De berømte foreldrepengene

Radia11

Forelsket i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Fikk brev i posten i dag om at foreldrepenger for mor er innvilget. Permisjonsstart 1.sept 16, siste utbetaling 31.mai 17, 100% permisjon, 80% lønn. Jeg har siste arbeidsdag i mitt vikariat 31.august, samboer går siste året på høgskolen i år.
Så kommer logistikken. Håper dere har noen tips.
Spørsmålet er egentlig hva som lønner seg for oss. Skal selvfølgelig søke om å få fedrekvoten overført til meg, men tviler på at det blir innvilget når samboer har deltidsjobb ved siden av studiene, og tjener derfor nok til å ha krav på permisjon.
Vi skal flytte til min hjemby sommeren 2017, og begge kommer derfor til å søke nye jobber der, samt barnehageplass.
Men ja, blir mange hvis om atte, dersom atte her. Hva gjør vi om vi ikke får barnehageplass fra 1.aug? Hva gjør jeg i juni og juli? Inntekt? Når skal jeg si jeg kan starte i ny jobb? Noen har nevnt kontaktstøtte? Arbeidsledighetspenger?
Håper det er noen som har vært i liknende situasjon og har noen gode råd, annet enn å kontakte NAV (prøvd å forklare situasjonen til dem utallige ganger, og får ulike svar hele tiden...)

Det som jeg ville gjort er å lagt av penger gjennom hele året nå når du er hjemme (feks 1000-1500 pr mnd gjennom hele perioden) å så hatt permisjon tom 31 mai og at far har sin permisjon deretter. Han vil jo da va utbetalt de 10 ukene+oppsparte midler som du har lagt av. Hannes fedrekvote får du ikke overført til deg pga deres situasjon, er veldig strenge regler på akkurat dette. Får dere ikke bhgplass fra 1 august søker dere kontantstøtte og har da krav på 6000kr pr mnd. Dette ville jeg gjort :)

Hvis du skal ha 80% lønn hvorfor varer permisjonen da bare til 31 mai? Jeg starter i perm 13 september med 80 lønn og har perm til 21 august 2017! Regner med du skulle ha hele fellesperioden siden du skal søke om å få fedrekvote?

Hvis du skal ha 80% lønn hvorfor varer permisjonen da bare til 31 mai? Jeg starter i perm 13 september med 80 lønn og har perm til 21 august 2017! Regner med du skulle ha hele fellesperioden siden du skal søke om å få fedrekvote?
Nei, det jeg ikke forstår. Jeg har bare fått 39 uker permisjon fra 1.sept-31.mai, til tross for at jeg skal ha 80% lønn, som tilsier at jeg skal ha 49 uker permisjon, eller har jeg forstått det feil? Tviler på at jeg får overført fedrekvoten, og at de 10 siste ukene derfor utgår siden han fortsatt er student i juni, ikke mange dagene, men er midt i eksamensperioden :p

Har du regnet med ferien din også? Kanskje du kan ha ferie i juni og så kan han ha permisjon.

Har du regnet med ferien din også? Kanskje du kan ha ferie i juni og så kan han ha permisjon.
Det er jo en mulighet, men hvordan er det med ferie når jeg ikke har noe arbeidsforhold? Regner med jeg ikke opparbeidet meg alle ferieukene når arbeidsforholdet mitt går ut 31.aug i år? :)

Ringte NAV nok en gang, de hadde skrevet inn feil :) så skal ha 49 uker permisjon, med 80% lønn. Da blir vel siste permisjonsdag i starten av august regner jeg med. Så får vi bare krysse fingrene for at vi får barnehageplass. Om ikke, så får vi håpe det er noen gode dagmammaer i nærheten dersom ikke jeg får overført fedrekvoten til meg :)

Nei, det jeg ikke forstår. Jeg har bare fått 39 uker permisjon fra 1.sept-31.mai, til tross for at jeg skal ha 80% lønn, som tilsier at jeg skal ha 49 uker permisjon, eller har jeg forstått det feil? Tviler på at jeg får overført fedrekvoten, og at de 10 siste ukene derfor utgår siden han fortsatt er student i juni, ikke mange dagene, men er midt i eksamensperioden :p
Det høres egentlig ut som det må ha skjedd en feil, for med 80% lønn skal du ha 49 uker og da ville jo du også kommet deg til august! Syns du skal kontakte nav og sjekke.

