Dagmamma vs: barnehage

solsikk1

Blir kjent med forumet
Noen med erfaringer her, vi har fått barnehageplass, men har også mulighet til å ha vesla hos dagmamma. Hun er 14 mnd.

Jeg ville tatt barnehage..

Er litt risiko med dagmamma;
Er hun syk, kan ingen passe barna.. 
Har hun en dårlig dag, får de ikke luftet seg.. 

Jeg ser bare positivt med barnehage.. Jeg var selv hos dagmamma og ikke noe jeg ville gjort med mine barn! :) 

hei
jeg er kanskje litt inhabil her men du kan hvertfall få høre min mening:)OM du bør ha barnet i barnehage eller hos dagmamma kommer etter min mening helt ann på barnehagen. Jeg jobber selv i barnehage som førskoleærer. Jeg har fordypet meg siste året i småbarnspedagogikk, jobbet hardt for at alle andre på min avdeling også bli kurset i småbarnspedagogikk.. Så nå har jeg et år fordypning ifagfeltet og alle assistentene har vært på kurs en kveld i uka i 1/2 år.
Etter vi fikk denne faglige kompetansen endret  vi helt praksisen vår, vi gjorde ting på helt andre måter og ser barna med ''nye øyne''.
Så jeg mener at det kommer helt ann på barnehagen og personalet. Er personalet kompetent til å ta seg av småbarn? Og da mener jeg ikke det tells om personalet har barn fra før, for det som gjelder for meg er om personalet har kunnskap om små barn i barnehage settningen slik at vi tilrettelegger godt for aldersgruppen.
Hadde jeg vært deg ville jeg tatt for meg barnehagens hjemmeside og lest grundig i planer og info om personalet. Men i forhold til venner er det jo ingen tvil at barnehage kan være det beste.
Så ser det må være ett vanskelig valg, men her fikk du i hvertfall mitt (litt rotete) syn på saken:)
Håper det var til noe hjelp?

kommer helt ann på barnehagepersonalet og dagmammaen.

det jeg er skeptisk til er barnehagepersonell som ikke har med seg varme i omsorgen, som ikke legger rette for et godt miljø (høyt tempo og støynivå og forstyrrelser fra andre barn) eller "oppbevaring" med for liten tid til god pedagogikk (omsorg går innunder pedagogikk). Eller en dagmamma som ikke legger til rette for utvikling for barnet (bare "pass" av barnet), som ikke har et godt samspill med barnet i oppdragelsen (avvisning uten forklaringer, ikke konsekvent, utydelig kroppspråk o.l.), ikke kompetanse til å se dersom barnet ikke utvikler seg som det skal eller kan stimulere dersom barnet trenger litt ekstra, sårbart dersom hun er syk.

jeg vet om fler som har brukt dagmamma fra barnet er 1 til 1,5/2 år og så begynt i barnehage etter det.. da har barnet fått en myk start på tilværelsen borte fra hjemmet :)
Det slipper å forholde seg til så mange barn og så mange voksne.. og det finnes mange gode dagmammaer der ute, på samme måte som det finnes mange crappy barnehager også..

enig med dollface her

jeg er da dagmamma selv og ser positivt på at de får en myk start på barnehagetilværelsen via dagmamma om det er mulig.
Nå har jeg ikke egene barn i barnehage men har jobbet i bhg.

Dollface skrev:
jeg vet om fler som har brukt dagmamma fra barnet er 1 til 1,5/2 år og så begynt i barnehage etter det.. da har barnet fått en myk start på tilværelsen borte fra hjemmet :)
Det slipper å forholde seg til så mange barn og så mange voksne.. og det finnes mange gode dagmammaer der ute, på samme måte som det finnes mange crappy barnehager også..

jeg er ganske enig her, har selv nå hatt min lille på 1,5 år i familiebhg hvor det bare er ei som driver og har da 4 barn så det blir på en måte som en dagmamma:) supert med en myk start:)
men minuset er at om hun er syk eller andre ting må det stenges, vi har vært uheldig og hatt en del av det og da har det gått mange fraværsdager på jobb for oss...

Det kommer an på både bhg, dagmammaen og ikke minst barnet! Hvordan er h*n i utviklingen, og sosialt? Jeg var livredd for å måtte sende mini i bhg når hun var 1 år, og gruet meg lenge. Vurderte dagmamma, men endte med en plan på at jeg skulle være hjemme et halvt år ekstra med henne. Når hun var 9 mnd skjønte jeg at hun hadde behov for bhg likevel og at HUN var klar for det. Hun var ganske tidlig ute motorisk og hadde/har et stort sosialt behov, elsker andre barn og voksne og har aldri vært noe særlig skeptisk. Så her ble det bhg fra 12 mnd og hun har stortrives fra dag 1. Men jeg syns det var trygt at det var egen småbarnsavdeling fra 1-2 år, med kun 10 barn.

barnehage.
Man er litt sårbar med dagmamma fordi om hun da er syk etc.så må du bruke syk barnepasser/sykt barn dager og man har ikke så mye av det i løpet av et år.I barnehagen er det jo alltids flere og event vikarer å ta av.
Har bare positive opplevelser med småbarnsavd.i bhg. her.

I tilegg hører jeg mange med dagmamma er misfornøyde med tilbudet fordi de er alene med barna.lar de ha på bleie ute selv om de driver å slutter,fordi de ikke kan gå i fra de andre barna om de må på do.ikke vil at barna skal slutte med dupp fordi de trenger den pausa selv,osv osv.
Men selvfølgelig MANGE dagmammaer som ikke er sånn også,men greit å være obs på og i såfall bruke noen med referanser ihvertfall.

Back
Topp