Dagens unge mennesker

Tweak

Forumet er livet
"Dagens unge mennesker elsker luksus. De har dårlige manerer, bryr seg ikke om autoriteter og mangler respekt for sine eldre. Dagens barn er virkelige tyranner, de reiser seg ikke når eldre kommer inn i rommet hvor de sitter, de motsier sine foreldre, snakker sammen i voksnes nærvær, spiser grådig og tyranniserer sine lærere."

Sokrates, 470 - 399 fvt.

Satt nettopp i lunsjen på jobb og snakket om dagens ungdom. De som er litt eldre enn meg sammenlignet dagens ungdom med de for 10-20 år siden og det kom frem mye positivt! De mente at ungdommer i dag er mye mer åpne og høflige enn før, ei opplever f.eks. ofte at ungdommer gir koslige kommentarer når hun er på luftetur med hunden. Det ville vært utenkelig for ikke så alt for mange år siden, en 16 åring hadde ikke turt å åpne munnen i det hele tatt.

Det ble også kommentert at unge i dag har klarere mål for livet og for den nærmeste fremtiden.

Samtidig snakket vi også om at ungdommer nok fremdeles er late, etter å ha lest en sak om at det var få søkere til sommerjobber. En hadde hørt at foreldre kjøper ungene fri fra ekstrajobber slik at de skal kunne konsentrere seg om studiene, men har ikke unge godt av å lære seg å jobbe for livets opphold? Lære seg arbeidsmoral? Pengevett? Og å lære seg å strukturere dagene for å få gjort alt de skal?

Hvordan synes dere med BV'ere at ungdommen er i dag? Tenker på ungdom som tenåringer men også ungdom som unge voksne (f.eks. studenter).

Jeg har en bonusdatter på 13 år, og hun bidrar ikke! Hun tror hun kan få alt opp i hendene, penger vokser på trær og hun går jo tross alt på skole så hun kan ikke rydde hjemme.

Igår var hun sååååå trøtt etter middagen, og orket ikke å rydde av etter seg. Da sprakk jeg....pappaen støttet meg heldigvis, og jeg sa at det eneste hun gjør om dagene er å gå på skole. Vi andre jobber, underholder unger, handler, lager mat og rydder etterpå. Når de minste er i seng så må vi fortsette ryddingen....hun skjønte ikke hvorfor jeg reagerte, for hun gikk jo på SKOLE liksom...

Så ja, jeg tror unge idag har myyyye å lære om penger og at man ikke får alt man peker på.

Det er vel en del av "naturens gang" at de som er eldre klager på de som er yngre..
Men jeg ser virkelig en endring - når jeg var 17-18 år og flyttet ut bodde jeg på en trist hybel der jeg delte kjøkken og bad med to andre.. Hadde ikke tv eller andre "goder" og måtte selv jobbe for å betale husleie og mat.. (fikk litt støtte fra mamma da selvsagt)..
Nå virker det som om unge har VELDIG høye forventninger til standard og forventer å få nytt og flott hus eller leilighet som første bosted og skal ha bil, data, tv, nyeste mobil etc etc.. Om dette er de unges feil eller et resultat av ettergivende foreldre som vil gi barna alt de selv ikke hadde kan man jo diskutere, men resultatet er ihvertfall at en del unge er bortskjemte og tar lite ansvar for sin egen fremtid... De forventer å få alt i hendene - om de jobber så godtar de ikke lavt betalte, fysiske jobber - de skal være sjef med en gang og tjene godt... Det er lite forståelse for dette med å begynne på bunn og jobbe seg oppover... De har også veldig stor tiltro til velferdsstaten som en "frelser" som kan løse de fleste problemer - i særdelshet økonomiske problemer..Mangler man penger til husleia er det jo bare å gå på sosialen og få penger, og finnes det en måte å utnytte systemet til deres fordel så gjør de det uten skrupler...

Dette gjelder selvsagt ikke alle ungdommer - slike ungdommer har alltid funnets, men jeg føler andelen ungdommer som er slik er økende...

Et bra innlegg!

Det er helt sikkert noen ungdommer som er late, mens andre som ikke er det. Men det kommer jo litt ann på hvilke forventingene foreldrene har til ungdommene sine.

Her er jenta mi 4 1/2 år, men hun læres å rydde opp etter seg når hun er ferdig med å spise f. eks kaste rester i søppla og sette tallerken på benken. Legge møkkete tøy i skittentøykurven, dekke på bordet ol. Jeg oppmuntrer henne til å delta og hun synes det er gøy. Hun mistet en leke i bhg og spurte om jeg kunne kjøpe ny, men sa at  det koster mange penger.  Det er ikke bare å få og få hele tiden. Her gjør jeg avtaler med henne før vi går i lekebutikken, at vi kan se men skal ikke kjøpe. Hun godtar det som oftest, mens noen ganger spør hun i tillegg.

Datteren min skal ikke bli en bortskjemt drittunge!!! ;)

Det er like individuelt som gamle mennesker.. Noen er søtere enn sukker, og andre er surere en tidlig eplekart..

Mennesker, ungdom og ellers, blir det de læres opp til å bli. Jeg tror man må LÆRES ansvar, pengevett, evne til å bidra, og respekt.. Blir en lært opp til å bli bortskjemt, og ikke trenger å bidra, så tar en det stort sett med seg videre og regner med det er slik det "skal" være. Bare se på gullungene.. "mamma fikser det..."

tror det har mye med foreldrene og hva de lærer hjemme

her er vi nøye med at de ska være med på det daglige i huset, som å dekke på borde,gå ut med søppel , ta med ting tilbake på kjøkkene etter middagen, ha klær i skittentøy kurven osv. Tror dette er lærdom de bør ha,men som jeg ofte ser andre foreldre ikke har. Samme som jeg prøver å lære de at tign koster at det ikke bare er å kjøpe. At de må spare penger for å kunne kjøpe ting og etc.

Noen foreldre tror jeg gir fortere etter en andre, kanjse fordi at de føler at de har bedre råd en hva foreldrene dems hadde når de var unge og vil gi barna alt de de følte de gikk glipp av og kanjse det blir dratt vel langt til tider med at de ikke klarer noen ting den dagen de ska stå på egene bein

Bouncing buttplug skrev:
Det er like individuelt som gamle mennesker.. Noen er søtere enn sukker, og andre er surere en tidlig eplekart..

Mennesker, ungdom og ellers, blir det de læres opp til å bli. Jeg tror man må LÆRES ansvar, pengevett, evne til å bidra, og respekt.. Blir en lært opp til å bli bortskjemt, og ikke trenger å bidra, så tar en det stort sett med seg videre og regner med det er slik det "skal" være. Bare se på gullungene.. "mamma fikser det..."

Enig!
Men, få søkere til sommerjobber? Hvor i alle dager bor du? Jeg har søkt på absolutt alt jeg har kommet over, det er jo klin umulig å få seg en sommerjobb, iallefall her i området.. emoticon

Back
Topp