Prøvedagbok: klare for nummer to!

Sitronjenta

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
❤️Mailykke 2022❤️
Hei!

Jeg er ei (for øyeblikket ekstremt ivrig) dame på 28 år, som gleder meg til å starte prøving. Samboer og jeg gifter oss i juni, og vi skal ikke starte prøvingen før etter dette.

Selv om vi ikke har starta prøvingen enda, vandrer tankene mine til det store vi planlegger så snart bryllupet er ferdig. Vi skal bli foreldre! Jeg vet nok at det er tungt, til tider søvnløst og ekstremt energitappende, men jeg vet også at vi begge gleder oss likevel. Jeg er forkjøla og helt uten viljestyrke til å skyve tankene over på noe annet i dag, så jeg starter like godt denne dagboka, som forhåpentlig vil handle om veien til at jeg om et år er ganske så gravid og etter enda noen måneder har blitt mamma til en frisk unge.

Tilbake til nåværende virkelighet, går jeg fortsatt på p-piller. Jeg er på mitt siste brett, og har igjen 1 uke av dette brettet. Deretter skal syklusen min få komme tilbake og stabilisere seg, jeg skal bli kjent med hvordan kroppen min føles uten tilskudd av ekstra hormoner og med "ekte" mensen og eggløsning. Jeg har i tillegg begynt å ta tilskudd av folsyre. Jeg tenker også å ta tilskudd av jod, men har ikke fått tak i det enda (apoteket hadde problemer med leverandøren).


Selv om jeg aldri har røyka eller snust, og er helt normalvektig, vil jeg allerede nå venne meg til en sunnere livsstil. Når den babyen omsider vokser fram i magen, skal alle de gode forutsetningene være på plass. Jeg starter med å være mer forsiktig med godteri og søtsaker, og å være flink til å få i meg forskjellige næringsstoffer gjennom et variert kosthold. Enn så lenge nyter jeg så mye kaffe og te jeg vil, og godtar et koseglass med vin i ny og ne.
 
Da var det søndag igjen, og dagen for min siste p-pille på en god stund. Jeg regner med at den vanlige bortfallsblødningen kommer denne uka. Etter det blir det spennende å se hva som skjer. Kommer jeg rett inn i normal syklus, eller kanskje det tar litt tid før jeg får ordentlig mensen, eggløsning etc?

Jeg vet det kan ta ganske lang tid før kroppen kommer helt i gjenge igjen etter p-piller, så jeg tenker det er greit å slutte med dem litt før vi faktisk skal prøve å få barn. Noe kjedelig med tanke på at vi må/bør bruke annen prevensjon til etter bryllupet, men samtidig er det bare snakk om et par måneder, så det går nok fint.

Jeg gleder meg skikkelig til å finne ut hvordan syklusen min er uten det ekstra hormontilskuddet jeg har gått på de siste fire årene!
 
Nok en uke har gått, og jeg er ferdig med mensen - eller bortfallsblødningen etter p-pillene, da. Normalt ville jeg begynt på et nytt brett i morgen, men nå dropper jeg det. Vi skal jo absolutt ikke prøve enda, for bryllupet i juni ville ikke blitt som jeg ønsker dersom jeg var gravid (både på grunn av mat, drikke og risikoen for å være sliten eller dårlig). Likevel synes jeg det blir spennende å følge med framover og bli kjent med egen syklus. Jeg har tenkt til å logge syklusen i appen Flo. Jeg var usikker på om jeg skulle føre inn denne første blødningen eller ikke, men jeg endte med å gjøre det. Så får vi se om appen har rett når det gjelder når neste mens kommer og eventuell eggløsning. Før jeg begynte med p-piller for fem år siden hadde jeg veldig jevn syklus. Jeg fikk aldri med meg noe om eggløsning den gangen, men mensen kom alltid helt presis når jeg forventet den. Jeg håper den blir som den var før kjapt nå.

Ønsker dere som eventulet titter innom her en fin uke :)
 
Da er jeg godt i gang med første syklus uten p-piller. Jeg har ikke tatt noen test eller noe sånt, men jeg er ganske sikker på at jeg har hatt eggløsning en av de siste dagene. Jeg ble plutselig veldig øm i puppene for to dager siden, og hadde nokså tynn og klissete utflod. Også passer det veldig godt med tanke på at det er litt under to uker siden jeg ble ferdig med mensen, da. Jeg vurderer å kjøpe meg noen eggløsningstester, sånn for å lære meg å identifisere de faktiske symptomene, og ikke bare gjette.


