De berømte kiloene....

Linka

Gift med forumet
Hei, hei alle sammen.
Godt å se at så mange er gravide og koser seg her inne.
Tenkte vi kunne snakke litt om vekt jeg. Det er ikke en diskusjon om slanking, men en tråd man kan dele erfaringer på. Håper at folk innimellom legger inn et ord etter kontrollene. Er så nysgjerrig på hvordan det går med dere alle.

Litt om meg :

I mitt første svangerskap gikk jeg opp 32 kg. Dette fordi jeg drakk bare cola, spiste potetgull og godteri og da jeg i uke 29 brakk ankelen, ble sittende i rullestol og la jeg på meg 13 kg frem til fødsel. Var deprimert i denne perioden. Det er ikke gøy og aldri komme seg ut på egen hånd. Satt derfor hjemme og trøstespiste mye.

I dette svangerskapet har jeg holdt meg unna cola. Drikker mye melk, juice og sprite zero. Vet det er kunstige søtstoffer i den, men tror det er mye bedere enn cola. Jeg spiser ikke mye godt, men som alle gravide hender det at jeg må ha det en gang i blandt.

Så... hvor mye har jeg gått opp??

I uke 22 var jeg på kontroll og da hadde jeg gått opp 9 kg. Ligger 1,5 kg bak forrige svangerskap. Dette gledet meg for jeg håper på og ikke gå opp så mye denne gangen. Passer bedere på vekta og hva jeg spiser og går turer nesten hver dag med mamma og sønnen min.

Hvordan går det med dere da??

Klemmer fra meg.

Da jeg først fikk vite at jeg var gravid (uke 6) gikk jeg ned 5 kilo på to uker,
Etter det har jeg igrunn ligget stabilt.
Har noen ganger en vektøkning på ca en kilo- maks to, men som gjerne er borte igjen neste morgen, så det teller jeg ikke med..

Det skal sies at jeg er stor fra før, (var nesten 40 kilo overvektig før jeg ble gravid) og både lege/jordmor mente at for MEG var det nok like bra om jeg ikke går opp noe videre i antall kilo, kroppen min og kroppen til barnet mitt skal jo fungere, så nå suger barnet energi fra meg og kiloene som kroppen legger på seg av vann og baby de mister jeg naturlig etterhvert som babyen vokser.
->ikke no slanking, bare en sunnere livsstil og høyere forbrenning, så jeg blir nok litt slankere når babyen og vannet forsvinner.
(Ja, jeg har litt vann i kroppen allerede..)

Babyen vokser og SF målene ligger fint innenfor normalen bittelitt over gjennomsnitts-streken så h*n har det bare fint [:D]

Jeg var ikke på vekten før jeg var hos jordmor første gang i uke 12... Liker ikke den der dingsen som står under skapet på badet!! Er overvektig fra før, og har lagt på meg ca.0,5kg i uken. Ikke har jeg fått dilla på noe spesielt, og ikke føler jeg at jeg spiser noe mer heller! Men skulle jammen ønske at det stoppet litt opp.... Selv om legen sier at jeg jo har den beste grunnen til å legge på meg... Gruer meg til "slutten" av svangerskapet - er det ikke da vi egentlig legger mest på oss? Det er da babyen legger mest på seg i vekt, og vi får mye vann?? [&o] [:@]

Kjenner igjen det med cola ja...huff,drakk alt for mye av det i det første svangerskapet mitt!
Og det fins jo ikke bra,er jo koffein...
Men i løpet av hele svangerskapet da,la jeg på meg 13 kilo!
Med nr 2 her var jeg litt mer påpasselig med cola,og godteri...La på meg da 16 kilo.
Og denna gangen...Har jeg hatt litt vanskelig med å holde meg unna colaen igjen![8|]
Er ikke bare,bare å la den stå i kjøleskapet når en er kvalm...
Har kasta opp frem til jeg var rett før 19 uker,og det har ført ti lat jeg gikk ned 8 kilo i starten!
Fortrinnsvis greit da jeg hvertfall hadde ca de kiloene for mye,og skulle ha tatt de av før jeg ble gravid...Var på kontroll nå når jeg var 21 uker,og da hadde jeg gått opp 4 kg!
Så det ble jo da vips 2 kg pr uke,håper ikke det fortsetter lenge...[8|]
Merker de kiloene godt når jeg da var kommet ned,men er jo herlig å få den skikkelige magen og da![:)]

heisann.

