Dagene etter fødsel...

Frksvima

Betatt av forumet
Har begynt å tenke litt på hvordan det vil bli etter fødsel og dagene på sykehuset.. Enkeltrom, dobbelt rom, familierom.. Hva hadde dere? Har venninner med sterke meninger og har lest litt på nettet, men blir ikke helt klok :)

Er førstegangsfødene, alene, så aner ikke hva jeg har i vente.. er 28+6, skal føde i Kr.Sand.. :) Noen som har erfaringer? :)

Dette lurer jeg pp også :) er jo så mye informasjon om før fødsel, under fødsel osv... Men så kommer jo tiden etterpå, de første 48 timene liksom :o

Her ligger jeg på flermannsrom. ;) Ble flytta over etter ca 3 timer fra fødestua.

Har begynt å tenke litt på hvordan det vil bli etter fødsel og dagene på sykehuset.. Enkeltrom, dobbelt rom, familierom.. Hva hadde dere? Har venninner med sterke meninger og har lest litt på nettet, men blir ikke helt klok :)

Er førstegangsfødene, alene, så aner ikke hva jeg har i vente.. er 28+6, skal føde i Kr.Sand.. :) Noen som har erfaringer? :)

Fødte der i november ;)

Vi fikk ett rom hvor det var plass til samboer. Egentlig ett enerom men blei nå plass til to senger ;)

Vet ikke om det er noe spesielt du tenker på som du lurer på??

Tida går nå til å bli kjent med babyen, komme i gang med amming om du skal det, er også undervisning på formiddagen tre dager i uka. Å så skal jo babyen til barnelege, ta hørselstest og blodprøve

Jeg hadde tomannsrom fordi jeg fødte prematur og derfor ikke kunne være på barselhotellet.. Utrolig kjipt fordi da kunne ikke samboer være med oss..:(

Jeg ble flyttet raskt til barsel, og fikk første delen der alene. Det var bare meg på flermannsrommet. Så kom det en annen inn senere. Men så ble vi flyttet til et familierom dagen etter fordi jeg fikk spinalhodepine (hodepine man kan få etter å ha hatt epidural. Hvis man er uheldig).
Der forble vi resten av sykehusopholdet. Det var veldig koselig å ha eget rom.
Men uansett åss rom man har, så har man litt privatliv, og det viktigste er jo å få ammingen i gang og bli kjent med babyen sin :)
Jeg hadde babyen oppå meg eller i armene mine ved siden av meg i senga hele tiden (untatt når jeg gikk på do), så jeg brød meg ikke så veldig om å ha flermannsrom når jeg hadde det. Var så oppslukt av lille uansett :p <3

Med nr 1 var jeg alene, så havnet på tomannsrom, men var der alene til dagen jeg dro :-) dro når det kom ei til, kunne bli en natt til, men med glippe på gardina var det ikke så ålreit å se rett i bleia på naboen :-P
Med nr 2 fikk vi familierom, så sambo var der hele tiden og det var veldig koselig :-)
Eller er det jo som andre sier, amming, stell, legekontroll o.l det går i :-)

[QUOTE="novemberbarn, post: 18969739, member: 99133"er også undervisning på formiddagen tre dager i uka[/QUOTE]

Nei oi! Det fikk ikke jeg. Fødte ikke der,da. Men er det vanlig å få?

Jeg lå på barselhotell første gang, jeg, mannen og babyen vår.

Andre gang var jeg rett og slett hjemme.

Lå på dobbeltrom da jeg ble satt igang. Så kom jeg på fødestua. Etter fødsel var vi to timer alene på fødestua. Så kom jeg på enerom og var der 3 døgn. Og fikk masse god hjelp av jordmødre og barnepleiere. Bor like ved, så pappaen sov hjemme. Om du skal amme så sørg for å få hjelp til å få det skikkelig til. Det er en sårbar tid etter fødsel, og du må bruke den hjelpen du kan få godt! De er der for deg. :) :)

Fødte i Tr.heim. Måtte overnatte på føderommet første natten, men fikk ei deilig seng så det gikk fint (mannen måtte sove i den fødesenga :P)
Ble flyttet til pasienthotell etterpå, med dobbeltseng på rommet og eget bad, mannen var der hele tiden. :)

Nr 2 og nr 3 var keisersnitt, så da fikk jeg rom på barsel, der var det en sofa som mannen sov på, han var der alle 3 nettene med alle 3 barna :)

Tiden på sykehuset var magisk synes jeg, fantastisk å bli kjent med det lille mennesker, og samtidig slippe husarbeid og matlaging :P Likte det godt. :)

Du får så mye hjelp du trenger :) Skal du ha med deg noen på sykehuset når du føder? Så får sikkert den være der på natten også :)

Jeg ble sendt rett hjem, så satt i min egen stue og fikk besøk av helsesøster :)

Bodde med gubben første gang og alene andre gang. Syns det var betryggende og ha han der første gang

Følger med litt her :) håper selv jeg kommer meg på barselhotellet altså :)

Hadde familierom. Måtte true med å reise hjem om vi ikke fikk det (bor 1 time unna), for det var vi blitt lovet at vi var satt i kø for å få (var ingen på venteliste så vi var først i køen, og hadde bedt om det tidligere og fått beskjed om at det var først til mølla).