Jeg tviler også på at du får overført fedrekvoten, va hadde samme dilemma sist og vi fikk ikke :/

Når det gjelder kontantstøtte er dette noe man får fra barnet er 1 til 2 år om man ikke har barnehageplass. Så om det ordner seg med barnehageplass og jobb for dere så vil jo det være uaktuelt.

I forhold til barnehageplass ville jeg undersøkt litt hvor dere har størst sannsynlighet for å få plass og søkt så tidlig som mulig. Når søknadsfristen er gått ut kan du ringe barnehagen å høre hvordan dere ligger an.

Var igjennom nesten det samme med storebror og det ordnet seg for oss, med både jobber, barnehage og ny leilighet når vi flyttet.

Ringte NAV nok en gang, de hadde skrevet inn feil :) så skal ha 49 uker permisjon, med 80% lønn. Da blir vel siste permisjonsdag i starten av august regner jeg med. Så får vi bare krysse fingrene for at vi får barnehageplass. Om ikke, så får vi håpe det er noen gode dagmammaer i nærheten dersom ikke jeg får overført fedrekvoten til meg :)
Så bra! Så ikke denne før jeg postet i sted :)

Det er jo en mulighet, men hvordan er det med ferie når jeg ikke har noe arbeidsforhold? Regner med jeg ikke opparbeidet meg alle ferieukene når arbeidsforholdet mitt går ut 31.aug i år? :)
Jeg vet ikke. Du må nesten spørre nav om det. Men du har hvertfall spart opp ferie fram til og med aug i år. Nav har kanskje andre regler for resten.

Så bra.. Og husk at pappapermen kan utsettes :) sånn om dere ikke har barnehageplass i august. Her skal pappaen utsette de siste 7 ukene av sin permisjon til fra midten av august og frem til oktober slik at jenta vår rekker å bli ett år før barnehagestart (termin 28 september) med ferier inkludert i permisjonen klarer vi å dra det ut, med 100% lønn..så det er mange muligheter :)

Så bra.. Og husk at pappapermen kan utsettes :) sånn om dere ikke har barnehageplass i august. Her skal pappaen utsette de siste 7 ukene av sin permisjon til fra midten av august og frem til oktober slik at jenta vår rekker å bli ett år før barnehagestart (termin 28 september) med ferier inkludert i permisjonen klarer vi å dra det ut, med 100% lønn..så det er mange muligheter :)
Ja, vi tenkte på utsettelse, så vi hvertfall ikke mister ukene, men da må han ha full jobb å vise til 6 uker før min permisjon er over, og det er jo ikke 100% sikkert at han får full jobb med en gang etter studieslutt, men krysser selvfølgelig fingrene for det :) er nok større mulighet for det, enn at fedrekvoten blir overført til meg, så kanskje det lønner seg å vente med å søke om overføring til meg til så nærme sommeren som mulig?! :)
Har også en kommende mormor som er veldig klar for sen sommerferie for å være barnevakt til neste år, så kanskje vi kan klare å strekke oss til oktober vi også, med kun oppsparte midler og kommende mormor. Har termin 2.okt, så får satse på at det ikke blir overtid ;p
Begge skulle vel helst hatt fast jobb så fort som mulig i løpet av sommeren så vi får lån til hus/ leilighet.
Kjenner jeg blir litt tullete av å tenke så mye på det ;o alt ordner seg jo helt sikkert til slutt :D

Last edited:
Back
Topp