Dagens tårer...

Maanestråle

Gift med forumet
Nå er jeg så sliten og trist...
Har jo jobbet ganske hardt det siste halve året med å bli frisk... Fikk en kraftig hjernerystelse rett etter at jeg startet i ny jobb i fjor, og prøvetiden har blitt utsatt i takt med sykemeldingene. Og det forstår jeg.
Jeg har hatt konstant hodepine og sovet hele tiden.
Nå er jeg i 50% stilling, men fikk ganske indirekte beskjed i dag at om jeg ikke kom tilbake fullt etter ferien så må de revurdere ansettelsen.

Off, dette gjør så vondt! Jeg vet jo ikke hvordan jeg ligger an etter ferien, må jeg bare si opp med en gang...? Føler nesten jeg går å venter på slutten hvis dere skjønner...

Mye klaging fra meg nå, men er ganske fortvilet..

Huff,det er ingen lett situasjon å være i nei... Men jeg ville tatt en prat med legen og hørt hvilke valgmuligheter dere har. Kan være ting som er uprøvd enda og da er det viktig at nå begynner ting å haste siden du risikerer å miste jobben mens du er gravid... Spurt i en annen tråd også men har du prøvd akupunktur? Ville prøvd det meste jeg nå hvis jeg var deg. Huff, tenker på deg og ønsker deg virkelig all lykke nå. Men ring legen, eneste som vet hva som kan gjøres nå tror jeg...

Turteldue: de har ikke lov å bruke graviditet som oppsigelsesgrunn, men de har lov å revurdere ansettelsen innenfor prøvetiden så lenge hun er ansatt til en full stilling og ikke kan være der fullt. Er litt i skyggeland, er helt enig, men det går an. Desverre finnes det alltid smutthull rundt forbi[&:]

ORIGINAL: honning84

Turteldue: de har ikke lov å bruke graviditet som oppsigelsesgrunn, men de har lov å revurdere ansettelsen innenfor prøvetiden så lenge hun er ansatt til en full stilling og ikke kan være der fullt. Er litt i skyggeland, er helt enig, men det går an. Desverre finnes det alltid smutthull rundt forbi[&:]

de kan ikke bruke sykemeldinger, og graviditet som oppsigelses grunn..
om de kunne det så hadde jeg ikke vært i den jobben jeg er i nå...

Tusen takk honning!
Jeg har ikke prød akkupunktur for dette nei, men er villig til å prøve det meste. Forstår arbeidsgiver også i dette, og vet jo selv at jeg har brukt laaang tid på å bli frisk...

Leksa er klar i alle fall... Skal du gå på skøyter så bruk hjelm! Det er ingen spøk!

Jeg er ganske så sikker på at det ikke er lov til å si opp noen som er sykemeldte, så du har nok regelverket i ryggen.

Ufint av arbeidsplassen din uansett da, hvis de vet om hvorfor du er syk. Er ikke akkurat noe du hadde valgt selv om du hadde hatt muligheten.. De aller, aller fleste ønsker jo å være i jobb.

Håper det ordner seg for deg, for dette i tillegg til alle andre plager må være vondt..

Ta kontakt med legen din, og evt en advokat.

Og som honning84 sier, prøv alle mulige alternative behandliger som finnes.

Det er sant dette. Prøvetiden har blitt utvidet i takt med sykemeldingene så ansettelsen kan desverre revurderes...

ORIGINAL: Maanestråle

Tusen takk honning!
Jeg har ikke prød akkupunktur for dette nei, men er villig til å prøve det meste. Forstår arbeidsgiver også i dette, og vet jo selv at jeg har brukt laaang tid på å bli frisk...