Når det gjelder livet for øvrig har jeg et dilemma. På jobb har vi tidenes beste arbeidsmiljø - det er noe helt spesielt, og jeg har etter hvert fått flere gode venninner der. Jeg gleder meg til å se kollegene når jeg drar på jobb om morgenen. Men jobben i seg selv, den er litt kjip, på noen måter. Jeg kan ikke bli der for alltid, for å si det sånn. Akkurat nå er det en annen interessant jobb som er utlyst, som jeg tenker jeg kan ha sjans til å få. Men jeg vet jo tross alt ikke om jeg vil like den jobben bedre - og i tillegg måtte jeg bytta kolleger. Også like før jeg har tenkt til å bli gravid ... Det er ikke lett! Kanskje jeg bør vente litt til. Det er en fin balanse, det der. Jeg vil ikke bli for lenge heller, men jeg har bare vært ansatt i to år, så jeg har vel litt tid på meg før dét er tilfelle.

Jaja. Nå er det påske! Jeg har fri alle tre dagene, så nå er det bare fryd og gammen i over ei uke :D Ønsker deg som titter innom en god påske.
 
Wow, jeg begynner virkelig å merke at jeg har en p-pillefri syklus. Det er helt sykt hvor sliten jeg har vært denne uka. Samboer (ektemann om 49 dager!) og jeg har gått mye tur, og vært en del på trening. Og jeg har ikke orka noe som helst annet! I dag ble jeg kjempelei meg for en tulleting, og bare satt på kjøkkengulvet og grein mens jeg lurte på hvorfor jeg var lei meg. Så kom jeg på det. Jeg sjekka appen "Flo". Og jada. Om jeg har en helt gjennomsnittlig syklus får jeg mensen om 4 dager.

Jeg håper virkelig mensen kommer llitt tidligere enn om fire dager, for jeg orker ikke å være så sliten og emosjonell særlig lenge!
 
Velkommen som prøver! Det blir spennende å følge deg her inne. :) Jeg er også fersk i prøvegamet.
 
Tusen takk, begge to, Nordlys og Karamell! Jeg er faktisk ikke prøver helt enda, bare gleder meg veldig til å bli det. Enn så lenge driver jeg og blir kjent med egen syklus uten p-piller, så blir det ordentlig prøving til sommeren :D

Fikk mensen i dag, og er veldig fornøyd med at det stemte sånn ca. med hva jeg regna med. Satser på å gå rett inn i en ganske fast syklus nå. Men fy søren, jeg hadde glemt hvor kjipt det var med mensen før p-pillens tid for min del. Jeg har ikke uutholdelige smerter eller noe sånt, bare sånn mage- og ryggvondt som kommer og går hele tida. Hadde minimalt av dette på p-piller, så det er skikkelig kjipt. Så fort vi har fått de barna vi skal ha vil jeg gå på p-piller til overgangsalderen! Haha, bare litt selvmedlidende :p
 
3. dagen med mensen og i dag har jeg ikke vondt i magen i det hele tatt! :D Digg! Kanskje livet uten p-piller er greit likevel.

Jeg gleder meg sånn til å starte prøvingen! Enn så lenge får jeg lese her i forumet og lære alle de rare forkortelsene. Vi gifter oss i juni, og skal på en fancy restaurant i juli, etter dét er jeg klar for å prøve. Hvis jeg beholder den syklusen jeg har nå, og hvis det hadde klaffa på første forsøk ville den lille altså ha blitt født i ... april/mai 2020.


Lov å drømme. Men vi får se. For det første er det veldig liten sannsynlighet for at det skal bli baby på første forsøk, for det andre har jeg nettopp slutta på p-piller, så det er ikke godt å vite hvordan syklusen blir heller.
 
Det ble visst mer magevondt i løpet av mensen, men i går og i dag har jeg vært både smertefri og blodfri, haha :)

Plutselig har jeg vært på jobbintervju. Jeg har fast jobb fra før, og verdens beste kolleger, men jeg er lei selve jobben. Jeg følte at intervjuet gikk skikkelig dårlig, og er veldig sliten etter intervju og mye gåing i støvletter med hæl for å komme meg hjem igjen (elendig busstilbud rundt der den jobben er), så nå trøstespiser jeg brødskive med nugatti. De spurte om både referanser og hvor fort nåværende jobb kunne "sluppet" meg, så jeg er nok ikke helt uaktuell, men jeg følte jeg svarte elendig på så og si alle spørsmålene. Blæ!

Jaja, jeg får trøste meg med at jeg tross alt har en god jobb fra før og at det kanskje er en baby i magen min om et halvt års tid. Akkurat nå er det mest brød og nugatti der.
 
