Dato for barnehageoppstart

Salvia

Forumet er livet
VIP
Julibarna2014
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Heeelt nybegynner på dette, så beklager om jeg spør dumt nå.
Vi søkte barnehageplass fra 3/8, og fikk plass fra 17/8.
Da sitter vi med to uker uten barnepass, da vi begge har veldig vanskelig for å få fri fra jobbene våre i denne perioden.
Jeg trodde man kunne søke fra den datoen som passet oss, men det er kanskje felles oppstart eller noe?

Barnehagene klarer ikke å håndtere alle nye barna samtidig, så de må fordele utover måneden for å virkelig kunne fokusere på ett eller to nye barn av gangen. Når de nye da er blitt kjent med barna som går der fra før, kan de ta inn enda et "kull". Ofte er det én eller to ganger i uka i august at de tar inn nye barn. Det er gjerne én ansatt som dedikeres til det nye barnet de første par-tre dagene sånn at barnet ikke har så veldig mange å forholde seg til med en gang. Når de to har blitt kjent, involveres de andre ansatte og barna mer og mer.

MEN man kan snakke med styrer og høre om det er mulig å bytte, ofte får de jo henvendelser fra noen som har fått plass fra 1.august men har ferie fram til f.eks 20. og derfor vil utsette oppstarten sin, da kan det fort hende man får "bytte dag". Så forhåpentligvis ordner det seg. Vi hadde fått plass fra 13.august, men sa fra at vi gjerne ville begynne tidligere, og 31.juli fikk vi telefon med "vil frøkna begynne i barnehagen allerede imorgen?".

Barnehagene klarer ikke å håndtere alle nye barna samtidig, så de må fordele utover måneden for å virkelig kunne fokusere på ett eller to nye barn av gangen. Når de nye da er blitt kjent med barna som går der fra før, kan de ta inn enda et "kull". Ofte er det én eller to ganger i uka i august at de tar inn nye barn. Det er gjerne én ansatt som dedikeres til det nye barnet de første par-tre dagene sånn at barnet ikke har så veldig mange å forholde seg til med en gang. Når de to har blitt kjent, involveres de andre ansatte og barna mer og mer.

MEN man kan snakke med styrer og høre om det er mulig å bytte, ofte får de jo henvendelser fra noen som har fått plass fra 1.august men har ferie fram til f.eks 20. og derfor vil utsette oppstarten sin, da kan det fort hende man får "bytte dag". Så forhåpentligvis ordner det seg. Vi hadde fått plass fra 13.august, men sa fra at vi gjerne ville begynne tidligere, og 31.juli fikk vi telefon med "vil frøkna begynne i barnehagen allerede imorgen?".
Oi så bra, tusen takk for svar. Da skal jeg høre om vi kan få starte tidligere. :)

Noen barnehager følger skolerutene. Men ta en tlf og Hør med de:)

Oi så bra, tusen takk for svar. Da skal jeg høre om vi kan få starte tidligere. :)

Men vær også forberedt på at det kanskje ikke går, eller at du ikke får beskjed før sent. Så om det er mulig å planlegge vakter og evt bruke besteforeldre til barnevakt innimellom, ha hjemmekontor, eller andre løsninger som passer for din jobb, så ville jeg ha gjort en "worst case" avtale med sjefene hvertfall.

Men vær også forberedt på at det kanskje ikke går, eller at du ikke får beskjed før sent. Så om det er mulig å planlegge vakter og evt bruke besteforeldre til barnevakt innimellom, ha hjemmekontor, eller andre løsninger som passer for din jobb, så ville jeg ha gjort en "worst case" avtale med sjefene hvertfall.
Ja, avventer svar først. Hjemmekontor er umulig for meg, men kanskje mulig for sambo i verste fall. Besteforeldrene er oppbrukt, de har ikke mer ferie siden de skal passe ham mellom sambos perm og min ferie.. :)

Kanskje det finnes en tenåring eller student i nabolaget/familien som vil tjene noen kroner ved å være dagmamma i et par uker før skolestart?

Vi får antakelig starte 5/8. :) Skal få endelig beskjed på infodagen om en uke.

Me har søkt å starta fra 17/8. Fick Mail att me vill få info om start datum. Får hoppas de ikkje blir før 17/8 før då e me på ferie. Kan man risikera det?noen som vet?

Har også fått oppstart 17/8 eller noe slikt, og de to første dagene hans er planleggingsdager, så blir jo enda seinere :p regner med vi klarer å få det til å gå rundt uansett.

Om barnehagen følger skoleruta er PLASSEN fra 17/8 og su kan risikere å ikke få din oppstart før enda senere.

Vi hadde PLASS fra 1/8 med våre i ny bhg for noen år siden (her følger de ikke skoleruta, nytt bhgår 1/8 men oppstart var vel 1/8 for den ene, og 8/8 for den andre.

Her blei eg oppringt av styrer idag med spm. om når vi ønsket oppstart. Vi søkte plass fra 1/8, men er jo flere som har det som ønske. Bhg prøver å tilpasse så langt som mulig, men hvert barn skal ha 3dgr "for seg selv". Ved oppstart. Eg og styrer blei enige om oppstart 12.8, noe eg og samboer er godt fornøyd med:) Vi visste at oppstart kunne bli forskjøvet pga. flere nyoppstartede barn, så vi tok høyde for det når vi la kabalen for permisjonen :)

Hos oss begynner nytt bhgår den 17.

Det har også med at personalet (altså vi) også skal avvikle ferie fordelt på tidlig og sen pulje.

For at det skal være personale til å ta seg av både gamle og nye barn kan vi ikke ha oppstart før. Iallefall ikke på de største avdelingene. Jeg jobber på småbarn, og får bare nye barn, så vi får se om vi kan fordele litt tidligere i august også da de som har tidlig feire er på plass igjen.

Back
Topp