dagens kontroll for de som er interreserte

Limmylamb

Glad i forumet
*MIA*
Ja dagens rett og slett, for det tok HELE dagen.. (nesten)
Våkna halv fem, kanskje litt før og var litt tissetrengt og sulten. flott.. skal jo ha glukosetest idag.. Sovna aldri igjen.. Hadde høy bmi ved de to forrige sv.skapene, men denne gangen fant de utav at diabetes skulle testes..
de hadde ikke satt meg opp til laben før legetimen, så da måtte jeg vente litt etter å ha vært hos en forsinket lege, for å komme inn på labben for å bli fortalt at jeg må sitte og vente på venterommet i 2timer til neste blodprøve.. kvart over 12 kunne jeg endelig få gå ut til bilen til "nistepakka" - en banan for så å gjøre et ærend og komme meg hjem til skikkelig mat. lavt blodsukker og null energi..
Fikk ikke "prata" med legen, for det er jo tross alt 3.sv.skap så hva skal jeg dille etter? Hun målte livmora og den var langt over der den skulle være. oh yes. hva nå? enda mer kontroller? prøvde å si at jm hadde ikke flat benk, men at overkroppen var litt hevet ved den første målingen.. hvorfor tisset jeg ikke rett før jeg kom? blæ.. da blir det vel enda flere kontroller :/ -på labben fikk jeg ikke tilbake uringlasset mitt (ja jeg hadde kjøpt et, for jeg synes det er ekkelt med syltetøyglass også er lokkene så klønete nå at jeg synes det var greit med et jeg følte var tett) også måttejeg attpåtil betale for matriell på glukose-testen.. skal fakturere dem for uringlasset skal jeg.. neste gang skal jeg ha et rødbeteglass (stort) fyllt til RANDEN med urin.. drittdag.. blir litt gretten av å ikke spise kanskje?

offa. hørtes ut som en dårlig organisert kontroll :o men tisseglass får man ikke tilbake. de går rett i søpla! men jeg har fått av jm - kanskje du vil spørre om det neste gang? ganske irriterende bruk av 20 kr

måtte du betale?? alt i svangerskapsomsorgen (offentlug) skal vel være gratis?!

ja var det jeg spurte om, men det var pga matriell ved glukose testen. (altså 120kr for 2 glass med grusomt søtt vann tilsatt litt sitron så det ikke skulle være så gale)

Jeg har et tisseglass som jeg tviholder på. Ved hver kontroll ber jeg om et krus, heller over, putter tisseglasse tilbake i posen, og lever lykklig alle mine dager *prinssipp-high five* Er jo det å måtte huske å evt kjøpe en tissekopp på apoteket senest dagen før når man er definisjonen av distre og ikke bor i sentrum. Oooooh no, da er jeg heller "gjerrige-flergangs-tissekopp-i-veska-damen".

Den testen der var det verste jeg gjorde sist svangerskap, blæ! Måtte ta den pga for mye fostervann og da er det i blant pga sv.diabetes. Var negativ, så fikk snakket meg vekk fra det denne gang (har mye vann igjen), heldigvis! Men trengte ikke betale noe da?? Jeg tok i Fredrikstad.

Jeg måtte også betale for "sukkeret" da jeg tok glukosebelastningen. Og uringlassene, man skal egentlig ikke betale for dem i det hele tatt, jeg fått nytt hos legen hver gang. Hos jordmor skyller hun det og ber meg vaske det på 60 grader minst og bruke det igjen. Man skal i alle fall ikke bruke syltetøyglass, da kan det slå ut sukker på urinen selv om man tror det er godt vasket.

Jeg må også kjøpe urinprøveglass fra apoteket selv. Ble litt overrasket.

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Jeg må også kjøpe urinprøveglass fra apoteket selv. Ble litt overrasket.

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Ja men det er jo egentlig greit nok så lenge de ikke fratar meg noe som er mitt..

Tror humøret mitt kommer til å være nokså surt en stund hvis de skal ha masse ekstra kontroller, og enda værre hvis jeg må på diett! Hadde vært greit med oppfølging hvis jeg følte at de brydde seg om meg.. Har brukt syltetøyglass før, og aldri slått ut på urinen, men etter de begynte med "lett og åpne" korkene så ble jeg enda mer skeptisk (syntes ikke det var greit med de gamle korkene heller)

Jeg har selv tatt den testen et par uker siden. Var aldri snakk om å betale noen ting!! Alt skal jo være dekket når du er gravid! :)

Hehe, ja unnskyld meg, men bekymringene er hvertfall få/evt økonomien bak mål når 15kr til uringlass er så problematisk ;-)

Problemet med de 15kr er simpelthen det at jeg er i elendig form og å gå til anskaffelse av nytt vil være både tidskrevende og fysiskt vondt.. ved tisseglasset var begeret forlengst runnet over da de ikke tar hensyn til det jeg spør om eller sier, og at noe skal renne over er det siste jeg vil at skal skje i veska mi.. Det er ikke vanskelig og gi tilbake urinprøveglasset.. Høyst uproblematiskt..

Hehe, ja unnskyld meg, men bekymringene er hvertfall få/evt økonomien bak mål når 15kr til uringlass er så problematisk ;-)

hvorfor (bmi/funn i urin) og hva ble resultatet?

Jeg måtte ta den pga BMI. Fikk ikke noe eksakt svar i nummer, fikk bare mld. av jordmor at prøvesvaret var helt fint :)

Jeg måtte ta den pga BMI. Fikk ikke noe eksakt svar i nummer, fikk bare mld. av jordmor at prøvesvaret var helt fint :)
jeg fikk brev av legen.. bittelitt forhøyet resultat på 2timers testen (men satt jo og gulpet på det der grapset, så kan jo være derfor) men langt ifra henvisningsgrensen.. -minnet om kosthold sånn likevel, og at jeg gjorde så mye fysiskt som muligt minst 30min pr. dag..
mhm.. sier du det til de med vanlig bmi også? blæh.

Back
Topp