Der var utdrikningslaget over! Nå er det under fire uker til vi gifter oss og startskudd for prøving :)

Utdrikningslaget var så gøy! Føler meg heldig, som har så mange gode og herlige venninner. Kan leve lenge på denne helga <3 Nå gleder jeg meg skikkelig til bryllupet. Mandag i neste uke skal vi i samtale med presten og onsdag får jeg kjolen tilbake fra skredder. Ja, ting skjer i det hele tatt plutselig veldig fort!

Jeg tror jeg må få avtalt med noen kakebakere i kveld.

Ja, og det vikariatet jeg var på intervju for - jeg fikk det! De ringte meg på fredag og sa det vil komme et tilbud hvis jeg fortsatt er interessert. Intervjuet gikk visst bra likevel, og de sa at referansene mine var veldig gode. De ønsker at jeg skal begynne så fort som mulig, og det ønsker jeg også, så jeg må snakke med direktøren og argumentere litt godt for meg, for de trenger meg visst egentlig til ut i august i nåværende stilling.

Hurra, som livet smiler om dagen, jeg er bare glad, jeg :)
 
Der var utdrikningslaget over! Nå er det under fire uker til vi gifter oss og startskudd for prøving :)

Utdrikningslaget var så gøy! Føler meg heldig, som har så mange gode og herlige venninner. Kan leve lenge på denne helga <3 Nå gleder jeg meg skikkelig til bryllupet. Mandag i neste uke skal vi i samtale med presten og onsdag får jeg kjolen tilbake fra skredder. Ja, ting skjer i det hele tatt plutselig veldig fort!

Jeg tror jeg må få avtalt med noen kakebakere i kveld.

Ja, og det vikariatet jeg var på intervju for - jeg fikk det! De ringte meg på fredag og sa det vil komme et tilbud hvis jeg fortsatt er interessert. Intervjuet gikk visst bra likevel, og de sa at referansene mine var veldig gode. De ønsker at jeg skal begynne så fort som mulig, og det ønsker jeg også, så jeg må snakke med direktøren og argumentere litt godt for meg, for de trenger meg visst egentlig til ut i august i nåværende stilling.

Hurra, som livet smiler om dagen, jeg er bare glad, jeg :)

Til dette må man jo bare smile :D :D Kos deg videre på lykkeskyen, det trenger kroppen av og til! <3
 
Tusen takk, jenter!! Det blir så jeg begynner i den nye jobben i slutten av august - litt kjedelig å vente så lenge, men samtidig ville jeg jo savna de kjente, kjære kollegene mine i nåværende jobb i sommer hvis jeg skulle slutta før. Det blir i første omgang et vikariat ut året, og så får vi se om jeg får noe videre (kanskje tvilsomt, siden jeg forhåpentlig er ganske gravid rundt nyttår?), eller om jeg skal tilbake til min nåværende jobb.

I dag er det tre uker til vi gifter oss og startskudd for prøving! Har funnet ut at vi allerede nå må droppe kondomer - sist revna tre stykk:wtf Vi har blitt helt urutinerte på det der! Årsaken til at vi er forsiktige nå er så teit - jeg vil drikke champagne i bryllupet:rolleyes: Med andre ord er det ikke krise om vi skulle være "uheldige" å slippe prøving.

I kveld har jeg vært på nettshopping! Kjøpte meg både eggløsningstester og graviditetstester, så tett opp mot tollgrensa som jeg kunne komme - så jeg er klar! Knasker både folsyre, jod og sink i tablettform hver kveld også, det forberedes altså med stor iver.


Hvis syklusen min er stabil nå og Flo har rett, har jeg eggløsning like før bryllupet. Må innrømme at det hadde vært litt gøy om jeg ble gravid bryllupsnatta - men det er nok mer sannsynlig at vi er så slitne at vi sovner med klærne på.
 
Så gøy! Har du ønska deg barn lenge? Koselig med bryllup først, sikkert mye å planlegge til det

Har ønska meg barn ganske lenge, ja! Ble egentlig skikkelig babysjuk siste året på masteren (2015/2016), men tenkte det var lurt å ha fast jobb først. Så gikk jeg arbeidsledig/tilkallingsvikar i nesten et år, før jeg fikk jobb i en annen landsdel hvor jeg bådde i et halvt år før jeg fikk overflytting til "rett" landsdel og kunne flytte hjem til min kjære igjen. Da lurte han på om jeg ville at vi skulle gifte oss eller få barn først, og jeg fant ut at jo, hvis vi først skal gifte oss har jeg lyst til å gjøre det før vi får barn. Vi kjøpte oss hus, og etter noen måneder fridde han, og bryllupsplanleggingen begynte for fullt. Nå har vi spart og planlagt i et år, og endelig er snart dagen her!

