Da hiver jeg meg på hjemmelaget grøt-trenden! ;)

Nesly

Juni 12s friske pust
Har lest så mye om det her inne så nå skal jeg og prøve det. Hva trenger jeg? Havregryn og hirse? Skal handle i morgen. Hvordan går jeg fram når jeg lager den? Hvor lenge skal det koke osv?

Skal dytte opp barnemat-tråden. Tror det ligger noe der.

Ellers anbefaler jeg å blande hirse med and typer korn, for hirse har en metallsmak som ikke er så god. Hirse og boghvete feks, eller havregryn. Lissuz anbefaler økologiske pga næringsinnholdet er bedre i dem.

Ellers er det viktig å variere kornsorter. ;)

Hvor lenge det skal koke står som regel på pakka.

Sjekk ut tråden som Lissuz skrev tidligere i dag ang vi som lager hjemmelaget grøt.

Du behøver ulike sorter korn eller mel. Om du bruker korn behøver du en kvern eller stavmixer(kvern maler kornene før koking- anbefaler det eller stavmixer moser kornene etter koking-gir grovere grøt)
Se i barnemat tråden for kornblandinger;)

Disse synes jeg er grei å ha:
Havregryn store
Hirseflak
Hvetekim

Jeg kjøpte Hirsekorn for typ 3 måneder siden og de ligger fint i pakken sin enda med uåpnet forsegling. :p
Det har bare virket så mye lettere med pulvergrøt. Den er jo ferdig på null komma null når ungen gir signal på at "Nuh du mor.. nuh ska jag ha mat"!

Men hvordan gjør dere det når dere koker opp grøt. Koker dere opp 1 og 1 posjon av gangen.. eller koker dere opp mer?
Går det f.eks. an å fryse grøt? (sikkert dumt spørsmål, men jeg har altså ikke peiling).

Spørsmålet er vel mer sånn at:
Hvordan lage hjemmelaga grøt på en effektiv, lettvint og smart måte?
:) :) :)

Tar like lang tid synes jeg med ferdig grøt som med hjemmelaget. Eneste hjemmelaget krever litt bedre forberedning.
Derimot er det billigere og sunnere i det lange løp;)
Hvis man lager ferdig opp et par ulike korn blandinger, feks 3 ulike, som man varierer med fra dag til dag, så tar man ilø. Av dagen(gjerne 1-2timer før) blander grøt med vann i kasserollen. La denne stå med lokk til grøttid, kok opp og la småkoke 3-15 min, koketid varierer ut fra korntyper.
Avkjøl med å sette kasserollen i snøen og røre litt, eller ha i en terning pure/mos at et slag.

Tar like lang tid synes jeg med ferdig grøt som med hjemmelaget. Eneste hjemmelaget krever litt bedre forberedning.
Derimot er det billigere og sunnere i det lange løp;)
Hvis man lager ferdig opp et par ulike korn blandinger, feks 3 ulike, som man varierer med fra dag til dag, så tar man ilø. Av dagen(gjerne 1-2timer før) blander grøt med vann i kasserollen. La denne stå med lokk til grøttid, kok opp og la småkoke 3-15 min, koketid varierer ut fra korntyper.
Avkjøl med å sette kasserollen i snøen og røre litt, eller ha i en terning pure/mos at et slag.
Enig, jeg synes ikke det tar så mye lenger tid å lage hjemmelaget som ferdiggrøt. Trenger bare litt mer forberedelser som du sier ja :)

Ok, takk

Men kan jeg koke grøt av bare havregryn og hirseflakblanding? Trenger det å moses på noen måte ? Beklager men er litt grønn på dette her! Hvorfor må det stå i vann en time frkoking? Eller gjelder det bare hele korn?

Ok, takk

Men kan jeg koke grøt av bare havregryn og hirseflakblanding? Trenger det å moses på noen måte ? Beklager men er litt grønn på dette her! Hvorfor må det stå i vann en time frkoking? Eller gjelder det bare hele korn?

det blir kanskje litt grovt, men er bare å prøve. Kommer an på hvor godt han liker litt klumper.

det bør ligge i bløt for at jerninnhold og annet næringsinnhold skal kunne nyttiggjøres bedre. ;)
gjelder både mel og korn. Hirse trenger ikke bløtlegges, men jeg pleier å kverne alt sammen, og da legger jeg like godt det i bløt også.

man kan også koke grøt på bare 1 type korn. Havregrøt er veldig godt. Hirse anbefales ikke alene pga. litt metall smak.
Det er lurt å variere med ulike kornsorter pga. Næring.
Om du ikke har kvern/ stavmixer/ foodprossessor kan du velge ferdig malt på helsekost (disse har ofte noe lavere næringsverdi)

Jeg har stavmikser, kan jeg da koke havregrøt på havregryn+vann og så mikse med stavmikseren etterpå? Blir grøten mer "smooth" da altså?

Jeg har stavmikser, kan jeg da koke havregrøt på havregryn+vann og så mikse med stavmikseren etterpå? Blir grøten mer "smooth" da altså?
Du kan prøve det. Jeg har ikke prøvd. Men da må du sikkert koke pass mye at stavmikseren kommer ordentlig til og at ikke alt bare fester seg under mikseren. Si fra hvordan det blir da :)

Ja, det går fint ann:) litt mere styr og klisj synes jeg å kverne etter kok, men Lilja syntes konsistensen var grei:-)

Back
Topp