Dagboken til en med stort håp om å bli mamma

Gratulerer så mye med å være over halvveis! :Heartred

Jeg tenker også en del på fødsel for tida. Gruer meg merkelig nok ikke, men er veldig gira på å lære pusteteknikker og sånt god tid i forveien. Gravidyoga høres spennende ut! Jeg har veldig lyst til å gå på noe sånt, men tror det blir etter jul. Er du fornøyd med kurset?

Håper du har en super lørdagskveld :)
Er veldig fornøyd med kurset :) Men skulle kanskje ønske at partner kunne vært med på den siste kvelden, da vi gikk gjennom fødselen. Har lært enda mer om pusteteknikker, knipeøvelser og fødselen. Samtidig er det jo en fare for at jeg glemmer alt, så blir spennende å prøve det ut i praksis. Vurderte å gå etter jul også, altså ta det på nytt, men jeg tror at jeg rett og slett må ta meg en dag eller to i uken der jeg praktiserer selv. Det er et stykke å gå fra jobben, og blir ganske sent på kvelden før jeg kommer meg hjem...

Så bra at ikke du heller gruer deg:happy: Håper du har hatt en fin helg!
 
Etter tre fødsler har jeg endelig skjønt hva jeg burde ha forberedt meg på, og det er tolkning av jordmor-språk. Altså hva det egentlig innebærer med x cm åpning, avflating, høyt og lavt og alle mulige måter de kan beskrive modning og åpning på. De første fødslene mine trodde jeg at åpning var åpning, mens alle nyansene og stadiene var meg ukjent. I ettertid har jeg skjønt at det kan være stor forskjell på tre cm og tre cm.
Så mitt beste tips om du vil forberede deg litt, er å lese litt om dette :)
Tusen takk for tips :) Dette må jeg lese om, ja.
 
Er veldig fornøyd med kurset :) Men skulle kanskje ønske at partner kunne vært med på den siste kvelden, da vi gikk gjennom fødselen. Har lært enda mer om pusteteknikker, knipeøvelser og fødselen. Samtidig er det jo en fare for at jeg glemmer alt, så blir spennende å prøve det ut i praksis. Vurderte å gå etter jul også, altså ta det på nytt, men jeg tror at jeg rett og slett må ta meg en dag eller to i uken der jeg praktiserer selv. Det er et stykke å gå fra jobben, og blir ganske sent på kvelden før jeg kommer meg hjem...

Så bra at ikke du heller gruer deg:happy: Håper du har hatt en fin helg!

Åh, så spennende med fødekurs (hvis det var det det var)! Det er virkelig noe av det jeg gleder meg voldsomt til når jeg en dag blir gravid :p Er i overkant interessert i fødsler, kan du si :angelic: Synes du det var nyttig? :) Og var det sånn man ser på TV at man sitter i par og puster på yogamatter? :hilarious:
 
Åh, så spennende med fødekurs (hvis det var det det var)! Det er virkelig noe av det jeg gleder meg voldsomt til når jeg en dag blir gravid :p Er i overkant interessert i fødsler, kan du si :angelic: Synes du det var nyttig? :) Og var det sånn man ser på TV at man sitter i par og puster på yogamatter? :hilarious:
Haha, nei kurset var bare for mødrene:hilarious: Gikk mest i pusteteknikker, bøy og tøy, knipeøvelser og avspenning. Men jeg lærte mye nytt om fødselen underveis:happy:

Tenker at jeg også vil gå på et fødselsforberedende kurs for førstegangsfødende, men da er det vel i regi av jordmor tror jeg. Usikker på når jeg kan melde oss på... Tenker jeg hører neste gang jeg skal på kontroll:happy:
 
21+3

Her har magen virkelig poppet ut, og jeg er offisielt i kategorien:"Hun der må da være gravid, eller har hun bare lagt veldig på seg?" Gleder meg veldig til å gå over i kategorien:"For en flott gravidmage hun der har!".:happy:

Dagen startet bra, med frokost sammen med mannen. Men jeg skjønte etter hvert at det ikke var vits i å gå på jobb. Bekkenet tullet seg, og det tok jeg som et dårlig tegn siden det var på morgenen. Jeg har kjent det i bekkenet hver kveld, og i løpet av dagen, men på morgenen pleier jeg alltid å være i god form:sorry: Fortsetter det slik, må jeg nok gjøre noen endringer i hverdagen. Mannen tar allerede alt av "tunge" oppgaver hjemme, så er ikke så mye jeg kan endre her. Spørs om jeg ikke må vurdere å trappe pittelitt ned på jobb, men jeg ser det an en uke til.

