og 5 dager...
Æsj, blir så forvirret siden jeg har fått vite annet med jordmor og lege... Men.. det var iallefall det jeg endte opp på meg også.. tilslutt!! [8D][:D]

Den forklaringa på ferie er veldig fin den. [;)] Etter som jeg har fått høre så er det helt riktig. Jeg er nå 11 uker og 1 dag på vei og har starta på 12. uke. Men har 11 fullgåtte uker. Hehe... Etter som jeg har forstått da så går faren for spontanabort ned når man kommer til 12 fullgåtte uker. 

Det har jo helt med tolkingen av det å gjør da..
Om jeg skal tolke det slik jeg trodde først, og som jeg har fått beskjed med helsepersonell, er jeg på samme tolkning som Babyz.

Men etter å ha deltatt her inne, å googlet, ser jeg at mange mener det samme som Grete71, og etterhvert ble vel dette det jeg så meg enig i..

Men alt har med tolkningen å gjøre, og hva er riktig tolkning?
Har vi fullført ukene når vi kommer over i uke 12+0?? Er jeg da 12 fullførte uker?[8|]
Eller har jeg ikke fullført uke 12 før jeg bikker over i uke 13? [8|] At jeg er i den 12 uken, men at den ikke er fullført..

Har jeg lov å rope ut: JEG ER FORVIRRET!!
[:D][8D][8|]

ORIGINAL: babyz

haha... greier ikke helt å gi slipp på denne her[:D][:D]

men tenker sånn... feks når man har ferie. de første dagene av ferien 1-6 dagene sier man jo at man er i sin første ferieuke!! men først på den 7. dagene at man har hatt 1 uke ferie...

tihi... skjønner agrumentet mitt?
så nå som vi er 11+5 er vi inne i vår 12.uke, men ikke før på lørdag kan vi si at vi er 12 uker!

hahaha... jeg ble bare mer forvirra nå[:D][:D][:D]

Hehe ja ikke sant????!!! Jo mer du prøver å finne logiske svar, jo mer usikker blir du!!!! [8D][:D][:D]

Ja på lørdag er vi 12 uker. Da har vi gått gravide i 11+6 dager pluss en dag til.

Men når da BV sier "i løpet av de første 12 ukene" så tenker jeg helt fram til 12+6...??? Kanskje de burde sagt "i løpet av 11+6 uker" da???? [8D]

ORIGINAL: Surita

Den forklaringa på ferie er veldig fin den. [;)] Etter som jeg har fått høre så er det helt riktig. Jeg er nå 11 uker og 1 dag på vei og har starta på 12. uke. Men har 11 fullgåtte uker. Hehe... Etter som jeg har forstått da så går faren for spontanabort ned når man kommer til 12 fullgåtte uker. 

Slik tenkte jeg også! Og fått vite med legen det er slik..

Men quoter meg selv i et innlegg lenger oppe, for fant dette på en annen side:
Du er i tolvte uke fra 11+1 til 12+0 og begynner på den trettende når du er 12+1 (og da er du i 2 tri)

Men snakker man om antall fullførte uker så er du tolv uker fra du er 12+0 til 12+6 og så er du 13 uker fra du er 13+0.

Æsj, jeg skjønner mindre og mindre!! [:D][8D]

ORIGINAL: Cameleon

ORIGINAL: Surita

Slik tenkte jeg også! Og fått vite med legen det er slik..

Men quoter meg selv i et innlegg lenger oppe, for fant dette på en annen side:

Æsj, jeg skjønner mindre og mindre!! [:D][8D]

Hihi... Men altså, vi er nok på trygg grunn når vi kommer til uke 12. [8D] Altså 12+0. [8D]

Hihi... Men altså, vi er nok på trygg grunn når vi kommer til uke 12. [8D] Altså 12+0. [8D]

Hehe! Jepp, absolutt!  [:D]
Det er jo det som står på babyverden da.. jeg får iallefall opp den dagen jeg er 12+0!
hihi!

You must log in or register to reply here.
Back
Topp