Så da ett ble ledig og jeg plutselig ikke "var på noen liste" (men det var andre som hadde født etter meg) ble jeg så forbanna at vi hadde pakket klart for å dra da det ble klart at vi kunne få det likevel.

Første barnet, hadde hatt et leit svangerskap med depresjon og det var viktig for meg å ha mannen som støtte rundt meg. Gikk helt i knas inni meg da han måtte dra hjem 3 timer etter fødselen. Neste svangerskap kan bli annerledes og behovet deretter

Fødte der i november ;)

Vi fikk ett rom hvor det var plass til samboer. Egentlig ett enerom men blei nå plass til to senger ;)

Vet ikke om det er noe spesielt du tenker på som du lurer på??

Tida går nå til å bli kjent med babyen, komme i gang med amming om du skal det, er også undervisning på formiddagen tre dager i uka. Å så skal jo babyen til barnelege, ta hørselstest og blodprøve
Har ei venninne som anbefaler meg familierom! Hun lå på dobbeltrom når hun fødte og hun syntes ikke det var noe koselig i det hele tatt. Bråkete, og hun som sov på rom med henne snorket visst noe helt vanvittig så hun fikk ikke den hvilen hun trengte.. :( noen syntes det var ensomt på familie rom og alenemor.. :P jeg er jo aleine men skal ha med meg en person på fødselen. Veldig rart forklart så er det en sjans for at jeg skal ha med eksen min... :O vi gjorde det slutt i august og jeg ble gravid med en annen en i slutten sept... ( føler meg teit ) barnefar vil ikke ha noe med meg å gjøre osv. Noe jeg for lengst har akseptert. Men driver å prøver å fikse forholdet med eksen min til tross for at jeg er gravid med en annen mans barn. Og vi har pratet litt ang fødsel og han vil gjerne være med hvis han får lov av meg.. ( fantastisk mann ) :)

Fødte i Tr.heim. Måtte overnatte på føderommet første natten, men fikk ei deilig seng så det gikk fint (mannen måtte sove i den fødesenga :P)
Ble flyttet til pasienthotell etterpå, med dobbeltseng på rommet og eget bad, mannen var der hele tiden. :)

Nr 2 og nr 3 var keisersnitt, så da fikk jeg rom på barsel, der var det en sofa som mannen sov på, han var der alle 3 nettene med alle 3 barna :)

Tiden på sykehuset var magisk synes jeg, fantastisk å bli kjent med det lille mennesker, og samtidig slippe husarbeid og matlaging :P Likte det godt. :)

Du får så mye hjelp du trenger :) Skal du ha med deg noen på sykehuset når du føder? Så får sikkert den være der på natten også :)
Mulig jeg skal ha med eksen.. :O forklaringa ligger rett over her, slippe å skrive det samme to ganger :)

Har ei venninne som anbefaler meg familierom! Hun lå på dobbeltrom når hun fødte og hun syntes ikke det var noe koselig i det hele tatt. Bråkete, og hun som sov på rom med henne snorket visst noe helt vanvittig så hun fikk ikke den hvilen hun trengte.. :( noen syntes det var ensomt på familie rom og alenemor.. :P jeg er jo aleine men skal ha med meg en person på fødselen. Veldig rart forklart så er det en sjans for at jeg skal ha med eksen min... :O vi gjorde det slutt i august og jeg ble gravid med en annen en i slutten sept... ( føler meg teit ) barnefar vil ikke ha noe med meg å gjøre osv. Noe jeg for lengst har akseptert. Men driver å prøver å fikse forholdet med eksen min til tross for at jeg er gravid med en annen mans barn. Og vi har pratet litt ang fødsel og han vil gjerne være med hvis han får lov av meg.. ( fantastisk mann ) :)

Så bra noen stiller opp da!!

Angående rom kan en ikke velge å vrake... Ønsker en å ha noen hos seg tilrettelegges det for det så langt det lar seg gjøre.... Er det ikke ledig så prioriteres di til di som trenger det mest...

[QUOTE="novemberbarn, post: 18969739, member: 99133"er også undervisning på formiddagen tre dager i uka

Nei oi! Det fikk ikke jeg. Fødte ikke der,da. Men er det vanlig å få?[/QUOTE]

Vet ikke hva som er vanlig men på sykehuset her var det det :-) jordmor som snakka om div. Fikk bare med en gang pga fødte torsdag kveld ;)

Vi bodde på familierom. Bruk all hjelp du kan få på sykehuset! Få hjelp til amming, bli vist pumpe, sov så mye du kan :) Det er fortsatt vanskelig å komme seg ut av senga en stund før magemusklene kommer tilbake, og kroppen er ganske mørbanket etter fødsel. Og kos deg med å bli litt kjent med den lille

Back
Topp