Siden det ikke ble Black Friday på senteret i morges, tok jeg handelen på nett. Enda en julegave i boks, bare én igjen! Får nok ikke tak i den før desember, men satser på å kjøpe den på mandag :)

Ellers kjøpte jeg Kaos stellesekk, da den bare koster 1199 kr i dag. Sparte 400 kr der :) Er fare for at det havner litt babyklær i handlekorgen også, men vi får se. Hvor handler du babyklær? Jeg synes f.eks. at Lindex har mye fint, mens Barnas Hus er litt for rosa/blå for min del.

Ha en super fredag, du som leser:Heartbigred
 
21+3

Her har magen virkelig poppet ut, og jeg er offisielt i kategorien:"Hun der må da være gravid, eller har hun bare lagt veldig på seg?" Gleder meg veldig til å gå over i kategorien:"For en flott gravidmage hun der har!".:happy:

Dagen startet bra, med frokost sammen med mannen. Men jeg skjønte etter hvert at det ikke var vits i å gå på jobb. Bekkenet tullet seg, og det tok jeg som et dårlig tegn siden det var på morgenen. Jeg har kjent det i bekkenet hver kveld, og i løpet av dagen, men på morgenen pleier jeg alltid å være i god form:sorry: Fortsetter det slik, må jeg nok gjøre noen endringer i hverdagen. Mannen tar allerede alt av "tunge" oppgaver hjemme, så er ikke så mye jeg kan endre her. Spørs om jeg ikke må vurdere å trappe pittelitt ned på jobb, men jeg ser det an en uke til.

Siden det ikke ble Black Friday på senteret i morges, tok jeg handelen på nett. Enda en julegave i boks, bare én igjen! Får nok ikke tak i den før desember, men satser på å kjøpe den på mandag :)

Ellers kjøpte jeg Kaos stellesekk, da den bare koster 1199 kr i dag. Sparte 400 kr der :) Er fare for at det havner litt babyklær i handlekorgen også, men vi får se. Hvor handler du babyklær? Jeg synes f.eks. at Lindex har mye fint, mens Barnas Hus er litt for rosa/blå for min del.

Ha en super fredag, du som leser:Heartbigred

Lurt å høre på bekkenet!
Lindex og Newbie-serien på KappAhl er veldig fine. Hvis du vil ha litt mer kvalitet og veldig kjønnsnøytrale klær kan jeg og anbefale polarn o pyret, men de koster litt mer :) ellers elsker jeg gullkorn design sine klær. De selges på diverse butikker som har barnetøy, og som samler forskjellige merker (men ikke sett på barnas hus/babyshop).
 
22+1

Kjenner det i bekkenet hver dag, men er samtidig blitt flinkere til å ta hensyn gjennom hverdagen. Mannen min er jo virkelig en helt, og gjør alt for å unngå at jeg skal overbelaste meg. Jeg jobber med å slutte å hoppe/sprette ned trapper, opp fra sofaen, osv. Det er skikkelig vanskelig, men det kommer seg:p Har fått time hos fysio den 17. desember, og tenker at jeg skal klare meg frem til da. 3. svangerskapskontroll er jo dagen etterpå, så da får jeg snakket med både fysio og lege på kort tid :)

Har fått opp julelys, litt pynt og juletre (pynter det senere i desember):santa Kjenner at jeg må nok jobbe litt med julestemningen når det er så travelt på jobb og skole, men den kommer snikende:) På fredag er det kakebaking med venninner, en skikkelig tradisjon. Gleder meg:Heartred

Håper du som leser har hatt en fin onsdag:Heartbigred Her er det pøsregn, så både hunden og jeg holder oss nok inne i kveld:hilarious:
 
22+1

Kjenner det i bekkenet hver dag, men er samtidig blitt flinkere til å ta hensyn gjennom hverdagen. Mannen min er jo virkelig en helt, og gjør alt for å unngå at jeg skal overbelaste meg. Jeg jobber med å slutte å hoppe/sprette ned trapper, opp fra sofaen, osv. Det er skikkelig vanskelig, men det kommer seg:p Har fått time hos fysio den 17. desember, og tenker at jeg skal klare meg frem til da. 3. svangerskapskontroll er jo dagen etterpå, så da får jeg snakket med både fysio og lege på kort tid :)

