Dagene før fødsel

Julismil

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
FebbisBebbis2021 ❄️
Dere som har født nå eller før: hvordan var dagene før fødsel? Hadde du noen forvarsel på at det nærmet seg eller startet fødselen med et pang? En spesiell følelse i kroppen? Noe du i etterkant kan se i sammenheng med nært forestående fødsel? Elsker å lese om slikt nå som vi er i denne spennende perioden hvor fødselen nærmer seg med stormskritt :D

Her er min historie fra sist, litt lang men [emoji4]
Jeg hadde veldig lite tegn på modning. Første gangen jeg kjente noe annet enn vanlige "jeg er tung", "vondt i bekkenet"-plager var akkurat 2 uker før fødsel. Da fikk jeg ganske intense menssmerter mens jeg var på senteret og handlet litt. Måtte sette meg ned og puste godt, følte meg uvel og hadde vondt. Det gikk over etter 30 min.

Deretter var det stille fra kroppen helt frem til 1,5 døgn før han var ute. Da våknet jeg med litt blod og slim i trusa, ikke noe mer. 12 timer senere fikk jeg kraftige kynnere som varte i 4-5 timer, men de var nettopp det, kynnere. Ikke smertefulle, men regelmessige kraftige sammentrekninger. Null smerte, bare ubehag. Så kom natta og jeg sov godt hele natta gjennom, sendte mannen på jobb dagen etter (han hadde håpet fødselen var i gang) og hadde ingen flere tegn før i 14-tiden. Da kjente jeg milde rier/vonde kynnere mens jeg gikk en tur. Begynte å ta tiden på dem i 15-16 tiden, de var veldig uregelmessige, men tydelig rier. (Mild smerte, kunne fint gjøre ting mens de holdt på). De tok seg plutselig opp i intensitet i 18-tiden, fortsatt veldig uregelmessige. Kl 20 var det dritvondt, men helt uregelmessige, dro allikevel inn på føden og var der kl 21:30. Hadde 4 cm og vannet gikk under undersøkelsen. Hadde en god 1,5 time til ca kl 23:00 der jeg jobbet godt med lystgass og ball, hadde da 5 cm. Så eksploderte det og jeg gikk fra 5cm til han var ute på litt over 1 time. Det var sinnsykt heftig og jeg ble ganske redd. Men han var frisk og sterk og fin, født like over midnatt på termindatoen sin [emoji7]

Jeg kan fortelle historien min fra sist jeg også, siden jeg ikke har født enda :happy:

Kan ikke huske å ha hatt veeldig mange modningstegn, men kan huske at jeg kjente godt at hun var festet og var veldig langt ned i bekkenet den siste uka. Kjentes ut som jeg gikk med et hodet mellom bena :hilarious: ble strippet på en tirsdag. Litt blod/slim i etterkant, men ikke noe mer. Hadde vell 2 cm åpning og moden. Husker jeg tvang mannen til mye sex den uka der...stakkars mann, det var ikke akkurat romantisk fra min side :hilarious: ...påfølgende natt til lørdag hadde jeg vondt i mellomgulvet hele natta. Som en ekstemt intens brennende følelse, såpasd at jeg ikke fikk sove. Var bekymret på morgenen og dro til legevakta. Han spurte om d ikke var fødsel på gang..men jeg avkreftet det. Han kom fram til at syrenøytraliserende kunne hjelpe. Dro hjem og sovnet omsider på sofaen og smertene ble mildere. Kl 15 etter jeg hadde våknet gikk plutselig vannet, ganske uforventet. Rant godt nedover lårene, men redda akkurat sofaen :hilarious: riene startet etter kort tid :) hun ble født rett over midtnatt og det var en dag før termin :)

