dagmamma -fordeler og ulemper

winterberry

Gift med forumet
*MIA*
jeg vurderer dagmamma på deltid (typ 2 dager i uka) en stund fremover.
Men bare vurderer.
For hva er egentlig fordeler og ulemper med dagmamma?

Jeg gikk til dagmamma, hun bodde i tunet mitt. Det opplevdes veldig trygt for meg, kjent plass og kjent fjes. Og vi snakker fremdeles sammen når vi møtes :)
Det er jo mindre regler enn i en barnehage. For min del var det mindre stress også.

I stedenfor barnehage? Kor gammalt er barnet?
Syns det er mange fordelar med dagmamma. Små forhold, trygt, godt for barnet å ikkje berre vera heime, om dagmammaen har fleire barn er det fint å få leike med andre barn osv

Men dagmammaen må jo vera ei du kan stole på og kjenner:)

Jeg gikk til dagmamma, hun bodde i tunet mitt. Det opplevdes veldig trygt for meg, kjent plass og kjent fjes. Og vi snakker fremdeles sammen når vi møtes :)
Det er jo mindre regler enn i en barnehage. For min del var det mindre stress også.

Hvordan oppfattet du at det var mindre regler? Er det positivt eller negstivt? Og hva slags type regler mener du?

For meg er det et virkelig negstivt aspekt at det ikke stilles krav til pedagogisk bakgrunn eller oppfølging. I tillegg er jeg usikker på om politiattest skal foreligge. Kan man som forelder kreve det? I forhold til sykdom kan det være mer utsatt i og med at man som dagmamma ofte er alene uten mulighet til å få vikar. Jeg hadde valgt dagmamma som absolutt siste utvei dersom jeg ikke så noen annen løsning og måtte i jobb.

Hvordan oppfattet du at det var mindre regler? Er det positivt eller negstivt? Og hva slags type regler mener du?

For meg er det et virkelig negstivt aspekt at det ikke stilles krav til pedagogisk bakgrunn eller oppfølging. I tillegg er jeg usikker på om politiattest skal foreligge. Kan man som forelder kreve det? I forhold til sykdom kan det være mer utsatt i og med at man som dagmamma ofte er alene uten mulighet til å få vikar. Jeg hadde valgt dagmamma som absolutt siste utvei dersom jeg ikke så noen annen løsning og måtte i jobb.

I barnehagen må man ha flere regler fordi det er flere barn å forholde seg til. Det kan lett bli kaos om man ikke har regler å forholde seg til. De skal ha rett mat, de skal stimuleres riktig, de skal snakket til på en pedagogisk måte (noe som jo er positivt). Min dagmamma var veldig flink. Hun var streng, men rettferdig. Vi barna fikk et godt forhold til hverandre og dagmammaen som en familie. Hun var rett og slett en ekstra mamma for oss, hun fulgte de reglene hun selv ville etter hva hun syntes var god oppdragelse (som jeg i voksen alder også er enig i). Jeg synes det var kjempepositivt å kun ha henne (og familien hennes når de kom hjem fra jobb og skole) å forholde meg til. Ingen kartlegging, ingen foreldremøter, ingen fastsatt plan over hvordan dagen skulle se ut. Det var liksom så lett å være barn (jeg gikk deltid i barnehage etter hvert. Trivdes godt der, men foretrakk dagmamma). Jeg hadde heller valgt dagmamma enn en vanlig barnehage om jeg hadde hatt mulighet til det. I alle fall om jeg hadde hatt tilgang på en dagmamma som min :)

Tror dessverre du ikke kan kreve politiattest som foreldre, men du bør jo bruke tid med vedkommende og kjenne på om du vil stole på denne personen;)

Jeg er dagmamma. Er det 4 dager i uka. Det kan være mange fordeler og ulemper ved det. Det kommer jo helt ann på barnet du passer og barnet ditt.

Kommer nok helt an på hvor god dagmammaen er og hvor bra barnehagen er.

Dersom dagmammaen bare har et par barn vil det bli mye voksenkontakt som de aller yngste trenger. Dersom barnet er eldre vil det kanskje ha bedre utbytte av flere lekekammerater. Barnet trenger bare å forholde seg til en ny omsorgsperson, ikke 4-6 stk. Det er ikke så mye "vente på tur". Bedre tid og ro. Barnet blir fulgt bedre med på siden det er færre barn pr voksen.

Anbefaler DENNE artikkelen:
http://www.nrk.no/nordland/dagmamma-nektes-politiattest_-_-helt-bak-mal-1.12307226

MYE NYTTIG.

UTDRAG:

En dagmamma som har ansvar for tre barn eller flere, i ti timer eller mer i uka, skal godkjennes av kommunen.

– Men opplysninger om en dagmammas vandel kan ikke kommunene gi. Deres tilsynsplikt begrenser seg kun til miljørettet helsevern, forteller Helge Eide.

Han er områdedirektør for interessepolitikk i Kommunesektorens organisasjon, KS.

– Kommunene skal godkjenne og føre tilsyn med for eksempel sanitære forhold, renhold, internkontrollsystemer i virksomheten, matlaging og inneklima. En persons vandel er det en politiattest som skal si noe om, og det har ikke kommunene mulighet for å utstede attest for. Det er politiets oppgave, slår han fast.

– Hvor godt fungerer kommunenes tilsyn med dagmammaer i dag?

– For å være ærlig følges det nok opp i varierende grad.

Back
Topp