Jeg var nyoperert i foten da jeg ble gravid, og det førte til litt mindre aktivitet enn før. Derfor gikk jeg kjapt opp 3 kg de første 12 ukene. I dag er jeg 22 uker ++, og har en totalt vekttøkning på ca 5 kg tilsammen. Og det er vel egentlig bare rundt magen det vises....Skal til jordmor om 2 dgr, så får nye tall da tenker jeg. Stortrives med den voksende kroppen min jeg;) Har mine godteri behov jeg også...Narvesen har jo så billig smågodt fortiden;) "Har du lyst, har du lov!!!!" he he.
Ha en fin dag da jenter.

jeg har lagt på meg seks kilo og jeg er ikke fornøyd med dette. jeg er ikke stor fra før av og dette er en forandring for meg...men jeg er sykemeldt for jeg jobber i hjemmesykepleien med mange tunge løft....så jeg beveger meg nesten ikke... er seks mnd på vei...+ at jeg har sluttet å røyke...kanskje ikke rart at de seks kiloene har kommet...men jeg prøver å skjerpe meg men det går ikke...får ta det etter fødselen tror jeg[8D][:)][:D]

Det varierer jo så vanvittig det der. Det er utrolig hvor mye hormonforandringer har å si for min vektøkning, uansett om det er graviditetshormoner eller ikke. I første svangerskap la jeg på meg 22kg. Da var de 10 første på plass etter første trimester, og det kunne ikke alene forklares med matinntak og nedsatt aktivitet. Dette var en prøverørsbefruktning, så det ble ekstra hormonkluss. Jeg la på meg 5 kg på tre uker av homonbehandlingen før prøverørsbefruktningen, så de var i tillegg til de 22kg!![:@]

Da jeg ble gravid andre gang på naturlig vis, hadde jeg ikke klart å kvitte meg med altf fra første svangerskap enda. Men i det andre la jeg bare på meg 10kg og de var borte da babyen var to uker gammel![:D]

Nå er jeg straks 24 uker på vei (tickeren er feil) og har lagt på meg 5-6kg til nå. Så det blir nok mer enn sist... Men det får være det samme. Jeg får beveget meg alt for lite, med bekkenløsning!

Kommer liksom ikke utenom denne vekta..... Jeg har bestandig hatt lett for å legge på meg og var skikkelig spent på hvordan det skulle gå da jeg ble gravid. Hadde slanket meg 8 kilo før jeg fant ut at jeg var gravid, så var litt stolt av meg selv da[:)] Gikk ned to kilo de første ukene og siden har jeg vært noen lunde stabil. Men har lagt på meg noen gram her og her, så vekta har nok skrudd seg 4-5 kilo opp.

MEN, synes egentlig ikke at vi skal bekymre oss for disse kiloene jeg. Det er så varierende fra person til person. Synes at man heller må fokusere på hva som vokser inni seg og tenkte på hvor heldig man er som har den evnen. Ikke alle sammen som får sjansen til å oppleve det vi opplever nå jenter! Så kampen mot kiloene får vi nok ta litt etter litt, etter at nurkene har sett dagens lys for aller første gang[;)]

Jeg har gått opp 3 kg til nå. Har spist som vanlig og ikke hatt lyst på noe spesielt. Nesten litt kjedelig å ikke ha "kick" på noe.

heisann jeg har lagt på meg 1 kg til sammen er nå 24 uker og 2 dager ut i svangerskapet.
Første gang jeg la på meg var for 1 månder siden da hadde jeg gått opp 900gram, og nå hadde jeg gått opp 100gram så jeg har lagt på meg tilsammen 1kg[:)]

mange klemmer fra Linda

Er 25 uker i dag, og har lagt på meg nesten 10 kg. Men så venter jeg tvillinger også da, så legen sier jeg har en sunn vektoppgang[:D]

