Datomerking og "best før"..

therelo85

Forumet er livet
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Hvor nøye er dere på dette? Kaster dere yoghurten om den gikk ut på dato igår f.eks? :)

Ja jeg er føre var her:P Fikk i meg sur melk én gang som barn og det sitter i enda :P

Eg bruker syn og luktesans før eg kaster noe.

Jeg gjør det :p evt gir den til samboer, for han bare smaker på den for å finne ut om den kan spises.

Eneste jeg ikke er nøye på dato, er krydder og egg. Egg er like gode et par mnd etter dato:)

Eg bruker syn og luktesans før eg kaster noe.

Her og. Er ikke spesielt nøye på datoen, egentlig.. Med mindre det er VELDIG gammelt (i forhold til holdbarhet)..

Nå når jeg er gravid er jeg kjempenøye. Men til vanlig så bruker jeg smaks- og luktesans for å finne ut om det er greit å spise ;) kan ikke la sambo gjøre det for han kjenner IKKE om noe er utgått på dato! Bestilte oss pizza i går - hverken jeg eller sønnen vår klarte å spise (det smakte ikke godt) - sambo spiste masse (OG ble dårlig)

Yoghurt og egg blant annet holder seg lengre enn datomerking. Og jeg er ellers ikke nøye sålenge det ser og lukter greit. Kaster nok mat om ikke jeg skal kaste mat som er i orden også.

Lukter og smaker først, før jeg kaster.

Bruker nesa:)
Har brukt melk som er to uker over uten problem:)

Bruker sansene og finner ut om det er spiselig. Hvis ikke går det i søpla.

Lukter og ser på tingene før det eventuelt kastes. Kaster generelt lite mat, heldigvis. Yoghurt for eksempel holder seg jo langt over datomerkingen som er satt så lenge den står i kjøleskapet. Ingen grunn til å være hysterisk!

Bruker sunn fornuft og stoler på sansene mine jeg. Kjenner fort på lukta om noe er dårlig.

Yoghurt kan jeg fint spise 2 uker over datostemplinga. Yoghurten vil få bul på lokket om den er dårlig, noe jeg faktisk aldri har opplevd.

Egg kan også brukes leeeeenge over datoen, type en måned. Da EU-kravet for dato er helt på jordet i forhold til den reelle holdbarheten til egg.

Nå når jeg er gravid er jeg kjempenøye. Men til vanlig så bruker jeg smaks- og luktesans for å finne ut om det er greit å spise ;) kan ikke la sambo gjøre det for han kjenner IKKE om noe er utgått på dato! Bestilte oss pizza i går - hverken jeg eller sønnen vår klarte å spise (det smakte ikke godt) - sambo spiste masse (OG ble dårlig)
Tryggere å bruke sansene enn å se på datoen, noen ganger kan maten være ødelagt lenge før datoen er gått ut. Mens andre ganger holder det seg mye lengre. ;)

Back
Topp