dagens kjipeste spørsmål...

2x 24November

Forumet er livet
VIP
Både jeg og sambo er matlei og sliter veldig med å finne ut hva vi skal ha til middag om dagene... Så hver dag kommer det kjipe spørsmålet:
Hva skal vi ha til middag idag??
Og ingen av oss vet.. vi har begge lyst på noe godt, men er så lei av de samme rettene som går igjen (type pølser, karbonade, ostesnitsel, gryterett osv)

Noen som har noen ideer?  Hvordan ser deres ukesmeny ut?

Igår stekte jeg kylling i ovnen, med deilig fylt pasta og salat til.
Enkel sommermat! :-)

Ellers er jo sjømat godt da, skalldyr osv. 
Også har man jo vårruller og ris, nudler.
Wook.

Dette spørsmålet kjenner jeg igjen ja :P Ikke alltid lett å finne noe middager nei!

Chicken curry, bakt potet med fyll (f.eks bacon, saus, ost, mais, osv), prøve ut forskjellige pasta retter (f.eks lage hjemmelaget cabonara med bacon og ost på toppen), strimlet svinekjøtt med ris og saus.

Noen forslag ihvertfall

Hmm. *tenke tenke*

i går hadde vi kjøttboller (kylling), potetmos, grønnsaker og fløtesaus. i dag skal vi ha løvbiff, pommes frites, salat og bernaisesaus.

I dag vert det fiskebollar i kvit saus med raspa gulerøtter.

Ikke noe spennene til middag her i dag

Vi skal ha koteletter med ananas og ost.
Gnir inn kotelettene med salt og pepper. Steker dem lett på begge sider.
Legger dem i en ildfast form. Legger et par ananas skiver oppe, putter baconost i hullene, og noen skiver gulost på toppen.
200 grader i 15-20 minutter.
Serveres med brunsaus og stekte grønsaker

Rask laks:

Kok creme fraiche i en stekepanne sammen med biter av laks. Krydre gjerne med salt/pepper/urter/sitronpepper. Server med pasta eller ris eller potet
---
Kok opp i underkant av en dl fløte pr pers i en høy stekepanne, ha i en ts pesto per person,  ha i lakseterninger (1 stk 125g filet holder fint) og kok noen minutter. Server med spaghetti

--------

Vårruller: Løp på nærmeste asiatiske matbutikk, kjøp vårrullark og lag, putt i kjøttdeig, nudler, grønnsaker og server med salat og sweet chili saus

-------

kyllinglår, ris/pommes og salat

-------

kyllingfilet i biter stekes, ha over et glass spaghettisaus+fløte+1-2-3ss soyasaus, la koke litt, server md ris/pasta og noe grønt

Kanskje lage noe utenlandsk for å sette smaksløkene i sving? f.eks tikka masala, chicken tandori, wok, spanske kjøttboller? finnes mange oppskrifter på nettet da :)

Vi pleier å dele dagene inn i 2 dager fisk 2 dager kylling og 3 dager kjøtt ev 2 dager kjøtt og en dag suppe/risengrynsgrøt. f.eks fiskegrateng, stekt laks med poteter gullerøtter og saus, tikka masala , kyllingpanetter med potetmos, grovpasta med bolognese, svinekoteletter med poterer brun saus og frosne grønnsaker (blomkål,gullerøtter og brokkoli), taco/wraps. hjemmelaget blomkål og brokkolisuppe

Jeg erpå lavkarbo for tiden. Her er ukesmenyen vår:

ertepurre med geitost (helt himmelsk godt!!!)

Scampi med glassnudler, vårløk, ingefær og chili

Biff med sursøt saus og brokkoli/blomkålpurre

Kalkun i whiskysaus.

Her blir det reker og røkelaks med loff og salat i dag, i går var det grilla burgere med stekte poteter og salat. I morgen blir det grillet (eller stekt om været svikter) chilimarinert ørret med ris og grønsaker :) 

Skulle prøve og ha lavkarbo måltid i dag vi,
så her ble det stektkyllingfilet med blomkålris.

Frese kylling/svin/oksekjøtt i panna sammen med paprika, løk og champignon og servere med ris/chips og bernaise?

Kjøttdeig, champignong og paprika stekt og så surret i litt fløte i panna, krydre godt og ha i pitabrød sammen med ris? Og salat til?

Eller bare så enkelt som ovnsstekt kylling med ris, brokkoli og kremet kyllingsaus til (eller annen saus). det er en av våre hverdagsklassikere!

Stekt laks med potetbåter og rømme skal jeg og barna ha i dag, det er nammmm :))

Så bruker jeg kylligkjøttdeig og sånn Toro tandrio med nanbrød.

Pitapizza er en slager for barna.

Empanadas er DIGG, bruker stekt løk, kjøttdeig og krydderblanding inni deigen :) Serveres med salat eller hva en selv måtte ønske :))

Tacobagutter

Bakt potet med forskjellig fyll :))

I dag skal vi ha kyllinggryte med kikerter:  http://www.matprat.no/sunn/sunne-oppskrifter/sunne-oppskrifter-god-samvittighet/kyllinggryte-med-kikerter-og-tomat/

I morgen skal vi ha gulasjsuppe:  http://www.matprat.no/sunn/sunne-oppskrifter/sunne-oppskrifter-god-samvittighet/gulasjsuppe-fra-ungarn/

Lurer på å ha gyros på lørdag (ingen oppskrift her)

Og søndag lurer jeg på om jeg har lyst på dette her:
http://trinesmatblogg.no/2011/06/torsk-med-sitronbakte-gr%C3%B8nnsaker-og-basilikumpesto/

Alle disse har jeg prøvd før, og kan anbefales ;)

Vi lager 14 dagers menyer og siden vi skal være borte en stund så lagde vi noen fler dager :

mandag Ts valg

tirsdag fiskepinner og mos gulrøtter

onsdag spagetti og kjøttdeig

torsdag kokt torsk bacon potet

fredag ertesuppe

lørdag Ts valg

søndag bakt potet m tilbehør

mandag middag på Ikea:-s

tirsdag kapteins fylte med potet

onsdag fleskepannekaker

torsdag på vei til speiderleir

fredag speiderleir

lørdag speiderleir

31-7 søndag speiderleir

7-8 søndag pizza

8-8 mandag kylling wok

I dag ble det grilla angusburger og pommes frites med bearnaisesmak :)

I dag var gubben borte under middagen så da laget jeg stekt laks med hjemmelaga potetbåter og kokt blomkål, nammmm! En dæsj rømme måtte så klart til;) Mannen min liker ikke fisk så jeg må benytte meg av muligheten når han er borte.
Enkel og lett mat!

Back
Topp