Det har altså tatt tid å komme hit, men nå er det like før vi prøver på ordentlig - og etter nesten fire år med babydilla kan du tro jeg gleder meg!
 
Tusen takk, jenter!! Det blir så jeg begynner i den nye jobben i slutten av august - litt kjedelig å vente så lenge, men samtidig ville jeg jo savna de kjente, kjære kollegene mine i nåværende jobb i sommer hvis jeg skulle slutta før. Det blir i første omgang et vikariat ut året, og så får vi se om jeg får noe videre (kanskje tvilsomt, siden jeg forhåpentlig er ganske gravid rundt nyttår?), eller om jeg skal tilbake til min nåværende jobb.

I dag er det tre uker til vi gifter oss og startskudd for prøving! Har funnet ut at vi allerede nå må droppe kondomer - sist revna tre stykk:wtf Vi har blitt helt urutinerte på det der! Årsaken til at vi er forsiktige nå er så teit - jeg vil drikke champagne i bryllupet:rolleyes: Med andre ord er det ikke krise om vi skulle være "uheldige" å slippe prøving.

I kveld har jeg vært på nettshopping! Kjøpte meg både eggløsningstester og graviditetstester, så tett opp mot tollgrensa som jeg kunne komme - så jeg er klar! Knasker både folsyre, jod og sink i tablettform hver kveld også, det forberedes altså med stor iver.


Hvis syklusen min er stabil nå og Flo har rett, har jeg eggløsning like før bryllupet. Må innrømme at det hadde vært litt gøy om jeg ble gravid bryllupsnatta - men det er nok mer sannsynlig at vi er så slitne at vi sovner med klærne på.
Så spennende med bryllup og planer om baby. Man skal selvfølgelig være forsiktig med blant annet alkohol i et svangerskap, men det er ikke feil å nyte litt alkohol i en prøveperiode. For mange (inkludert meg selv) har lett for å stresse, og begrense seg i tilfelle det skulle bli en spire. "Dessverre" tror jeg det er bedre å leve så normalt som mulig, og kose seg med det aller meste man ønsker. Nå som bryllupet deres er kun tre uker unna, kan du uten problemer lett drikke alkohol da.

Ønsker dere hell og lykke, det er så stas med bryllup :love017
 
Haha, mente selvfølgelig i et tidlig svangerskap og i prøveperioder. Ikke i et svangerskap generelt, da skal man selvfølgelig ikke drikke :hilarious:
 
Haha, mente selvfølgelig i et tidlig svangerskap og i prøveperioder. Ikke i et svangerskap generelt, da skal man selvfølgelig ikke drikke :hilarious:

Haha, skjønner hva du mener :D Jeg er bare så himla optimistisk at jeg er nesten sikker på at jeg blir gravid med en gang vi prøver. Satser på å ha juli som pp1 :D Sannsynligheten for at det blir klaff med en gang er selvfølgelig liten.
 
I dag er det én uke til vi kan begynne å pynte i lokalet hvor vi skal ha bryllup! Kunne nesten ønske jeg var litt mer stressa, jeg er egentlig mest utålmodig. Det er altfor lenge til!

I tillegg har det ordna seg når det gjelder oppstartsdato på den nye jobben - jeg måtte egentlig bli i nåværende jobb til august, men nå fikk jeg likevel lov til å begynne i den nye allerede 3. juni (førstkommende mandag!!). Veldig spennende med ny jobb og bryllup i samme uke. Jeg får heldigvis fri dagen før bryllupet.

Jeg er nettopp ferdig med mensen nå. Smertene var veldig sterke den første dagen, men så avtok de fort. Dette ble altså en mye bedre menstruasjonsperiode enn den forrige, da hadde jeg vondt nesten hele tida. Veldig fornøyd med at det var så mye bedre nå. Jeg har lagt inn menstruasjon i appen Flo siden jeg slutta med p-piller i mars, og både i april og nå i mai var syklusen min 29 dager. Veldig greit å se at den kom så kjapt i "gjenge" etter p-pilleslutt. Jeg merket også at jeg fra omtrent midt mellom de to siste menstruasjonene fikk veldig ømme pupper. Dette ga seg først da jeg fikk mensen igjen. Kanskje det henger sammen med eggløsning? Eller kanskje det var et tegn på at mensen var underveis.

Nå har alle de billige testene jeg kjøpte ankommet, så jeg tenkte å ta eggløsnigstester rundt den dagen Flo beregner at jeg har eggløsning (6. juni). Da blir jeg enda bedre kjent med egen syklus, og har kanskje hakket bedre forutsetninger for å treffe når vi kommer til juli og skal droppe alle former for prevensjon.

Håper alt står bra til med dere også :)
 
Back
Topp