De 3 første ukene etter fødsel

Number3

Andre møte med forumet
Da jeg fikk barn sist i 2006, så fikk pappaen være hjemme 3 uker etter fødsel. Og det var betalt. Er denne ordningen endret ? I følge min mann nå, så må han på jobb dagen etter fødsel som alle andre. Er det virkelig slik ?

Tror det er sånn at far kan ta 2 uker ulønnet permisjon i forbindelse med fødsel. Om jobben vil gi lønn er vel opp til dem. Men jeg vet ikke. Nav vet sikkert:)

Jeg har ikke tenkt til å være aleine de første ukene i hvert fall! :s
Fant dette på e24:

Loven sier at far har rett til 2 ukers permisjon for å bistå mor ”i forbindelse med fødselen”. Noe mer eksakt tidspunkt er ikke satt. I forarbeidene til loven er det uttalt at permisjonen normalt skal tas ut innenfor rammen av 2 uker før og 2 uker etter fødselen. Det er da mor normalt har størst behov for hjelp og bistand.

Lønn fra arbeidsgiver?
Uttak av omsorgspermisjon utløser ikke rett på stønad fra folketrygden eller lønn fra arbeidsgiver. I utgangspunktet er altså permisjonen ulønnet. Mange arbeidsgivere velger likevel å dekke lønn i hele eller deler av disse to ukene. Retten til kompensasjon ved uttak av omsorgspermisjon kan også være regulert i tariffavtale.

Arbeidstakere i staten har for eksempel rett til full (eller forholdsmessig) lønn i permisjonstiden, ifølge hovedtariffavtalene § 19 nr. 3, jamfør § 11

Enig. Jeg synes at det er viktig at pappaen er til stedet på sykehuset og hjemme i vært fall den første uken. Jeg skal ha planlagt keisersnitt, så jeg kan ikke løfte noe. Synes det virker rart hvis jeg skal ligge alene på sykehuset og komme meg hjem alene mens han er på jobb.......
Hva gjør dere andre ?

Er vell de første 2 ukene far har rett på permisjon. Her har min rett på 10 dager fri med betalt hvor helgene blie med så blir ikke 2 uker her

10 dager fri, ulønnet eller med lønn dersom det står i avtalen med jobben. Sist fikk sambo 10 dager fri med lønn, altså 10 arbeidsdager = 2 uker. Denne gangen er jeg litt usikker på hvordan det blir, men hjemme blir han! Med eller uten lønn ;)

Mannen blir ikke hjemme, med mindre han er nødt pga min helse. Jeg og baby klarte oss fint alene på sykehus og dagene hjemme sist, så tror det går bra denne gangen også :) han hadde fri den dagen vi dro hjem, men vi sov så mye den første tida + at det tar 10 min å kjøre hvis det skulle bli helt krise og en veldig medgjørlig sjef!

Jeg var så glad for at gubben hadde se to ukene han hadde etter fødsel... Vi fikk ro og fred rundt oss til å bare bli kjent og jeg fikk den støtten i den værste barseltåre perioden.::

Enig med de over her. De har rett på 2 uker, men ikke nødvendigvis med lønn. Litt opp til arbeidsgiver.
Min samboer fikk 10 dager med pleiepenger fordi barnet lå på nyfødtintensiv, og etter det tok han vel ut ferie. Usikker på om permisjon var noe av den tiden... Men han var hjemme nesten en månede etter fødsel og det var deilig. Han lagde mat og handlet. Og jeg satt der med den knøttlille babyen på 2 kg som skulle ha mat hele tiden :P

Håper samboern får lønn. Jeg vil ikke være alene med babyen hvis jeg ikke må. Skummelt :p

Jeg er førstegangs og tenker at det er kjempeskummelt å plutselig sitte der aleine med en beibi! Vet jo ikke hvordan ting blir. Så planen er å ha mannen hjemme de første to ukene. Om alt går superdupert og det er en sovebeibi, så er det godt mulig at han jobber litt hjemmefra og stikker innom jobb en del. Hvis det ikke er behov for han hjemme og han kjeder seg siden vi bare sitter der og ammer tenker jeg :p

Mannen har vært hjemme i 2 uker etter begge fødslene, og slik blir det denne gangen også. Han får lønn som vanlig.

Back
Topp