Last edited:
Forrige gang hadde jeg ingen tegn på fødsel, det var overraskende for meg. Fødte en uke over termin. Det begynte på onsdag rundt 12 som mensmurringer, og ble mer og mer intensivt, på ettermiddagen visste jeg at det er starten, kynnere eller rier (vet ikke helt hva det var) ble sterkere og sterkere, sov ikke, ringte føden, kom for sjekk og de sa at det tar sin tid...men kroppen var helt utslitt uten søvn og mat. Så de ga meg tabletten som skulle stopoe riene slik at jeg kunne sove og spise, det var dumt:) pga tabletten riene ble bare sjeldnere men fortsatt vonde...fikk ikke sove i det hele tatt...natt til torsdag dro vi igjen da hadde jeg 3cm åpning og heldigvis sendte de ikke meg tilbake hjem...kl 3 fikk jeg epidural...da endelig klarte jeg å slappe litt av og sove lite gran. Kl 5 tok de vannet..kl 11 begynte endeli siste fase pushfase..og etter 1.5h kom hun ut som stjernekikker..ble klippet litt men heldigvis trengte de ikke å bruke vakuum...det var slitsomt...så vidt husker jeg. Nå er jeg 4 dager over termin og venter spent...;)

Dere som har født nå eller før: hvordan var dagene før fødsel? Hadde du noen forvarsel på at det nærmet seg eller startet fødselen med et pang? En spesiell følelse i kroppen? Noe du i etterkant kan se i sammenheng med nært forestående fødsel? Elsker å lese om slikt nå som vi er i denne spennende perioden hvor fødselen nærmer seg med stormskritt :D

Hadde mye kynnere som var mer ubehagelige enn tidligere. Begynte å tenke tanken om at hun kanskje kom før tia. Var og løs i magen i noen dager.

Takk for at dere deler! Er jo veldig individuelt ser jeg, men spennende å høre hvordan andre har hatt det :) Her lurer jeg for første gang på alvor om noe er på gang :nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Merket ikke så mye, hadde kynner som jeg hadde hatt i 2 mnd allerede. Sovnet fort kvelden før riene startet, så kanskje kroppen gjorde seg klar. Men for meg var det veldig uventet at fødselen skulle starte 5 dager før termin. [emoji1] Trodde jeg skulle gå overtid [emoji39]

Forrige gang hadde jeg ingen tegn før vannet gikk, men hadde det litt på følelsen at noe skulle skjer. Våknet 03 med at vannet gikk.
Husker også mye kynnere når jeg gikk tur de siste 2-3 dagene.

Denne gangen ble jeg strippet dagen før. Kjente enn iling eller svie og nedpress. Noen tak, men ikke nok til at jeg visste noe ville skje. Igjen hadde jeg en følelse av at noe var på gang, men var ikke sikker. Men våknet klokken 03 med rier.

Hmm, lite hjelp i mine historier altså.

Nå viste jo jeg nøyaktig dato hu sku komme på pga igangsettelse. Så eneste jeg kan si om dagene før fødsel er at jeg så å si ikke fikk meg noe søvn pga nerver

Takk for at dere deler! Er jo veldig individuelt ser jeg, men spennende å høre hvordan andre har hatt det :) Her lurer jeg for første gang på alvor om noe er på gang :nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Uuuu:) krysser fingrene...kanskje skal du føde snart;) og så kan du fortelle historien din for de som venter;)

Har det skjedd noe?[emoji16]

I morgen er jeg på samme dag i sv.skapet (37+2) som jeg var når fødselen startet i mitt forrige og første sv.skap. Den gangen merket jeg ingenting til slimpropp el noe sånt. Startet dagen med mye energi da. Vasket badet, gikk tur(som jeg ellers aldri gjorde pga bekkenproblemer og vinterglatte veier), og var innom jobben en tur på besøk. I 14-tiden på dagen når jeg satte meg ned her hjemme så startet det med milde rier. Kjente med en gang at det var noe på gang da det var helt annerledes enn kynnere. Ringte til jordmor etter middagen og fikk komme til henne på helsesenteret rundt 16.30. Ble målt og satt doppler på. Hadde riktig nok rier men ikke sterke og hadde bare 1-2 cm åpning. Ble sendt hjem med beskjed om at hun skulle ringe meg i 18-18.30 tiden for å høre hvordan det gikk. Hun ringte og jeg måtte komme tilbake da riene ikke stoppet. Hun strippet meg og sendte meg med ambulansen til nærmeste sykehus hvor det er fødeavdeling(2 timer med bil unna). Ble lagt inn og overvåket. Hadde milde rier gjennom hele natta med det skjedde ingenting ellers. 12.30 på dagen tok de vannet mitt for å prøve og få fortgang i modningen. Riene utviklet seg til stormrier men ble fortsatt ikke mer åpning. 16.00 fikk jeg epidural så jeg fikk sove litt. Hadde da 3 cm åpning. Ble også satt på riestimulerende. Ble målt igjen kl 17. 3 cm. Kl 18 målte til 6 cm åpning. Fra da av gikk det fortere og kl 19.55 var jenta mi ute etter ti minutter med pressrier. Fikk modningsakupunktur dagen før jeg startet med rier men om det er grunnen til at jeg startet med fødsel så tidlig vet jeg ikke:)

