De 12 magiske ukene (kan være støtende for noen)

Synne89

Forelsket i forumet
Himmelbarn
Venter alle dere med å fortelle nyheten før de 12 ukene har gått?

Forrige svangerskapet reiste vi på ferie i uke 14, så vi ville vente med å fortelle verden nyheten til etter vi kom hjem. En del av familien viste det, men det var ikke helt offentlig enda. Når vi kom hjem fra ferie fikk vi rask time til ultralyd privat. Det viste at vi hadde mistet babyen vår. Hjertet var stoppet en uke før ca. Dette var uke 16+7.
Etter hva vi gikk igjennom i fjor sommer og så seint i svangerskapet, føler jeg de 12 "magiske" ukene ikke er så magiske. Sjansen for at det kan gå galt etterpå og er der. Vi er nå 7+5 og noen i familien vet det allerede. Vi skal på ultralyd på forsterdiagnostikk i begynnelsen av august, så vi venter med å si noe mer etter vi har vært der (håper på privat ultralyd før det og)
 
Venter alle dere med å fortelle nyheten før de 12 ukene har gått?

Forrige svangerskapet reiste vi på ferie i uke 14, så vi ville vente med å fortelle verden nyheten til etter vi kom hjem. En del av familien viste det, men det var ikke helt offentlig enda. Når vi kom hjem fra ferie fikk vi rask time til ultralyd privat. Det viste at vi hadde mistet babyen vår. Hjertet var stoppet en uke før ca. Dette var uke 16+7.
Etter hva vi gikk igjennom i fjor sommer og så seint i svangerskapet, føler jeg de 12 "magiske" ukene ikke er så magiske. Sjansen for at det kan gå galt etterpå og er der. Vi er nå 7+5 og noen i familien vet det allerede. Vi skal på ultralyd på forsterdiagnostikk i begynnelsen av august, så vi venter med å si noe mer etter vi har vært der (håper på privat ultralyd før det og)

Så utrolig vondt å høre hva dere har gått igjennom :(
Forstår godt at dere ønsker å vente. Sannsynligheten er da forhåpentligvis mye større for at det går bra nå enn ikke.

Planen vår er å fortelle svigers på mandag. Er 8+0 i dag. Vi har vært på ultralyd og alt ser fint ut.
Familien min tenker jeg får vite når vi nærmer oss uke 12.
Vi kommer ikke til å gå ut "offentlig" med noe som helst, hverken nå eller etter fødsel. Vi har ikke behov for å dele dette med andre enn våre nærmeste :)
 
Venter alle dere med å fortelle nyheten før de 12 ukene har gått?

Forrige svangerskapet reiste vi på ferie i uke 14, så vi ville vente med å fortelle verden nyheten til etter vi kom hjem. En del av familien viste det, men det var ikke helt offentlig enda. Når vi kom hjem fra ferie fikk vi rask time til ultralyd privat. Det viste at vi hadde mistet babyen vår. Hjertet var stoppet en uke før ca. Dette var uke 16+7.
Etter hva vi gikk igjennom i fjor sommer og så seint i svangerskapet, føler jeg de 12 "magiske" ukene ikke er så magiske. Sjansen for at det kan gå galt etterpå og er der. Vi er nå 7+5 og noen i familien vet det allerede. Vi skal på ultralyd på forsterdiagnostikk i begynnelsen av august, så vi venter med å si noe mer etter vi har vært der (håper på privat ultralyd før det og)

Det er utrolig trist å høre [emoji22] håper virkelig det ordner seg denne gangen [emoji173]️

Men vil bare si at det er vel fortsatt 1 % sjanse etter uke 12? Det vil jo si at av 500 000 gravide, så vil 5000 oppleve det. Det er jo forferdelig, men til syvende og sist så vet man jo aldri sin egen risiko - sannsynlighetsbregninger er ikke egentlig noe man kan ta stilling til. Man må liksom bare tenke at det går bra inntill det motsatte er bevist...
 
Leit å høre at dere mistet så seint :( FIkk dere tilbud om noe fosterdiagnostikk da?

Heldigvis er det som de over her skriver at oddsene er på vår side etter uke 12. Sannsynligheten for at det går bra nå er god :) Jeg har ei venninne som mistet i sa i uke 15-16, ble gravid igjen og da gikk alt bra :) :Heartred Vi har fortalt det til mine foreldre og broren min samt et par gode venninner. Skal på tul til tirsdag 12+2 og kommer til å fortelle det til mannens familie hvis alt er bra :) Jeg har doppler som jeg bruker en gang i uken, det er ganske beroligende.
 
