Dagpenger/foreldrepenger/jobbsituasjon

Cassandra00

Andre møte med forumet
Noen som er/har vært i samme situasjon!

Jeg ble permittert fra jobben min i april og fikk ett nytt vikariat i juni som nå varer til 28 desember.. altså 6 uker før jeg skal i permisjon!

Jeg kommer jo ikke til å få ny jobb høygravid som trenger tilrettelegging jeg hadde vært sykemeldt om jeg ikke hadde hjemmekontor.

Nav mente jeg kunne søke permisjon fra den dato jeg mistet jobben.. men det er jo 9 uker før baby kommer, da mister jeg jo mye av permisjonen sammen med baby og har heller ingen jobb å gå tilbake til!

Alternativet slik jeg ser det er at når kontrakten går ut så må jeg enten være sykemeldt/arbeidsledig.

Neste spørsmål er hva jeg gjør når permisjon er over om jeg ikke har fått ny jobb å gå tilbake til. Går jeg over på dagpenger? Når må jeg eventuelt søke?

Hver gang jeg ringer nav får jeg forskjellige svar og ikke mye å finne på nett heller..
 
Ei venninne fikk aap i mellomtiden da hun var ferdig med utdannelse og det var kort tid før hun skulle ha permisjon. Sjekk ut om du kan få det.
 
Det mest økonomisk gunstige vil være å ta ut sykmelding før vikariatet ditt utløper. Da kan du få sykepenger fram til du går ut i permisjon. Sykepengene teller som lønn ved beregning av permisjonspenger. Hvis du går over på aap så vil du gå ned i inntekt og det kan få betydning for hvor mye du får utbetalt i permisjonen. Permisjonspengene regnes ut av de siste 3 måneders inntekt før du begynner å ta ut permisjon. Jeg vet ikke om det er noe unntak fra dette hvis du går over på AAP, det må du evt dobbeltsjekke med NAV. Har lest begge deler på nettsidene deres... Jeg mener selvsagt ikke at du skal fake sykmelde deg, men jeg forstår deg sånn at du allerede nå har behov for tilrettelegging, så jeg regner med at det er en viss mulighet for at du får behov for full sykmelding etterhvert.
 
Back
Topp