Dagmamma v barnehage

neognurk

Gift med forumet
Kan dere snille jenter komme med innspill???

Jeg klarer ikke å bestemme meg og jeg må gi svar neste uke.
Det som taler for dagmamma:
*hyggelig og god jenta
*det skal være en liten barnegruppe - tre unger på samme alder
*lek både ute/inne, gjennomtenkt opplegg
*masse tid til hvert enkelt barn
*driver med det jeg synes er viktig for snuppa (altså lesing,aktiviteter,turer osv)
*har hatt kjempe tøff start med snuppa slik at jeg må være trygg hvem leverer jeg ungen til og hun trives hos denne jenta

I mot dagmamma:
*redd for å miste barnehageplass vi har fått nå for det er en barnehage på vei til jobben min og ikke sikkert at jeg får den neste år[:'(]

For barnehagen:
*på vei til jobben min
*kjenner både de som jobber der og styrer
*som øverst-redd å miste plassen

I mot barnehagen:
*stor barnegruppe og lite tid til hvert enkelt barn
*mindre tid til aktiviteter for rutiner tar største del av dagen (nødvendighet jeg vet jo det)
*snuppa mi er veldig tilbaketrukken og jeg har fått inntrykk at hun ikke trives blant mange folk (store eller små) så hun trenger myk overgang (har diskutert dette med en  psykolog der jeg går til samtaler)
*hun kommer til å være motorisk sent pga det vi har slit med så jeg kan tenke meg at hun lett kan bli borte blant alle andre som er aktive, opp og frem

Så ja,,,HVA HADDE DERE GJORT???[;)][:-] Det er snakk om 6-12 mnd altså. Derretter så blir det barnehage for jeg ser jo utbytte dem har av å være der fra 2 år og oppover.

er ikke i mot barnehage eller dagmamma..
emilie var hos dagmamma da jeg jobbet sist før jeg gikk i permisjon.der var det 2 andre barn.hun sov dagmamma var egentlig fra Tyskland.
1 barn snakket bare tysk,så emilie lærte nei og ja på tysk fort.
dagmammaen hadde jobbet en del år i barnehage og har vært dagmamma før.
de gikk opptil flere ganger i uka på åpen barnehage som ligger i byen her.
har hatt to barn i barnehage og det de trivdes godt
det eneste jeg har lagt merke til med dagmamma og barnehage er at i barnehage får barna hjelp med språket via ppt-tjenesten..
noe er forskjell fra dagmamma og barnehage,,
liker helst barnehage,dagmamma kan være dyrere enn barnehage.
de som er dagmamma burde ha jobbet innen barnehage eller ha utdanning innen dette.
ikke alle har det.
ikke lett valg,men må en ut i arbeid og ikke har fått barnehageplass kan dagmamma være redingen..
ville ha blitt kjent med dagmammaen først.spurt om å komme på besøk for å se at alt går greit og at barnet ditt trives der.
i barnehage ville jeg ha tatt kontakt med barnehagen og spurt om å komme på besøk for å bli kjent med dem som jobber der..
det er jo bare meg da..[:D]huff..ble langt svar..
lykke til med valget..

hm litt vanskelig tror kansje jeg hadde valgt dagmamma og håpt på dt beste me barnehagen te nesteår, men da går ho vel inn under de som har krav på barnehage plass?

ORIGINAL: MiCri

Ikke lett valg, men jeg tror jeg hadde valgt barnehage [;)]

Jeg også [:)]

Men det er jo ganske vanlig at barn ikke vil hjem fra et sted hvis de har det gøy da.
Poenget er at hos dagmamma koser barna seg ofte veldig, de får masse oppmerksomhet og de blir også sosialisert så lenge det er flere barn der. Man trenger ikke ha utdannelse eller være mamma selv for å ta seg godt av barn og gi dem mye av det de trenger gjennom en dag

Veldig fin og beroligende svar Mazter. Jeg vil også tro at hos dagmamma koser dem seg mer for da er det en person å knytte seg til ikke som i barnehage hvor det er mange og ofte en del vikarer. Hadde hun vært tryggere så hadde det jo sikkert blitt bra det og. Jeg tror at noen er egnet for å passe på barn og andre ikke. Det finnes jo førskolelærere som er mest interresert i å skarvle enn å passe på barn. Så man trenger ikke nødvendigvis utdanning for å være flink med barna. Men denne dagmamma har utdanningen da og hun er mor i tillegg til en liten baby.

Skal prate med barnehagen på tirsdag og om det er ikke så mange barn som står på venteliste er det jo stor sannsynlighet at vi kan få plass til neste vår/sommer i barnehagen. Og da blir det dagmamma.

Her er det iallefall egen småbarnsavdeling, som er godt bemannet.

Jeg er styrer i en kommunal barrnehage og kjenner alle kommunale barnehager her. Det er dårlig med økonomi og vi må prøve å klare oss uten vikarer så langt det er mulig. Det er dårlig bemmanning særlig på høsten.

Jeg har også jobbet på en små barns avdeling tidligere og rutiner TAR mye tid i løpet av dagen. Jeg vet at det er viktig men da har du ikke mulighet til å kose med hvert enkelt barn som en dagmamma har.

de heller ville være hos meg enn å dra hjem

DET ER JO DET BESTE BEKREFTELSE at barna har det godt. Skjønner ikke de som mente at dette var dårlig[&:][:(][:'(] Klart man får vondt i mamma hjerte men det er jo viktigst at ungen min har det godt. Jaja, vi er forskjellige.

dagmamma[:)] tror det er best for snuppa[:)]

Back
Topp