Last edited:
Hos oss vet to av hans venner, tre av mine, hans foreldre(fordi jeg var så dårlig når vi var med dem på hytta) og min mamma. Jeg er veldig redd for samme opplevelsen som du opplevde, selv om jeg har lyst til å fortelle hele verden om det!
 
Jeg føler på det samme som deg her. Jeg mistet i begynnelsen av desember, men fant ikke ut av det før 4 uker senere. Det kom som et sjokk på meg at jeg hadde mistet uten å vite/kjenne noe. Vi fortalte det til familien og en del venner, pluss mine nærmeste kollegaer.

Jeg syns det var så fælt å måtte gi kontrabeskjed til så mange at denne gangen har jeg nesten ikke lyst til å si det til noen i det hele tatt, ikke etter uke 12 en gang fordi jeg vet jo at det er en ørliten sjans for at det kan gå skjeis allikevel.

Jeg vet jo at det kommer til å synes med tiden og at sjansen for å miste er veldig liten, men jeg tror ikke vi kommer til å "aktivt" fortelle det til andre enn familien og kanskje de aller nærmeste vennene våre.
 
Har kun fortalt det til 1 venninne . Vi kommer nok til å vente så lenge som mulig med å si noe både til barna og familie og venner .
 
Leit å høre at dere mistet så seint :( FIkk dere tilbud om noe fosterdiagnostikk da?

Heldigvis er det som de over her skriver at oddsene er på vår side etter uke 12. Sannsynligheten for at det går bra nå er god :) Jeg har ei venninne som mistet i sa i uke 15-16, ble gravid igjen og da gikk alt bra :) :Heartred Vi har fortalt det til mine foreldre og broren min samt et par gode venninner. Skal på tul til tirsdag 12+2 og kommer til å fortelle det til mannens familie hvis alt er bra :) Jeg har doppler som jeg bruker en gang i uken, det er ganske beroligende.

Ja vi skal inn i begynnelsen av august da er jeg ca 12 uker for ultralyd. Så oppfølging får vi
 
Trist å se st vi er flere som har opplevd det! Det er så vondt. Når jeg ble gravid igjen følte ikke jeg at dette var noe jeg ville skjule. Dette er en gledelig nyhet og vil dele den med alle. Om det skulle gå galt igjen, vet at jeg vil trenge folk rundt meg. Det værste man kan gjøre er å gå igjennom en slik vond sorgprossess alene. Vi hadde prøvd i nesten 3 år, så sorgen føler jeg ble tyngre.
 
De "magiske" 12 ukene er ikke så mye mer enn "magiske" i anførselstegn for meg. Såklart betyr det litt, men kommer ikke til å tenke at "nå blir det baby" etter dette.
Jeg husker at vi var i januarforumet sammen i fjor, og det var utrolig trist å lese om det dere gikk gjennom [emoji22] [emoji177]
Jeg forsvant ut noen uker før deg. Da jeg var 13+3 hadde jeg hatt litt brun blødning noen dager. Trodde alt var fint siden jeg var forbi uke 12, og vi hadde fortalt til kjempemange. Hadde likevel en dårlig følelse, og da vi til slutt fikk mast oss til UL på sykehuset var det ikke liv. Størrelsen på den der inne var rundt uke 8/9. Men når hjertet stoppet å slå kan man ikke vite. Selv om størrelsen er feil, kan jo hjertet slå lenger enn størrelsen tilsier.
Jeg synes dette var utrolig tungt, men det dere opplevde var nok mer sorgfullt enn denne hendelsen. Dere hadde jo sett lille underveis og når man ser hjertet slå etter uke 12, føles alt litt sikrere. Lang eller kronglete prøvetid gjør det enda verre å miste synes jeg.

Jeg ble gravid bare 6 uker etter SA. Alt så fint ut, bortsett fra truende abort pga blodansamling i livmor fra uke 5-15. Da blødningene ga seg, og vi hadde sett vesla vokse fint underveis, tenkte vi at alt var fint. Men neida, brått var fostervannet nesten borte og veksten dårlig i uke 18. Kort fortalt gikk vi og ventet og håpet i 2 måneder på at hun skulle vokse seg stor nok til et liv utenfor magen. Fostervannsprøve viste at hun var helt frisk. Dessverre var morkakesvikten for omfattende, hun ble bare ikke stor nok, døde i uke 27.

