Dagsoving og større barn (3+)

Minerva

Forumet er livet
VIP
Vi hadde egentlig kuttet ned/ut dagluren, men den er nå gjeninnført - maks 1 time.
Uten dagsøvn har jeg en gutt som nesten uten unntak sovner på bussen hjem (minst halvtimes busstur) og PtG en gutt som sovner i vogna og er overtrøtt og grinete på kvelden.
Hos meg sovner han ofte LENGE etter at jeg har lagt ham, selv om jeg merker han er trøtt.

Med dagsøvn er det mulig å holde ham våken i vogn/på buss, og kveld/legging går greit hos pappan.
Hos meg er det fremdeles leggevansker, men merker ikke så stor forskjell med/uten dagsøvn.

Vi merker at gutten sover i minste laget - synes alltid han har ringer under øynene, han sovner lett på reise, er skikkelig trøtt på kveldene (selv om han ikke vil innrømme det) og i helgene sover han lenger om morgenen - da sover han fort 13-14 timer i strekk + evt. daglur.

Barnehagen maser om at vi skal kutte dagsovingen - han får ikke vært med ut og lekt fordi det kræsjer med sovingen, det stjeler av tiden med spesialpedagogen osv.
Men vi (og spesielt pappan) føler at han har behov for mer søvn når vi prøver oss uten en "powernap" på dagen.

Fagpersoner sier barn i 3-6-års alderen skal sove 10-12 timer i døgnet, selv om det er litt individuelt.

Det er ikke mulig å la ham sove lenger på nettene - vi er hjemme 17.50 og jeg legger ham 19, og nå, etter at jeg har gått ned litt i stillingsprosent på jobb gr. søvnproblemene MINE må vi opp 6.30 for å rekke barnehage og jobb. Før måtte vi opp 5.30...

* Hvor mange av dere har barn som må sove på dagtid?
* Hvor mange har barn som har sluttet selv, hvor mange har bestemt at barnet skal slutte, hva slags konsekvenser merker dere?
*Dere med større barn - hvor lenge har barnet hatt behov for dagsoving?

jenta mi fyller 3 i mars og har behov for å sove en time i bhg. Her hjemme kan hun droppe luren, men da legges hun på slaget sju og slokner med engang.
Hjemme kan hun også legge seg senere på dagen og sove flere timer, og allikevel legge seg til rimelig tid.
så hun trenger søvn på dagtid enda ja.

Her slutta hun selv da hun var 26 mnd, og det gikk ganske knirkefritt. Unger er jo forskjellige, så lenge de er fornøyd hadde ikke jeg brydd meg om hva bhg sier!

Jenta vår blir 3 i mai...hun sover rundt 1 time i barnehagen og (1,5 time hjemme) Men når hun feks sover til 08.30 og hun legges kl 19.30 så er det ikke alltid hun vil sove[:D]

Snuppa her sluttet å sove på dagen i sommer, da var ho 4år og 3-4 Mnd. Sluttet helt selv.

har kuttet ut dagsovingen - men det hender titt og ofte at han sovner i bilen på vei hjem fra bhg.

Veslemor sov på dagtid helt til hun ble 2år da sluttet vi sluttet i sommeren, siden vi slet virkelig å få lagt henne på kvelden.
Men når høsten kom og jeg begynte 100% så ble hun altfor sliten og derfor sov henne ett år til i bhg. Sluttet i sommer da hun var 3.
Nå går det strålende. Selfølgelig var hun sliten i begynnelsen men det gikk fort over når rutinene kom i orden.[:)]

Snuppa her ble 3 år i oktober og hun MÅ ha den luren (max 1,5 time)på dagtid i b.hagen..ellers sovner hun ved middagsbordet i 16 tiden..

Her sluttet Pernille da hun begynte på stor avdeling i høst, da var hun 2 ,5 år. Hun har
ingen problemer med å ikke sove, selv om hun sovner så fort hun kommer i en bil mer
enn 5 minutter [:-]

Legger seg 1930 og står opp ca 7 på hverdagene, sover til ca 830 når vi har fri [:D][:D]

Her sluttet hun og sove på dagtid når hun var 2 år. Nå er hun 3 1/2 år og fortsatt må vi ha avledningsmanøver i bilen noen ganger for at hun ikke skal sovne på vei hjem fra bhg.

Gutten vår er 3 år og 3 mndr og sover på dagtid fremdeles. Merker at behovet ikke er like stort lenger så hender han ikke sover i bhg, men han ligger og hviler/slapper av. Dette har gjort at en av de ansatte har drevet og mast om når han legger seg og står opp, for de to andre som er like gamle som ham sover så da må jo liksom han sove og. Hun har sagt til mini at han må stå opp tidligere og vekke mamma og pappa. wtf liksom.

Jenta mi sover en times tid i bhg fordi hun blir veldig sliten og klar av alle intrykkene, hun har spesielle behov

Back
Topp