Har fått opp julelys, litt pynt og juletre (pynter det senere i desember):santa Kjenner at jeg må nok jobbe litt med julestemningen når det er så travelt på jobb og skole, men den kommer snikende:) På fredag er det kakebaking med venninner, en skikkelig tradisjon. Gleder meg:Heartred

Håper du som leser har hatt en fin onsdag:Heartbigred Her er det pøsregn, så både hunden og jeg holder oss nok inne i kveld:hilarious:

Kjipt at du kjenner det sånn i bekkenet - men godt mannen tar indre ekstra tak når han ser at du trenger det :Heartred

Får satse på at kakebaking får opp julestemninga! Så koselig tradisjon :D Fikk lyst til å invitere venninner til det samme. Er det faste kaker dere pleier å bake?

Håper dere koser dere masse inne i varmen :)
 
Kjipt at du kjenner det sånn i bekkenet - men godt mannen tar indre ekstra tak når han ser at du trenger det :Heartred

Får satse på at kakebaking får opp julestemninga! Så koselig tradisjon :D Fikk lyst til å invitere venninner til det samme. Er det faste kaker dere pleier å bake?

Håper dere koser dere masse inne i varmen :)
Ja, men med litt endringer pga en som fikk påvist glutenallergi. I år blir det kokosmakroner, cookies (med nøtter og sjokolade) og risboller :) Vi har alltid bakt pepperkaker, men jeg synes ikke deigen blir noe bra når den er glutenfri...
 
Ja, men med litt endringer pga en som fikk påvist glutenallergi. I år blir det kokosmakroner, cookies (med nøtter og sjokolade) og risboller :) Vi har alltid bakt pepperkaker, men jeg synes ikke deigen blir noe bra når den er glutenfri...
Så kos :) Enig i at glutenfri pepperkakedeig ikke er så fristende ... Kjekt at det er mye annet godt å lage, da! Ble veldig inspirert her nå, tror jeg må få til noe sånt med venninner :D
 
23+1

Da har vi passert nedre levedyktighetsgrense (23+0)! :) Det betyr at hvis fødselen av en eller annen grunn skulle starte nå, ville de prøvd å redde det lille knøttet vårt. Jeg er fullt klar over at sannsynligheten for å overleve fødselen, og tiden etterpå, fremdeles er ganske lav. Men bekymrer meg ikke for at noe skal skje med det første.

Jeg kjenner at hun er blitt sterkere, da sparkene og bevegelsene er hardere, oftere og flere enn tidligere. Nå har hun også begynt å være våken akkurat når jeg skal legge meg til å sove på kvelden:rolleyes: Jaja, enn så lenge er det bare koselig:Heartred Jeg nyter virkelig tiden!

Pga en del halsbrann i det siste har jeg endret spisevanene mine, og unngår det meste av sitrus og sure ting. Prøver også å spise mindre porsjoner (det begrenser seg ganske naturlig), og heller litt oftere. Har kjøpt inn både flytende medisin og tabletter som jeg bruker etter behov. Merker at det virkelig hjelper å unngå en del matvarer, så noen dager trenger jeg ikke å bruke medisiner i det hele tatt :) Det må jo også være målet, så lenge det går.

Neste uke skal jeg til fysio på tirsdagen, og 3. svangerskapskontroll + glukosebelastningstest hos legen. På OUL var hun som gjennomførte den veldig klar på at jeg også burde gå til jordmor siden jeg er førstegangs... Det får evt. heller bli på neste kontroll :) Er veldig fornøyd med legen min, men er jo med på at jordmødrene er ekspertene på dette her:p

Håper du som leser får en super onsdag:Heartbigred
 
23+1

Da har vi passert nedre levedyktighetsgrense (23+0)! :) Det betyr at hvis fødselen av en eller annen grunn skulle starte nå, ville de prøvd å redde det lille knøttet vårt. Jeg er fullt klar over at sannsynligheten for å overleve fødselen, og tiden etterpå, fremdeles er ganske lav. Men bekymrer meg ikke for at noe skal skje med det første.