Så man kan trygt si at nervene sitter utenpå denne gangen. Vi har hatt flaks med at jeg blir raskt gravid. Da jeg ble gravid i mai i år, var det bare 13mnd siden vi startet å prøve. Likevel har det siste året vært utrolig tungt, og det kjennes godt.
En ting jeg har lært, er at sorgen over tapet av et barn ikke kan bestemmes i antall uker man var på vei.[emoji173]️
Jeg synes denne første delen av svangerskapet er vanskelig. Jeg får medisiner for å forebygge morkakesvikt, men det gir ingen garantier. I tillegg er jeg redd det skal være noe annet galt denne gangen. Det føles ut som at alt kan skje meg etter dette siste året.
Tror likevel det blir bedre når oppfølging på sykehuset starter. Det vil også hjelpe å komme forbi der morkakesvikt ble oppdaget, utelukke misdannelser som ikke er forenlig med liv, se babyen være mer enn 24 uker i størrelse, og komme forbi uke 27/28. Men den magiske grensa for meg denne gangen, blir når jeg har en hylskrikende baby i armene[emoji173]️[emoji173]️[emoji173]️[emoji173]️
Håper det skal være vår tur nå, Synne89, for det har vi virkelig fortjent [emoji4]
Vi har fortalt noen i nærmeste familie, og et par av mine venninner. Godt å ha noen å snakke med i blant. Forteller flere etter sykehusUL i uke 13.

Og, jeg mener virkelig ikke å skremme noen som er redd for å miste. Det er altså utrooooolig liten sjanse for å oppleve dette. Kan også legge til at man blir veldig ensom av å sitte med sorgen over et barn som omgivelsene ikke fikk bli kjent med, og som en selv ikke fikk kjenne mer enn noen måneder i magen. Jeg brukte lang tid på å orke å være sosial, og derfor var forumet gull verdt. Jeg tror det kan være en av grunnene til at man leser så mye om folk som har opplevd de grusomste ting her. Det ser ut som det er veldig vanlig, men det er heldigvis mindre vanlig enn det ser ut til her. Jeg kjenner til ett par som har mistet etter uke 12, og de fleste i min omgangskrets bare får babyer etter 9 mnd svangerskap, sånn uten videre dramatikk. Føles urettferdig for meg, men sånn er det heldigvis for de aller fleste[emoji173]️ [emoji4]
 
Uff så trist :( Dessverre er man ikke noe sikret etter 12 uker nei.. Var i utgangpunktet forberedt på å holde oss med avsløring før uke 12, men så nå skal vi på ferie med hele familien (er nå 8+5) og jeg kom frem til at det er hyggeligere for alle å fortelle vi er gravide, og at noe senere kanskje går galt, enn at jeg ender i en situasjon hvor noe f.eks. går galt på ferien og vi da forteller at jeg var gravid men nå mistet.. (De vet ikke at vi har prøvd i et år, og det blir alles første barnebarn/tantebarn/onkelbarn! :) ). Er og veldig nøye med å påpeke at det er veldig tidlig og «stooor» sannsynlighet for at jeg mister hehe..

Og da jeg i tillegg fant ut at jeg skal ha tvillinger og at det er type 3-4 ganger større sjans for SA da så tenker jeg at det ikke «hjelper» å komme til uke 12 uansett. Koser oss med å fortelle og så tar vi det derfra :) Men kjenner at jeg ikke har noe behov for å offentliggjøre noe på facebook f.eks.!

Krysser fingrene for at det går bra med oss alle :)
 
De "magiske" 12 ukene er ikke så mye mer enn "magiske" i anførselstegn for meg. Såklart betyr det litt, men kommer ikke til å tenke at "nå blir det baby" etter dette.
Jeg husker at vi var i januarforumet sammen i fjor, og det var utrolig trist å lese om det dere gikk gjennom [emoji22] [emoji177]
Jeg forsvant ut noen uker før deg. Da jeg var 13+3 hadde jeg hatt litt brun blødning noen dager. Trodde alt var fint siden jeg var forbi uke 12, og vi hadde fortalt til kjempemange. Hadde likevel en dårlig følelse, og da vi til slutt fikk mast oss til UL på sykehuset var det ikke liv. Størrelsen på den der inne var rundt uke 8/9. Men når hjertet stoppet å slå kan man ikke vite. Selv om størrelsen er feil, kan jo hjertet slå lenger enn størrelsen tilsier.
Jeg synes dette var utrolig tungt, men det dere opplevde var nok mer sorgfullt enn denne hendelsen. Dere hadde jo sett lille underveis og når man ser hjertet slå etter uke 12, føles alt litt sikrere. Lang eller kronglete prøvetid gjør det enda verre å miste synes jeg.

