Ikke ha for mange bøker - slik som oss, her ligger de i stabler i hyllene i tillegg til de som er pent plassert i alfabetisk rekkefølge.
Vi har prøvd litt forskjellig - sortert etter sjanger, alfabetisk og høyde. Men vi har så mange bøker at eneste måten vi skal finne bøkene vi skal ha er alfabetisk etter forfatter. Så sorterer jeg etter høyde for hver forfatter, med unntak av alle seriene da, som må stå i riktig rekkefølge.
Vi har hovedsaklig paperback, men de har jo begynt å lage forskjellige størrelser der også, så det ser unektelig rotete ut[&:]
Jeg synes det kommer veldig mye an på hvor mange bøker og hva slags bøker man har i hyllene. Har man ikke så mange så er man friere til å gjøre forskjellige ting, f.eks samle en forfatter på en hylle. Noen utvalgte bøker i en annen. Gå etter farge, størrelse, sjanger osv og kan da ha mye luft i bokhylla. Det synes jeg er pent når hyllene står i stua.
Jeg har også vurdert å ha lik bokpapir på bøkene og ha samme format på navn og tittel, så er det bare høyden som forstyrrer synsnerven...
Men, i det nye huset så har vi jo eget "bibliotek", så da er det mest mulig bøker det gjelder, i alle former og størrelser[8D]