OBS riktig er 3,5 år
Jeg elsker Danmark.
Jeg har vært 2 uker på charterferie med 2,5 åring og 8 mnd gammel baby.
2 uker ferie i USA med 3,5 åring og 1,5 åring.
Og 3,5 uke på USA- og cruise-ferie med 4,5 åring, 2,5 åring og 6 mnd gammel baby.
Vi var riktignok flere voksne enn to, på disse feriene.
Utenom disse feriene, så har jeg reist mye med jentene både med og uten andre voksne (de snart 12, 14 og 16).
Min erfaring er at det beste er å unngå for mye planlegging av aktiviteter når de er så små. Planlegg måltid, hvile, og en mulighet for at barna kan aktivisere seg litt selv; lekeplasser eller lekeparker, dyrepark, vannpark, naturvitenskapelig museum, Teknisk museum. Det er mer enn nok med en aktivitet annenhver dag, evt to dager og to dager hvile. Det kan bli mye inntrykk for små barn, og det er greit å ha i bakhodet at de kan bli overstimulert, som kan ende med sutring og krangling. Gode forberedelser til aktiviteter, evt vise bilder fra nett og forklare, har fungert bra for meg og gitt realistiske forventninger.
Danmark har mange severdigheter tilpasset barn, både gratis og som koster penger. Fine strender, lekeplasser, og alle de kjente legoland, Lalandia, Djurs sommerland, Fårup sommerland, Givskud zoo, Tivoli i København (men det blir sikkert litt langt å kjøre).