Dagsoving?

**Anim**

Glad i forumet
Hvordan skjønte dere at deres små måtte kutte ut dagsovingen sin i bhg/hjemme?

Her er det nå siden mandagen vært et evig spetakkel når guttungen skal legge seg kl 19.00.
I går holdt han på til kl 21:00. Og da var jeg helt skutt. Han hadde så mye energi, og var litt grinete.
I dag var han i seng 19:30, siden han lå på sofaen og slappet av og pilte på badet for kveldstell når han fikk beskjed om det. Men han ligger oppe nå å nekter å sove. Så lurer på om han egentlig er klar for å kutte ut dagsoving i bhg/hjemme. Han blir 2 år i Januar og sover 1 time i bhg nå....

Vi slutta for 1 uke siden. Da hadde hun brukt 1-2 timer på å sovne en stund, og var ikke serlig trøtt på kvelden. Hun brukte også veldig lang tid på å sovne i bhg, opptil 1 time der og. Nå sovner hun på 5 minutter, og sover så mye bedre gjennom hele natta.

Hun har fortsatt hvilestund i bhg da, hun legger seg ned sammen med de andre, men hun sover ikke :)

Ser nå at su skriver mandagen, mener du for 2 dager siden?
Det er jo bare et par kvelder med "bråk", det kan jo være så mangt. Han er jo ikke gamle gutten :)

vi slutta når han slutta å sovne på dagen når vi prøvde å legge han.

Babelle skrev:
Ser nå at su skriver mandagen, mener du for 2 dager siden?
Det er jo bare et par kvelder med "bråk", det kan jo være så mangt. Han er jo ikke gamle gutten :)

sign.. litt vel tidlig å konkludere med at det er pga dagsovinga etter 2 dager!

Jeg ville kanskje heller tenkt i retning overtrøtt/for sliten/overstimulert og forsøkt å latt ham sove litt lenger på dagtid hvis noe. Det er som de andre skriver her, litt tidlig å konkludere etter to dager. Ser han sover en time på dagen, og tenker at han nok trenger såpass. De fleste gjør det iallfall, men barn er jo forskjellige.. :) Lykke til! Slitsomt når de ikke legger seg "som de skal"!

3xS skrev:
vi slutta når han slutta å sovne på dagen når vi prøvde å legge han.

Samme her, han bare sluttet av seg selv.

Takk for svar jenter Får se ann litt. Har ikke lyst til å ta av han den ene timen han har. For da blir han umulig å ha med å gjøre i bhg sikkert...

Han holder på å slutte med det nå.. er sjelden han sover på dagen nå , men han har ikke slutta helt... han er rett og slett ikke trøtt nok på dagen og bare hyler og skriker når jeg legger han... Så det tar jeg som ett tegn på at han er ferdig med dagsoving,... men om han er ekstremt trøtt en dag så sover han litt på dagen...

Vår yngste er omtrent på alder med din. Hun har ikke fått sove om kvelden i to måneder nå. Etter vi skrudde klokken, sovner hun som oftest før 20.30, men jeg legger henne 19.00. Før vi skrudde klokken, var det kvelder hun ikke sovnet før 21.30. I dag la jeg henne 30 minutter senre enn vanlig, og da sovnet hun pang med en gang. Hvis ungen din har begynt å tulle denne uken, tenker jeg det har noe med klokkeskruen å gjøre. Jeg vurderer å kutte daghvilen til 30 minutter i stedet for en time, men da har vi prøvd alt mulig annet i 2 mnd. Hun begynte å sove kun en time på dagtid før hun var ett år, så det er ikke usannsynlig at hun trenger mindre nå...

Back
Topp