Leksa er klar i alle fall... Skal du gå på skøyter så bruk hjelm! Det er ingen spøk!

akupuntur er ekstremt god bahndligsform... :) annbefales på det sterkeste... :D

ORIGINAL: Maanestråle

Det er sant dette. Prøvetiden har blitt utvidet i takt med sykemeldingene så ansettelsen kan desverre revurderes...

ikke når du er sykemeldt kjære deg...
dette er fordi at du ikke får vist hva du er god for då...

Ja, det ble ganske tungt dette sammen med at jeg fortsatt strever litt for å bli helt frisk...
Kjenner nok på samvittigheten overfor arbeidsgiver i tillegg, samt usikkerheten nå fremover...

Uff forstår deg veldig godt at du er lei deg nå[:(] Men tror ikke jeg eller at de har lov å gjøre det siden du er sykemeldt.. jeg ville hørt med den som har fagforbund saker på jobben, men er det leit ville jeg ringt kommmunen og pratet med noen der slik at du vet helt sikkert hva de har lov til før de gjør noe..

Uff...Skjønner deg veldig godt jeg...

De har ikke lov å sparke deg. For du får ikke vist hva du kan...Og det er jo en veldig god grunn at du er sykmeldt...

De gjorde det samme med søstern...Hun hadde en prøve tid på 6 mnd...Etter noen mnd fikk hun en kraftig håndleddsbetennelse (er forsatt ikke bra)..Så ble hun sykmeldt (tror det var) i ca 2 mnd...Da hadde sjefen ringt og "spurt" om det var greit om hun sa i fra seg stillingen siden hun ikke kunne si i fra når hun kom tilbake... Hun sa det var greit, men båda mamma og jeg sa nei, det er det ikke...Har ikke lov...Hun ble jo selvsagt lei seg etter den tlf for dette var en stilling hun hadde ventet på i over 6 år...! I samme bedrift...!

Ville ha tatt en prat med legen og NAV (eventuelt arbeidstillsynet)

Jeg tror de fleste her har gitt gode råd. Har desverre ingen. Akupunktur er sakt. Men det fungerer, og jeg også vil anbefale det. Jeg håper virkelig du får beholde jobben din. Er ille nok at man skal være dårlig og bekymret i graviditeten, om man ikke skal være bekymret for andre ting også.

http://www.handboka.no/Kunnskap/Lover/Aml/aml-15.htm

§ 15—8.  Oppsigelsesvern ved sykdom
(1)
Arbeidstaker som helt eller delvis er borte fra arbeidet på grunn av ulykke eller sykdom kan ikke av denne grunn sies opp de første 12 månedene etter at arbeidsuførheten inntrådte.
(2)
Oppsigelse som finner sted innenfor det tidsrom arbeidstaker er vernet mot oppsigelse etter denne paragraf, skal anses å ha sin grunn i sykefraværet dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig.
(3)
Arbeidstaker som påberoper seg oppsigelsesvern etter denne paragraf, må ved legeattest eller på annen måte innen rimelig tid gi varsel om grunnen til fraværet. Om arbeidsgiver krever det, må det samlede sykefravær godtgjøres ved legeattest.

Her står det om arbeidsmiljøloven og du kan se litt hvor du står hen[;)]
Som mange her sier så er du rimelig beskyttet av loven, men de har lov å si opp ansatte som ikke fyller de krav som er satt til stillingen. Er her jeg mener du desverre står svakere, men håper de andre har rett og at du er trygg[:)] Og IKKE si opp stillingen nei, da mister du rettigheter som det er nevnt tidligere her[:)]

Tusen takk for råd jenter. Dette har vært en ganske tung dag...
Setter så utrolig stor pris på at dere svarer og bryr dere!

Vet ikke om jeg bare må vente til etter ferien for å se... Har ikke håp om at jeg blir helt frisk på den tiden, men mirakler kan jo skje vel...?

Nå har det gått så mye tårer i dag at hodepinen er på plass igjen...hvor ironisk...

Uansett, vil bare takke dere alle sammen, dere er fantastiske å ha både i godt og vondt!

Back
Topp