Dagsoving -gråt

loolly

Andre møte med forumet
Hei. Har ei utrolig snill jente på 5 mnd som plutselig de siste to-tre ukene har litt problemer med å sovne på dagen. Før har det holdt med byssing eller sutt, nå nytter ingenting. Ho MÅ grine før ho sovner. Har prøvd å bare legge henne i vuggen med kosefille og sutt, men hun bare skriker og det ender til slutt opp med at jeg tar henne opp etter en stund og vugger henne i søvn. Da sovner hun til slutt, men igjen mye gråt. I vognen må hun også grine en stund før hun sovner. Ho har aldri vært slik før dermed er jo jeg litt ekstra "var" for denne hylingen. Har tenkt om hun kan ha fått noen dårlig assosiasjon til søvn på dagen, men skjønner ikke hva det kan være. Tenkte og litt på om det var noe tenner på gang, men kan ikke se eller kjenne noen. Tips, gode eller dårlig, taes imot med stor takk. Må prøve noe hvertfall!

Hei. Har ei utrolig snill jente på 5 mnd som plutselig de siste to-tre ukene har litt problemer med å sovne på dagen. Før har det holdt med byssing eller sutt, nå nytter ingenting. Ho MÅ grine før ho sovner. Har prøvd å bare legge henne i vuggen med kosefille og sutt, men hun bare skriker og det ender til slutt opp med at jeg tar henne opp etter en stund og vugger henne i søvn. Da sovner hun til slutt, men igjen mye gråt. I vognen må hun også grine en stund før hun sovner. Ho har aldri vært slik før dermed er jo jeg litt ekstra "var" for denne hylingen. Har tenkt om hun kan ha fått noen dårlig assosiasjon til søvn på dagen, men skjønner ikke hva det kan være. Tenkte og litt på om det var noe tenner på gang, men kan ikke se eller kjenne noen. Tips, gode eller dårlig, taes imot med stor takk. Må prøve noe hvertfall!
Hei!
Det er ingen god følelse å være forelder når barnet gråter og man ikke helt vet hva som er årsaken. Ofte gråter barn bare fordi de er trette, og for at de trenger litt tid for å finne den gode roen og sovne. Dersom du som mor vet at hun er trett og mett, er det beste du kan gjøre å trygge henne ved å snakke rolig og vise at du er nærheten når hun skal sove. Ofte føles det som om barna gråter mye lenger enn det som er tilfelle. Se på klokka, og ikke la det gå mer enn fem minutter før du går inn til henne og stryker henne på kinnet og snakker beroligende. Vis barnet ditt at du har ro og trygghet og forsikre henne om at du som mor vil passe på henne når hun sover. Dette virker beroligende på jenta di. Fortsett å gjøre dette hver gang hun skal sove, så vil hun lære seg etterhvert å falle til ro og at sengen er en plass hvor man skal sove og at det er trygt der med mor i nærheten. Dersom du tar tiden, vil som regel tiden det tar for å få henne til å sovne, avta for hver dag. Lykke til! Hilsen Elin.

Back
Topp