Dagsoving...

Luckie

Elsker forumet
Hvor sover deres babyer på dagen?

Sliter som sagt med dagsoving her... lurt på og legge han i senga på dagen, men redd for å ødelegge søvnen på natta da.... er det dumt å bruke senga til soving på dagen tro?

Nei altså, mange bruker senga på dagen også, så det behøver ikke ødelegge noe.

Men en annen ting... Og ikke ment negativt eller slemt..

Men har lest innleggene dine, og jeg lurer på om du stresser mye? Prøver ut mange forskjellige ting på kort tid?

For bare det at du er stresset kan påvirke baby, både med soving, spising osv.

Så hvis du stresser mye med flere ting, så kanskje ta det litt mer rolig?

Jeg vet ikke, men bare et forslag :)

Som liten i fjor vår og sommer sov hun bare inne. Da var det der vi fikk til best temperatur, ettersom det var 30 grader ute.
Etter hetebølgen og helt siden har hun sovet ute i vogn :)

Når mine var små lå de i vugga i stua de første 3 mnd (eller bærrsele hvis de ikke ville sove der) deretter i egen seng på soverommet. Hadde da gardinene åpne sånn at det var dagslys på rommet. Ikke noe problem med nattesøvn. Mine har vært vandt til å bli lagt først i vugge deretter egen seng sånn at den overgangen gikk fint for oss. Men hvis du allerede har problemer med dagsoving så er det ikke sikkert at babyen synes det er greit å bli lagt der første gang du prøver. Ville i såfall prøvd litt over tid sånn at babyen vender seg til det (hyppige endringer sv rutiner kan uro babyen mer)

Sliter som sagt med dagsoving her... lurt på og legge han i senga på dagen, men redd for å ødelegge søvnen på natta da.... er det dumt å bruke senga til soving på dagen tro?

Det kommer ikke til å ødelegge er min erfaring :)
Sov i min seng både dag og natt, han visste likevel godt når det var kveld og det før 3 mnd.

Min har hatt dagsoving litt her og der. Fra babynest på sofaen ved siden av meg, oppå meg, i vugge på stua, senga si, senga vår og vogna. Sov i senga da det var kvelende varmt ute, og da det var alt for kaldt. Merka ikke noe forskjell på nattesøvnen av den grunn. Han likte dog ikke å sove i senga si på dagtid, så ble fort litt kortere dupp. Løste det med samsoving i vår seng. Uthvilt mor og baby, vinn-vinn! :)

Yngste sov i sengen på dagtid en periode, kjenner flere som har gjort det slik, kan ikke tro at det skal ødelegge noe :)

Min sov enten på puppen, i fanget, i bæresele eller i senga med meg frem tii han var godt over året gammel :) Sov aldri i vogn, sov på natta fordet.

Nei altså, mange bruker senga på dagen også, så det behøver ikke ødelegge noe.

Men en annen ting... Og ikke ment negativt eller slemt..

Men har lest innleggene dine, og jeg lurer på om du stresser mye? Prøver ut mange forskjellige ting på kort tid?

For bare det at du er stresset kan påvirke baby, både med soving, spising osv.

Så hvis du stresser mye med flere ting, så kanskje ta det litt mer rolig?

Jeg vet ikke, men bare et forslag :)

Det kan godt hende ... blir litt bekymret over mange ting.... på engang Hehe...

Det kan godt hende ... blir litt bekymret over mange ting.... på engang Hehe...

Ja det var det jeg følte at du er...

Hold deg til en ting om gangen, ikke prøv ut mye forskjellig. Vil du at baby skal sove i senga prøver du det over et par uker. Ikke bare en dag.
Noen babyer må ha mer struktur og faste ting, andre er mer fleksible. Akkurat som oss voksne.

Og så må du prøve å stresse ned å tenke at det meste er helt normalt :)

Alle babyer er forskjellige, og det er mange normaliteter. Så lenge baby spiser, sover og er blid og fornøyd er det i orden. Det er også i orden om baby er urolig. Det kan være utviklingssprang, det at du er stresset og prøver nye ting og at baby merker at du er stresset. De senser vår sinnsstemning veldig fort.

Lykke til, jeg er ganske sikker på at du finne ut av det ❤️

Vi har altid brukt senga til dagsoving også, har ikke vært noe problem. I starten hadde vi på mer lys da så det skulle «oppfattes» litt mer forskjell mellom dag og nattsoving, men det hadde sikkert gått greit utenom også. Nå gjør vi ikke noe forskjell på dag og nattspving forsi hun har kommet godt inn o døgnrytme så hun vokner uansett av seg selv til «vanlig» tid:-)

Vi slet også med dagsøvn. Men min tanke var at om jeg ikke får han til å sove med rugging i ei god og lun vogn, så får jeg han ikke til å sove i senga hvertfall, hehe. Vi var tålmodige, gikk gjennom en lang tøff periode med smådupper på dagtid. Plutselig en dag ble det bedre og han begynte å bruke kortere tid på å sovne og sov lenger i gangen. Da hadde vi kjørt samme opplegg rundt legging på dag over lang tid til tross for at det var vanskelig. Brukte også bæresele på enkelte dupper. Slitsom periode, men det går over:)
Jeg tenkte også at det var lurt at han var vant å sove i vogn da jeg visste at der var det de brukte i barnehagen - men er ikke sikkert det har noe å si egentlig. De venner seg visst til det meste i barnehagen sier folk:)
Men om du vil prøve senga, så gjør det:)

Her sover hun som regel kun i vognen sin på dagtid (helst ute), men noen ganger i bil eller i bæresele også. Hun har aldri klart å sove inne i sengen sin på dagtid, på kvelden derimot går det helt fint. Vi hadde en lang periode hvor hun sov maks 28 min per dupp. Nå er vi nede i en dupp og hun sover fra 40 min til 1 time og 10 min.

Du kan fint bruke sengen til å sove i, også på dagen. Det er det den er laget for. ;)

Back
Topp