Dagene før fødsel og starten (dere som har født før)

enda.en.skatt

Elsker forumet
*MIA*
Ting går plutselig veldig fort og snart begynner barna og sprette ut i alle retninger!

Jeg lurer på om en merker det på kroppen i dagen før?
Fikk dere løs mage, rier, vannavgang, tak i rygg/mage, murringer?
Var baby rolig eller aktiv?

I hvilke uke var dette?

håper på svar! Er første gang jeg er gravid så vet så lite om dette :-P Selv om jeg har skjønt at det ikke finnes fasit og at det er svært individuelt :-)
 
Merka egentlig lite. Lillegutt mener jeg å huske var som vanlig. Jeg var veldig opplagt den dagen, hadde kynnere som vanlig. Rakte i hagen og vaska badet siden svigermor og mannen skulle komme på besøk. På kvelden var jeg ikke trøtt, satt oppe til tolv, så la jeg meg. Lå og leste, og kl 01 ca, sa det bare "knepp" i magen og slimproppen og litt vann gikk. Gikk ned på kjøkkenet for å lese om slimproppen (vi leide et gammelt hus med vegg-til-veggtepper i andre etg, og i stua nede. Trappa, badet og kjøkkenet var de eneste rommene uten tepper..). Hadde heldigvis tatt med meg telefonen, for på kjøkkenet gikk resten av vannet. Måtte ringe samboer for at han skulle komme ned med håndklær sånn at jeg kom meg opp på badet. 8 1/2 time senere var lillegutt ute.
 
Var på overtidskontroll fredag 19.feb. Ble strippet. En time etter kom første rien. Hadde noen rier utover dagen og på kvelden ble de plutselig regelmessig og jeg måtte på do og tømme meg.. hehe.. 4-5 ganger.. Så var hun ute 05.50 dagen etter <3 
 
Jeg husker dagen før fødselen veldig godt. Jeg hadde tonnevis med energi og fikk gjort unna haugevis med gjøremål som hadde hopet seg opp. La opp gardiner, sydde ferdig ei dukke, ommøblerte stua, hang opp hyller, bakte pizza, var på ikea og flere andre butikker.

Hadde absolutt ingen tegn på at det ble fødsel den natten. Liv fra magen var som vanlig og det var enda 3 uker til termin.

Våknet kl 3 på natten med rier og etter det gikk det slag i slag til babyen var ute :)

Er så spent på hvordan det blir denne gangen, når og hvordan begynner det???? Det er så spennende å ikke vite :))))))
 
Merket ingenting i dagene før, hadde mye kynnere som vanlig. Men den dagen vannet gikk måtte jeg ofte på do, nr to. Husker jeg stusset over at det føltes som at kroppen tømte seg. Jeg vasket og ryddet, bakte eplekake og hadde akkurat fått besøk av mamma og pappa da vannet gikk.

Jeg fødte 38+4.
 
Merket ingenting i dagene før, men plutselig så våknet jeg ca kl 8 om morgenen at vannet gikk. Så ble det en tur på sykehuset etter frokost, før vi dro hjem igjen. Riene begynte å komme utover ettermiddagen...
 
Her merket jeg murringer i ryggen, først og fremst.
Husker jeg satt med rietelleren ( http://www.rieteller.no/ ) da jeg kjente noe var i gang. Dette var med nr.2, ble satt igang med nr.1 (anbefales ikke fra min side, om det ikke er 110% nødvendig. Jeg ble satt igang grunnet sterke bekkensmerter dagen før termin. Var ikke moden, men ting gikk kjempefooort og hele fødselsopplevelsen oppleves som et smerteh.....)
 
Hos meg så var det ingen spesielle tegn dagene i forkant, så startet vel egentlig med at vannet gikk, 5 dager over termin:) Spent på hvordan det starter denne gangen:)
 
Her gikk vannet litt, etter at jeg hadde vert på toalettet kl 05.00. Merket ingenting før det på natten eller dagen før.... Vondtene begynte ca 20-30min etter at vannet begynte å lekke. Så måtte jeg på do noen ganger før vi kjørte til sykehuset. Vannet gikk for hver rie jeg hadde. Kl 07 ble jeg undersøkt og hadde 5cm åpning. Babyen kom nesten 2uker før termin. Blir spennende å se hvordan denne fødselen starter og nnår på døgnet:-)
 
Samboeren min tok meg med på en skikkelig skogstur på mandagen, samme kveld ble kynnerne betydelig sterkere (våknet av de på natten), så jeg begynte å skrive opp tidene de kom og hvor lenge de varte. Sånn holdt jeg på i 4 døgn (!), og syntes aldri det ble ordentlig regelmessig. På fredag morgen ringte jeg føden (hadde pratet med de flere ganger pga disse sterke kynnerne), og spurte om jeg kunne komme på en sjekk - mye fordi jeg var dritsliten rett og slett - hadde jo ikke fått sovet noe særlig på 4 døgn... Da jeg kom dit ble plutselig kynnerne (noe jeg trodde det var - men egentlig var det jo nå rier) regelmessige, og når de sjekket meg hadde jeg 5 cm åpning. Så da ble jeg trillet rett inn på en fødestue - 11 timer senere var Leon ute <3  
 
Det eneste jeg husker er at jeg hadde veldig vonde tak i magen fra fredag og de ble verre lørdag og søndag. Mandag fant vi ut at jeg hadde 3cm åpning og var i fødsel.. 
 
Jeg fødte 7 dager før termin, hadde ingen forsvarsel.. men jeg fikk nyrebekkenbetennelse 2 dager før jeg fødte så hadde helt sykt vondt.. vannet gikk kl 5 på natten og det var misfarget.. så var det bare rett inn på føden og han kom ca 12 timer senere..  :)
 
Back
Topp