I morgen er jeg på samme dag i sv.skapet (37+2) som jeg var når fødselen startet i mitt forrige og første sv.skap. Den gangen merket jeg ingenting til slimpropp el noe sånt. Startet dagen med mye energi da. Vasket badet, gikk tur(som jeg ellers aldri gjorde pga bekkenproblemer og vinterglatte veier), og var innom jobben en tur på besøk. I 14-tiden på dagen når jeg satte meg ned her hjemme så startet det med milde rier. Kjente med en gang at det var noe på gang da det var helt annerledes enn kynnere. Ringte til jordmor etter middagen og fikk komme til henne på helsesenteret rundt 16.30. Ble målt og satt doppler på. Hadde riktig nok rier men ikke sterke og hadde bare 1-2 cm åpning. Ble sendt hjem med beskjed om at hun skulle ringe meg i 18-18.30 tiden for å høre hvordan det gikk. Hun ringte og jeg måtte komme tilbake da riene ikke stoppet. Hun strippet meg og sendte meg med ambulansen til nærmeste sykehus hvor det er fødeavdeling(2 timer med bil unna). Ble lagt inn og overvåket. Hadde milde rier gjennom hele natta med det skjedde ingenting ellers. 12.30 på dagen tok de vannet mitt for å prøve og få fortgang i modningen. Riene utviklet seg til stormrier men ble fortsatt ikke mer åpning. 16.00 fikk jeg epidural så jeg fikk sove litt. Hadde da 3 cm åpning. Ble også satt på riestimulerende. Ble målt igjen kl 17. 3 cm. Kl 18 målte til 6 cm åpning. Fra da av gikk det fortere og kl 19.55 var jenta mi ute etter ti minutter med pressrier. Fikk modningsakupunktur dagen før jeg startet med rier men om det er grunnen til at jeg startet med fødsel så tidlig vet jeg ikke:)
Gratulerer

Sist jeg fødte hadde jeg modningsrier i ukesvis. De startet rundt uke 36-37 og jeg fødte dagen etter termin (40+4). Stort sett kom de på natten, var gaske kraftige og hyppige kombinert med at det formelig rant melk fra puppene mine :P I tillegg hadde jeg mye kynnere og nedpress på slutten, og ca en uke før jeg fødte kom det klassiske "fødetrynet" på plass.

Dagen jeg fødte hadde jeg åpningstider på formiddagen, de kom med ca 2 min mellomrom og varte et drøyt minutt. Jeg ringte føden rundt kl.14, og fikk beskjed om å komme inn hvis jeg følte meg utrygg på å være hjemme eller hvis riene ble vondere. 15.30 gikk vannet og riene tok seg kraftig opp. Fortsatt med 2 min mellomrom og varighet på ca 1,5 min. Vi dro rett til sykehuset, og drøyt 6 timer senere kom frøkna vår til verden i et badekar på fødestua :)

Sist jeg fødte hadde jeg modningsrier i ukesvis. De startet rundt uke 36-37 og jeg fødte dagen etter termin (40+4). Stort sett kom de på natten, var gaske kraftige og hyppige kombinert med at det formelig rant melk fra puppene mine :p I tillegg hadde jeg mye kynnere og nedpress på slutten, og ca en uke før jeg fødte kom det klassiske "fødetrynet" på plass.

Dagen jeg fødte hadde jeg åpningstider på formiddagen, de kom med ca 2 min mellomrom og varte et drøyt minutt. Jeg ringte føden rundt kl.14, og fikk beskjed om å komme inn hvis jeg følte meg utrygg på å være hjemme eller hvis riene ble vondere. 15.30 gikk vannet og riene tok seg kraftig opp. Fortsatt med 2 min mellomrom og varighet på ca 1,5 min. Vi dro rett til sykehuset, og drøyt 6 timer senere kom frøkna vår til verden i et badekar på fødestua :)
(Ikke åpnindstider, men modningsrier!)

Back
Topp