Jeg kjenner at hun er blitt sterkere, da sparkene og bevegelsene er hardere, oftere og flere enn tidligere. Nå har hun også begynt å være våken akkurat når jeg skal legge meg til å sove på kvelden:rolleyes: Jaja, enn så lenge er det bare koselig:Heartred Jeg nyter virkelig tiden!

Pga en del halsbrann i det siste har jeg endret spisevanene mine, og unngår det meste av sitrus og sure ting. Prøver også å spise mindre porsjoner (det begrenser seg ganske naturlig), og heller litt oftere. Har kjøpt inn både flytende medisin og tabletter som jeg bruker etter behov. Merker at det virkelig hjelper å unngå en del matvarer, så noen dager trenger jeg ikke å bruke medisiner i det hele tatt :) Det må jo også være målet, så lenge det går.

Neste uke skal jeg til fysio på tirsdagen, og 3. svangerskapskontroll + glukosebelastningstest hos legen. På OUL var hun som gjennomførte den veldig klar på at jeg også burde gå til jordmor siden jeg er førstegangs... Det får evt. heller bli på neste kontroll :) Er veldig fornøyd med legen min, men er jo med på at jordmødrene er ekspertene på dette her:p

Håper du som leser får en super onsdag:Heartbigred

Hurra for å være over nedre levedyktighetsgrense! Det er jo helt utrolig at de faktisk kan klare å redde de små klumpene våre allerede nå :Heartred

Godt å lese at du nyter denne tida!

Lurt at du endra litt på spisevanene med tanke på halsbrann. Jeg har vært så heldig å ikke få akkurat det, så syrlige klementiner går ned på høykant - men det med porsjonsstørrelser kjenner jeg også på.

Den glukosebelastningstesten skal jeg også ta nå, i dag, faktisk. Det å ikke kunne spise frokost er kjipt, altså!

Selv om jeg også er fornøyd med legen min, og egentlig tenkte å gå annenhver gang til lege og jordmor, har jeg etter første jordmortime funnet ut at jeg tar resten av kontrollene der. Hun hadde så god tid! Legen har sånn 20 min til meg, og det er mye forsinkelser, men jeg tror jordmor satte av en hel time, og det var ikke noen forsinkelser da jeg var på helsestasjonen. Det var skikkelig bra!

Håper du har en fin dag og at helgen blir bra :D :Heartred
 
25+0

God jul, alle sammen:Heartbigred

Har ikke så god plass til julemat, men skal virkelig nyte den siste julaften uten barn:) Neste år blir det bleieskift og alt som følger med:p Det blir nok minst like koselig, altså;)

Formen er ellers god, og jeg sliter ikke så mye med halsbrann lenger. Livet er herlig:joyful:

Varm julehilsen til alle som leser:Heartred
 
25+0

God jul, alle sammen:Heartbigred

Har ikke så god plass til julemat, men skal virkelig nyte den siste julaften uten barn:) Neste år blir det bleieskift og alt som følger med:p Det blir nok minst like koselig, altså;)

Formen er ellers god, og jeg sliter ikke så mye med halsbrann lenger. Livet er herlig:joyful:

Varm julehilsen til alle som leser:Heartred

Åå, så koselig!

Ja, tenk, neste jul er det full fart med baby - det blir nok stas! :love7
God jul! :Heartred
 
26+0

Magen er virkelig poppet frem, og det er ingen tvil om at jeg ser gravid ut:happy: Deilig! I julen har jeg kost meg med å pynte meg i kjolene som magen snart er for stor til:hilarious: Merker at til og meg noen av gravidklærne er begynt å bli litt trange:wideyed: Jeg var kanskje litt optimistisk da jeg kjøpte de... Har gått til innkjøp av enda større truser (sånne som går over magen), og større strømpebukser.

Vi skal feire hjemme, slik vi har gjort de siste årene. Har jo hund, så liker å ha et øye på hun når rakettene smeller som verst. Godt med lys og musikk inne hjelper på. Men jeg er nok likevel en av de som tenker at det er på tide med et forbud mot privat oppskyting. Da unngår vi alle øyeskadene, og både ville og tamme dyr får minimalt med stress.

