Dagseng/krybbe for baby

Arktis

Glad i forumet
Oktoberfruene 2018
FebbisBebbis2021 ❄️
Babyen min er straks 10 uker, og far og jeg har vært opptatt av å ikke kjøpe for mye ting før fødsel, og heller se hva vi får bruk for etterhvert.
Vi brukte babynest til "oppbevaring" av baby på dagtid den første tiden, og bedside crib til soving på natt. Vi fant ut at babynestet tok utrolig stor plass i den lille sofaen vår, og siden lille ikke ville sove i bedside criben, tok vi den ut i stua og hadde han der om dagen.
Men nå sover han i bedside criben om natten igjen, og den er derfor flyttet tilbake inn på soverommet! Er det dumt, sånn søvnhygiene-messig, å trille den ut om dagen og inn igjen på soverommet om natten? Bør baby ha to ulike steder å ligge på dag og natt?

Lille blir jo større og større og krever mer stimuli om dagene, men vi har fortsatt behov for et sted han kan "oppbevares" på dagtid. Jeg har forsøkt å få ham til å sove lurer i senga si på soverommet, og jeg tror vi kommer dit etterhvert :p Hva slags løsning har dere? Bør jeg investere i en vugge eller lignende til ham på dagen? Vil gjerne tenke langsiktig, noe som vil brukes i lengre tid fremover.
 
Vi kjørte bed-side’n mellom rommene, funker helt fint ;)
 
Vi kjørte bed-side’n mellom rommene, funker helt fint ;)
Høhø, var egentlig det jeg ville høre :D Har bare lest at det kan ødelegge for nattesøvnen om de ligger i samme seng på dagtid, men er uten tvil mest praktisk å bare trille den ut på stua :p
 
Tror vel mer at det handler om omgivelsene, enn hva de ligger i, når man snakker om å ødelegge rutinene for soving på natt.

Så lenge soverommet er litt kjølig, mørkt og stille og stua er lys, varmere og mer bråk, så tviler jeg på at babyen skjønner at den ligger i den samme sengen som på natten :)

Vi varierer på å «oppbevare» han i babynestet i sofan, babygym og vippestol på dagen, men soving på dagtid skjer ute i vogn.
 
Høhø, var egentlig det jeg ville høre :D Har bare lest at det kan ødelegge for nattesøvnen om de ligger i samme seng på dagtid, men er uten tvil mest praktisk å bare trille den ut på stua :p

Du ødelegger ikke rutinene når miljøet rundt er helt annerledes for sovingen :) vi har forskjellige rutiner for nattsoving og dagsoving, det forstår babyer tidlig :)
 
Helt bortkasta å kjøpe krybbe nå. Om dere skal ha noe så skaff heller ei babygrind og gjør halve til lekeområde (med babysyk eller lignende) og andre halvdel til soveområde med babynest.
 
Enig med tekopp her. Ville heller hatt lekegrind da dere vil ha mye mer nytte av den i tiden fremover også. Vi sluttet å bruke vuggen når han var ca 4 mnd fordi han begynte å snu seg. Her har han sovet i bedside (ca like lenge) på natten. Men han har sovet i vognen på dagtid hele veien. Helsesøster sa han burde sove forskjellige steder på dagen (ikke bare i vogn), men nå er han snart 9 mnd og vi bruker fremdeles bare vogn til soving på dagen. Nå sover han ute da.
 
Helt bortkasta å kjøpe krybbe nå. Om dere skal ha noe så skaff heller ei babygrind og gjør halve til lekeområde (med babysyk eller lignende) og andre halvdel til soveområde med babynest.
Det var lurt, takk for tips :D
 
Babyen min er straks 10 uker, og far og jeg har vært opptatt av å ikke kjøpe for mye ting før fødsel, og heller se hva vi får bruk for etterhvert.
Vi brukte babynest til "oppbevaring" av baby på dagtid den første tiden, og bedside crib til soving på natt. Vi fant ut at babynestet tok utrolig stor plass i den lille sofaen vår, og siden lille ikke ville sove i bedside criben, tok vi den ut i stua og hadde han der om dagen.
Men nå sover han i bedside criben om natten igjen, og den er derfor flyttet tilbake inn på soverommet! Er det dumt, sånn søvnhygiene-messig, å trille den ut om dagen og inn igjen på soverommet om natten? Bør baby ha to ulike steder å ligge på dag og natt?

Lille blir jo større og større og krever mer stimuli om dagene, men vi har fortsatt behov for et sted han kan "oppbevares" på dagtid. Jeg har forsøkt å få ham til å sove lurer i senga si på soverommet, og jeg tror vi kommer dit etterhvert :p Hva slags løsning har dere? Bør jeg investere i en vugge eller lignende til ham på dagen? Vil gjerne tenke langsiktig, noe som vil brukes i lengre tid fremover.

Vi brukte lekegrind både til leking og til lurer så lenge han godtok å sove i stua, var vel til 3-4.mnd. Etter det har lekegrinda vært gull, får vondt i ryggen av å løfte helt fra gulvet og fikk fort tung baby. Da han ble større kunne vi senke bunnen i lekegrinda, men nå er han 10 mnd og føler seg oftest som løve i bur når han sitter der :p

Han sover forresten lurer i senga si på dagen nå, og det gjør ingenting for døgnrytmen, han vet når det er natta likevel ;)
 
Her har mine sovet i samme seng dag og natt så og si fra dag en. Når de ble 3 mnd begynte de med dagsoving på soverommet. Gått helt fint.
 
Hva med å ta vort babynestet fra sofaen når det ikke er i bruk og flytte det dit når det er i bruk:)

Det gjør jeg:)
 
Back
Topp