Jeg ble gravid bare 6 uker etter SA. Alt så fint ut, bortsett fra truende abort pga blodansamling i livmor fra uke 5-15. Da blødningene ga seg, og vi hadde sett vesla vokse fint underveis, tenkte vi at alt var fint. Men neida, brått var fostervannet nesten borte og veksten dårlig i uke 18. Kort fortalt gikk vi og ventet og håpet i 2 måneder på at hun skulle vokse seg stor nok til et liv utenfor magen. Fostervannsprøve viste at hun var helt frisk. Dessverre var morkakesvikten for omfattende, hun ble bare ikke stor nok, døde i uke 27.

Så man kan trygt si at nervene sitter utenpå denne gangen. Vi har hatt flaks med at jeg blir raskt gravid. Da jeg ble gravid i mai i år, var det bare 13mnd siden vi startet å prøve. Likevel har det siste året vært utrolig tungt, og det kjennes godt.
En ting jeg har lært, er at sorgen over tapet av et barn ikke kan bestemmes i antall uker man var på vei.[emoji173]️
Jeg synes denne første delen av svangerskapet er vanskelig. Jeg får medisiner for å forebygge morkakesvikt, men det gir ingen garantier. I tillegg er jeg redd det skal være noe annet galt denne gangen. Det føles ut som at alt kan skje meg etter dette siste året.
Tror likevel det blir bedre når oppfølging på sykehuset starter. Det vil også hjelpe å komme forbi der morkakesvikt ble oppdaget, utelukke misdannelser som ikke er forenlig med liv, se babyen være mer enn 24 uker i størrelse, og komme forbi uke 27/28. Men den magiske grensa for meg denne gangen, blir når jeg har en hylskrikende baby i armene[emoji173]️[emoji173]️[emoji173]️[emoji173]️
Håper det skal være vår tur nå, Synne89, for det har vi virkelig fortjent [emoji4]
Vi har fortalt noen i nærmeste familie, og et par av mine venninner. Godt å ha noen å snakke med i blant. Forteller flere etter sykehusUL i uke 13.

Og, jeg mener virkelig ikke å skremme noen som er redd for å miste. Det er altså utrooooolig liten sjanse for å oppleve dette. Kan også legge til at man blir veldig ensom av å sitte med sorgen over et barn som omgivelsene ikke fikk bli kjent med, og som en selv ikke fikk kjenne mer enn noen måneder i magen. Jeg brukte lang tid på å orke å være sosial, og derfor var forumet gull verdt. Jeg tror det kan være en av grunnene til at man leser så mye om folk som har opplevd de grusomste ting her. Det ser ut som det er veldig vanlig, men det er heldigvis mindre vanlig enn det ser ut til her. Jeg kjenner til ett par som har mistet etter uke 12, og de fleste i min omgangskrets bare får babyer etter 9 mnd svangerskap, sånn uten videre dramatikk. Føles urettferdig for meg, men sånn er det heldigvis for de aller fleste[emoji173]️ [emoji4]


❤️ Forferdelig... Opplevd det verst tenkelige selv og føler med alle :(
 
[emoji173]️ Forferdelig... Opplevd det verst tenkelige selv og føler med alle :(

Huff..[emoji173]️[emoji173]️[emoji173]️ Livet er så alt for brutalt i blant[emoji22][emoji173]️[emoji177][emoji170] håper babyene kommer og gir oss et lite plaster på såret, selv om savnet alltid vil være der etter den vi ikke fikk ha hos oss [emoji170]
 
De "magiske" 12 ukene er ikke så mye mer enn "magiske" i anførselstegn for meg. Såklart betyr det litt, men kommer ikke til å tenke at "nå blir det baby" etter dir bedre når oppfølging på sykehuset starter. Det vil
fleste[emoji173]️ [emoji4]

Historien din er så trist og tenker at du nok har rett at de som har slike historier bak seg er mer aktive i forumet. Jeg leser ofte om prøvere som endelig får klaff og andre slike solskinnshistorier på forumet og gleder meg veldig over at ting endelig går bra for mange etter lang tid med vanskeligheter. Gleder meg til den dagen du poster at du har fått babyen din [emoji4]
 