2019 ble året da vi endelig fikk det til, og jeg gleder meg til hva 2020 har å by på:joyful:

Takk for all støtte og omtanke dere har gitt meg i 2019. Håper det nye året gir deg masse glede:Heartbigred
 
27+0

I dag er første dag i 3. trimester!:eek: Tiden flyr, så jeg glede meg egentlig over at det fremdeles er noen uker igjen til termin:p

I løpet av uken som har gått har vi fikset madrass til barnesengen, bestilt vogn, bilstol, base, stokke steps, vippestol og masse greier. Gleder meg til å få det i hus, selv om det er jo ingen hast :) Samtidig føler jeg på behovet for å ha kontroll, og tenker at jeg snart går i gang med å fylle fødebag og stellesekk. En del av det vi trenger får vi jo i babypakker, så jeg har bestilt hos både Rema 1000 og apotek 1. Kiwi sin må jeg vente noen dager til på å bestille, slik at det er 3 mnd til termin :)

Tenker å hente ut de pakkene jeg har bestilt på fredag, for da skal jeg uansett til legen også. Det er nok begynt å lukte sykemelding pga bekkenet, til tross for at jeg har tatt hensyn i alle bauer og kanter. I morgen skal jeg til fysio, så jeg kan jo høre litt med hun hva hun tenker.

Ellers er stellematten fra Leander er rett rundt hjørnet (på vei i posten). Gleder meg til å lage til stellekroken, som i dag er en kommode på badet. Har brukt den til å legge oppi det vi har av klær og utstyr så langt, slik at det ikke ligger og slenger i hele huset.

Akkurat nå har jeg fyrt i peisen og tent lys. Sitter inne og hører på regnet og vinden... Koselig:happy:

Håper du som leser får en fin kveld:Heartred
 
Så gøy at du har bestilt en del og at det er på vei. Alt blir på en måte mer virkelig da. Jeg venter nok litt med å ordne i stand stellebord osv. Føler det er så mye annet i huset som må ordnes først.

Jeg husker at jeg var klar med det meste veldig tidlig når jeg gikk gravid med min første. Det var så koselig å drive med alt babyrelatert. Det er det jo fortsatt da, men nå har jeg to barn til som krever sitt.

Ha en fin dag :)
 
27+6

Da er jeg foreløpig sykemeldt 50% pga bekkenet. Kjenner at det er veldig godt å slippe å stresse med å klare å gjennomføre lange dager på jobb. Så jeg får prøve noen uker og se hvordan det går. Forhåpentligvis er det lettere å kunne løpet ut til permisjonen med redusert stilling :) Er jo nesten 3 mnd til termin, så hadde blitt temmelig kjedelig hvis jeg skulle være 100% sykemeldt så lenge...

I dag har jeg fått gjort en del kontorarbeid, og levert en oppgave. Utrolig deilig å få unnagjort slike ting :) I tillegg har jeg laget meg en liste over hva jeg skal lage av mat til barseltiden. De fleste oppskriftene er hentet fra Trine og Linda Stuhaug sine bøker. Hvis noen lurer: Dette er altså mat som er ment for oss, og ikke folk som kommer på besøk. De får jaggu meg ha med seg noe selv:p

Listen så langt:
- Smoothie (fryses i porsjoner)
- Vårruller (fryses i boks)
- Lasagne (fryses i porsjoner)
- Tomatsuppe (fryses i porsjoner)
- Pizzasnurrer og/eller pizza (fryses)
- Daddelkuler (fryses)
- Grove frokostrundstykker (fryses)
- Bananpannekaker (fryses)
- Havrescones (fryses)
- Søtpotet polarbrød (fryses)
- Musli (lagres på glass)

Andre tips?

Synes det fremdeles er for tidlig å lage maten, så kommer nok til å vente en stund til. Samtidig må jeg jo være i form til å lage det, så kan sikkert ikke vente til siste liten. Det meste holder jo seg bra i frysen, men kvaliteten er nok ikke like god etter mange mnd. Satser på å begynne lagingen fra 1 mnd før termin, men jeg får se det litt an.

Håper du som leser har en super mandag:Heartred
 
28+1

Her er det virkelig ro i stuen. Hunden sover, jeg drikker kaffe, og i ovnen er det et brett med eplechips på gang. Er egentlig restene av gårsdagens prosjekt, da de ikke ble tørre nok da... Tror ikke ovnen taklet å tørke 3 brett samtidig, så i dag tørker jeg hvert brett en time ekstra:p Planen er å lage granola senere, og blande inn eplechipsen. Mmm...:joyful:

Ha en nydelig onsdag:Heartbigred
 
Back
Topp