Hei
Jeg var 58 når jeg ble gravid og nå var jeg 59,5. Går inn i uke 26 i morgen.
Har fått dilla på sjokolade spiser en stor for meg selv [:D]
men sliter enda med spying så det er nok derfor jeg ikke har godt opp så mye enda. Kommer nok på meg og. Sist jeg var gravid gikk jeg opp bare 1 eller 2 kilo men han kom i uke 28 så hadde jeg godt ut er det ikke godt å si.[:D]

Hei hei[:)]
I mitt første svangerskap la jeg på meg 14 kg.
spiste ikke mye da, drakk ikke brus el saft, kun farris( fikk dilla på det )
dagen etter jeg hadde fått jenta mi våget jeg meg på vekta, og da hadde 9 kg forsvunnet.
Jeg ligger lavere i vekt denne gang i selve meg.
men jeg er på god vei til å nå igjen vekta fra forrige svangerskap.. var på kontroll i går og da hadde
jeg gått opp 5 kg på en mnd[:-]
men denne gangen har jeg jo fått vann i kroppen, så det kan jo bli spennende dette da..[>:]

kommer fra jordmor nå og har gått opp 12 allerede,jeg er skikkelig deppa...det kom som ett sjokk. fytti inni[:-]

Da var jeg på kontroll igjen og veide inn på 102 kg. Phy, phy.... har ikke vært så veldig flink i det siste, men trodde ikke jeg skulle legge på meg så mye. Da er jeg oppe i 16 kg tilsammen. Er 28 uker idag.
Klem

heisann
så fint at noen tar opp vekt problemet..
var hos jordmor i går og jeg hadde lagt på meg 4,5kg siden sist, så nå har jeg gått opp 5 kg i løpet av svangerskapet.. ble litt lei meg når vekta ikke ville stoppe.. er litt stor fra før og vil ikke gå opp så mye..

Jeg har heldigvis ikke gått opp mer enn ca 2 kg...Holder lenge..hehe

Oisann! Jeg er sjokkert over hvordan det går an å bare gå opp 2-3 kilo når man er 24 uker og mer [:-]
Jeg er snart 25 uker og har gått opp ca.7 kilo - om ikke 8. Er sykmeldt pga jobber på sykehjem med masse tunge løft og stressende jobb (men det har vel de fleste nå til dags), og er veldig glad i mat. Holder meg for det meste unna sukker, men har en forkjærlighet for masse masse mat på kveldstid. Fyfy [:o] . jaja, det betyr vel at jeg bør roe ned litt med spisinga dette da. *sukk* Var ikke noe stor før svangerskapet, men kjenner at det meste har est ut nå ja. Er jo så innmari innaktiv, går hjemme dagen lang. Blir anpusten av å gå i ei trapp, hehe. Men er jo såå kjedlig å gå turer alene.. :(

Det er vel ikke sånn at selv om det finnes folk som har gått opp mindre enn deg så må du endre livsstil fordi du har lagt på deg for mye.. det tror jeg er feil måte å se det på..

Du sier du ikke var så stor FØR svangerskapet, og da kan det jo hende at ungen trenger hvert eneste kilo av de du har lagt på deg.. 7 kilo er ikke mye..

Gjennomsnittet i Norge ligger jo rundt 12-12kilo (totalt) eller no sånn, så om ikke helsesøster har sagt noe om det, så ville jeg være fornøyd om jeg var deg.

Selv har jeg fått beskjed om at jeg godt kan holde meg under 100 uten at jeg legger på meg for lite (var 99 før jeg ble gravid og raste ned 5 kilo første to ukene etter at jeg fant det ut i uke 6) Jeg har gått opp og ned et par kilo hele veien, og jordmor sier det er bra -FOR MEG-
Siden jeg har mye "reserver" å ta av..

Det betyr IKKE at det er bra for ALLE å ikke gå opp.. Ta det opp hver enkelt med jordmor/lege, for de vet mye bedre enn en klarer å tenke sånt selv[;)]

Back
Topp