Historien din er så trist og tenker at du nok har rett at de som har slike historier bak seg er mer aktive i forumet. Jeg leser ofte om prøvere som endelig får klaff og andre slike solskinnshistorier på forumet og gleder meg veldig over at ting endelig går bra for mange etter lang tid med vanskeligheter. Gleder meg til den dagen du poster at du har fått babyen din [emoji4]

[emoji173]️[emoji177][emoji170] Ja, jeg finner også trøst i å se at andre som har hatt en lang vei endelig blir gravide, får babyen sin osv., så solskinnshistoriene har vært med på å holde motet mitt oppe.
Utenfor forumverden kjenner jeg svært få som har hatt sa, eller det som verre er, og da føler man seg utrolig alene.
Men selv om jeg er redd, prøver jeg å ha trua på at denne graviditeten blir vellykket. SOM jeg gleder meg til å poste at jeg også har fått en levende baby[emoji7][emoji7][emoji7][emoji170][emoji170][emoji173]️[emoji173]️
 
Signerer det som Veivalsa skriver. Var aldri redd for å miste før vi mista i uke 21. Men som hun skriver, det er mye mindre sjanse for å oppleve dette. Så de 12 ukene er ikke spesielt magiske her heller, dessverre.
 
Trist å se st vi er flere som har opplevd det! Det er så vondt. Når jeg ble gravid igjen følte ikke jeg at dette var noe jeg ville skjule. Dette er en gledelig nyhet og vil dele den med alle. Om det skulle gå galt igjen, vet at jeg vil trenge folk rundt meg. Det værste man kan gjøre er å gå igjennom en slik vond sorgprossess alene. Vi hadde prøvd i nesten 3 år, så sorgen føler jeg ble tyngre.


Trist å lese hva du har vært gjennom :( :Heartred
Selv hadde jeg MA uke 12 i desember. Det var mange som viste det den gangen, og det angrer jeg ikke på. Det er godt å ha støtte i familie og venner. Nå er jeg 9+1 og veldig mange vet allerede, også fremtidig storesøster på 6 år vet at mamma har et frø, og at vi skal sjekke snart om det er blitt en baby. Var på ultralyd uke 7+6 og det så heldigvis bra ut da.:Heartred Ny 11+4
Jeg tenker det får bli opp til hver enkelt når de vil dele, for oss var det naturlig så tidlig. Det er ikke sånn at det deles offentlig da. Masse lykke til med tiden fremover :)
 
Så trist at dere mistet :(
Håper virkelig det går bra denne gangen ❤
Jeg er 11+2 og rundt oss er det nå veldig mange som vet det ...
Familien fikk vite det samme dagen som positive testen kom :p
Og etterhvert som dagene og ukene har gått så har vi fortalt det til venner og beskjente ..

Sist vi var gravid fortalte vi nyheten med en gang til alle .. men mistet( fant ut det i uke 10)
Det som var fint oppi alt var at det var så mange som brydde seg og det var egentlig litt godt å få litt trøst ( hvertfall i de mengder jeg /vi selv ønsket )

Masse lykke til videre :Heartred
 
Trist å lese hva du har vært gjennom :( [emoji813]red
Selv hadde jeg MA uke 12 i desember. Det var mange som viste det den gangen, og det angrer jeg ikke på. Det er godt å ha støtte i familie og venner. Nå er jeg 9+1 og veldig mange vet allerede, også fremtidig storesøster på 6 år vet at mamma har et frø, og at vi skal sjekke snart om det er blitt en baby. Var på ultralyd uke 7+6 og det så heldigvis bra ut da.[emoji813]red Ny 11+4
Jeg tenker det får bli opp til hver enkelt når de vil dele, for oss var det naturlig så tidlig. Det er ikke sånn at det deles offentlig da. Masse lykke til med tiden fremover :)
Trist å lese om MA[emoji173]
Grunnen til jeg likte innlegget ditt er det fine du har sagt til 6 åringen. Skal si noe ala det samme til min 8 åring. Føler jeg må si noe så hun vet hva som gjør at mamma er så dårlig uten at jeg har villet si at hun skal bli storesøster helt enda..
 
Mistet da vi var kommet halvveis i januar. Så jeg har fortalt det til de jeg vil skal vite det resten får vente. Kommer ikke til å å publisere noe før jeg er ca 24 uker. Føler også at denne 12 ukers grensen ikke gjelder for meg lenger dessverre[emoji20]
 
Back
Topp