Dansk Salami - farlig?

Liis

Andre møte med forumet
Jeg ble plutselig akutt sulten tidligere idag, og helt desperat etter salami! (flere uker siden jeg har kjent meg sulten,og jeg spiser sjeldent/aldri salami) I kjøleskapet fant jeg en uåpnet pakke med dansk salami...og jeg klarte å trøkke i meg et helt rundstykke med masse salami på.

Nå har jeg dårlig samvittighet. Tenkte ikke på at det kunne være fy-fy der og da..
ER salami farlig? Æææ.

Det er vel ikke varmebehandlet, tror jeg, så sånn sett bør man ikke spise det. Men sjansene for at det var noe skummelt i det du spiste er mikroskopiske, så jeg ville ikke tenkt mer på det. :)

Salami går jo under spekemat, som man i følge matportalen bør unngå i svangerskapet. Jeg vet det finnes jordmødre som mener at salami går bra så lenge den er fersk, mens andre sier man bør unngå det helt. Nå skal det nok mye til for at det skjer noe på grunn av ETT salamimåltid da, så ikke grav deg ned pga det :)

Så lenge pakken ble ny åpnet hadde ikke jg hatt noen problemer med det.

Så lenge pakken ble ny åpnet hadde ikke jg hatt noen problemer med det.

Når det gjelder spekemat så har det ingen betydning hvorvidt pakken er nyåpnet eller ikke. Kjøtt som ikke er varmebehandlet kan inneholde toxoplasma og parasitten finnes i kjøttet før slakting. Hvis man vil være helt sikker på å unngå toxoplasma så må altså kjøttet varmebehandles.

Når det er sagt så har det helt sikkert gått bra med deg, Liis. Sjansen for å bli smittet er jo mikroskopisk og i starten av svangerskapet er risikoen for å overføre en eventuell smitte til fosteret mye mindre enn på slutten. Så du kan nok ta det helt med ro. Men for å være på den sikre siden så ville jeg nok ikke spist mere.

Når det gjelder spekemat så har det ingen betydning hvorvidt pakken er nyåpnet eller ikke. Kjøtt som ikke er varmebehandlet kan inneholde toxoplasma og parasitten finnes i kjøttet før slakting. Hvis man vil være helt sikker på å unngå toxoplasma så må altså kjøttet varmebehandles.

Når det er sagt så har det helt sikkert gått bra med deg, Liis. Sjansen for å bli smittet er jo mikroskopisk og i starten av svangerskapet er risikoen for å overføre en eventuell smitte til fosteret mye mindre enn på slutten. Så du kan nok ta det helt med ro. Men for å være på den sikre siden så ville jeg nok ikke spist mere.
ja det vet jeg, men toxoplasmosen er ikke glad i salt mat, så det er størst fare for listeria, og den er på utsiden og det skal litt til at den har kommet seg inn og fått tak i oppskjært nytt pålegg.

jeg ville ikke spist det helt uten videre, men når skaden allerede er skjedd så er det ufint å gjøre andre engstelig, synes jeg. Mitt triks er å lage ostesmørbrød ( og ergo varmebehandle) det jeg får veldig lyst på.

ja det vet jeg, men toxoplasmosen er ikke glad i salt mat, så det er størst fare for listeria, og den er på utsiden og det skal litt til at den har kommet seg inn og fått tak i oppskjært nytt pålegg.

jeg ville ikke spist det helt uten videre, men når skaden allerede er skjedd så er det ufint å gjøre andre engstelig, synes jeg. Mitt triks er å lage ostesmørbrød ( og ergo varmebehandle) det jeg får veldig lyst på.

Det har overhodet ikke min intensjon å være ufin eller å gjøre noen engstelig. Som jeg skrev så har dette garantert gått helt bra. Men jeg synes det er dumt hvis noen leser denne tråden og tolker det dithen at det er helt ufarlig å spise salami så lenge pakken er nyåpnet. Dette er et forum for informasjonshungrige gravide som kanskje ikke alle er like opplyste som deg på hva som er retningslinjene. Risikoen er jo som du sier liten, og mange velger å spise salami i svangerskapet. Men da synes jeg dette skal være et bevisst valg man tar, ikke fordi man leser noe ut av sammenheng og oppfatter at det som at det er helt risikofritt.

Synes det er dumt at Grilstad sluttet å lage kokt salami, jeg. Det hadde vært noe nå!!

Jeg ble plutselig akutt sulten tidligere idag, og helt desperat etter salami! (flere uker siden jeg har kjent meg sulten,og jeg spiser sjeldent/aldri salami) I kjøleskapet fant jeg en uåpnet pakke med dansk salami...og jeg klarte å trøkke i meg et helt rundstykke med masse salami på.

Nå har jeg dårlig samvittighet. Tenkte ikke på at det kunne være fy-fy der og da..
ER salami farlig? Æææ.

Ååå... Nå fikk jeg skikkelig lyst på salami!! Har helt sikkert gått helt fint. Ikke bekymre deg, bare hold deg unna salami videre:)

Back
Topp