Dagpenger etter perm

S@ra

Elsker forumet
Mamma-permen min er snart over,kontrakten på jobben er ikke forlenget og blir det
ikke heller. Har jeg krav på dagpenger hvis jeg ikke får meg ny jobb når permen min er ferdig?
Var sykemeldt i sv.skapet frem til permen begynte.

Om du oppfyller kravene for å få det så kan du søke dagpenger ja.. Må ha tjent 109 000 i fjor eller 230 000 og no over siste 3 år... Er en del andre krav også, sjekk www.nav.no

ORIGINAL: Pearl

Om du oppfyller kravene for å få det så kan du søke dagpenger ja.. Må ha tjent 109 000 i fjor eller 230 000 og no over siste 3 år... Er en del andre krav også, sjekk www.nav.no

Regnes sykepenger og permisjonspenger som grunnlag da? Eller må det være lønnsinntekt?

Det må være lønnsinntekt ja.. Men om man oppfyller kravet om lønnsinntekt og i tilleg har mottat ytelser så kan de være med på å øke dagpenge grunnlaget..

Det må være lønnsinntekt ja.. Men om man oppfyller kravet om lønnsinntekt og i tilleg har mottat ytelser så kan de være med på å øke dagpenge grunnlaget..

Men er det det man har fått utbetalt,eller før skatt?
Jeg jobbet jan-juni også ble jeg sykemeldt..

Jeg vil tro det er brutto inntekt som gjelder.. Det er iallefall det som gjelder ved andre ytelser fra nav.. Skatteprosenten er jo forskjellig fra person til person avhengig av inntekt og fradrag så hadde vært rart om netto inntekt ble lagt til grunn...

Jeg vil tro det er brutto inntekt som gjelder.. Det er iallefall det som gjelder ved andre ytelser fra nav.. Skatteprosenten er jo forskjellig fra person til person avhengig av inntekt og fradrag så hadde vært rart om netto inntekt ble lagt til grunn...

Jeg også syns det er rart,men mener jeg har lest at det står på nav sine sider at man må ha fått utbetalt arbeidsinntekt på 113462,-
Jeg får vel nesten ringe de [8|]

Ja, men du FÅR jo utbetalt en større sum enn du får inn på konto - arbeidsgiver betaler deg BRUTTO lønn først, og SÅ trekker de fra skatten du skal betale (som jo er helt individuell for hver enkelt) og det du faktisk får inn på bankkontoen din er NETTO lønn.. Håper du skjønte?

Ja, men du FÅR jo utbetalt en større sum enn du får inn på konto - arbeidsgiver betaler deg BRUTTO lønn først, og SÅ trekker de fra skatten du skal betale (som jo er helt individuell for hver enkelt) og det du faktisk får inn på bankkontoen din er NETTO lønn.. Håper du skjønte?

Egentlig ikke.. [8|] Så jeg må ikke ha fått utbetalt 113000 da med andre ord?

ORIGINAL: S@ra

Egentlig ikke.. [8|] Så jeg må ikke ha fått utbetalt 113000 da med andre ord?

Jo du må ha fått utbetalt 113 000 kr.. Men ikke NETTO, men brutto.. Brutto lønn er lønn FØR skatt, om du ser på lønnsslippen din vil du se to summer - den reelle lønna di (= bruttolønn), hva du betaler i skatt(står som et fratrekk med minus foran), og hva du faktisk får på konto (= netto lønn=) Brutto lønna er alltid høyere enn netto lønna..
Om du er usikker på om du fyller kravet er det bare å ta kontakt med NAV..

Da skjønte jeg det[:)] *endelig* Takk for svar [:D]

Back
Topp